Pànxing Cerdanya

20, abril del 2024

Turisme Actiu – Cerdanya

De Llívia a Cereja, marxa nòrdica per la ruta de les fonts

Cerdanya

Aquest itinerari sorprèn per la seva singularitat paisatgística, a redós del puig de Llívia i el Serrat Baladret, tot remuntant el riu de Targasona, per assolir grans panoràmiques des dels plans del Tudó. Remuntant tan sols 200m de desnivell, ens endinsarem dins un encisador paisatge de ribera, per assolir un petit altiplà ceretà, amb vistes sobre l’Alta i la Baixa Cerdanya, per baixar al poblet de Cereja, i tornar per antics camins d’entorn rural ceretà.

Sortirem de l’aparcament de darrera de església de Llívia, a peu del castell de Llívia, tot agafant el carrer Julia Lybica, i deixant el puig de Llívia a la nostra dreta. El carrer acaba amb un revolt cap a l’esquerra, direcció al poble, i nosaltres agafarem el camí d’Estaüja, que surt a la nostra dreta. A la nostra esquerra veurem una pedrera i a la nostra dreta trobarem uns camps a peu del puig de Llívia. S’acaba l’asfalt i el camí es converteix en una pista de terra que remunta suaument fins al Coll d’Estaüja, amb vistes cap a aquest poblet de l’Alta Cerdanya. En aquest punt agafarem la pista que surt cap a l’esquerra, deixant la baga del castell a la nostra dreta, seguint les indicacions per anar cap a les fonts de Llívia pel Camí del Sofre. Als pocs metres, a la nostra esquerra, trobarem una pista que condueix a una pedrera, nosaltres seguirem per la pista principal, riu amunt, i trobarem un indicador, a mà dreta, que ens anuncia la Font del Sofre.

Baixem a veure la font, i reprenem l’itinerari pel camí del Sofre, remuntant el riu de Targasona per la Vall-llobre, fins arribar a l’acollidor entorn del Pont del Carrasut. En aquest punt ens haurem de desviar de la nostra ruta, per un corriol que hi ha darrera del pont i que remunta el torrent, per la dreta, fins acostar-nos a la Font del Ferro.

Reprenem de nou el camí i, una mica més amunt, el riu ens ofereix una petita cascada. El camí creua el riu i fa una doble giragonsa, a dreta i a esquerra, per a guanyar altitud i remuntar el riu per l’altra vessant, fins arribar a la cascada, on podrem fer una paradeta i alguna fotografia, i acomiadar-nos del riu de Targasona, ja que ara el camí canvia de sentit, per travessar el Serrat de Sant Pere, al capdamunt del barranc del Ferro. Comencem a gaudir de les primeres grans vistes, sobre el Puigmal i el Pic del Segre, amb Llívia.

El camí gira cap a la dreta, i al fons veurem la torre de la central solar de Targasona. Una mica més endavant, arribem al Camí de Targasona, que l’agafarem cap a l’esquerra, per començar a davallar cap al pla del Tudó. Les vistes son espectaculars, veient el Carlit, el Puigpedrós, Bell-lloc, cap a nord-oest, el Puigllançada, la Tosa, les Penyes Altes de Moixeró, el Cadí, i la plana ceretana, cap al sud, i Llívia i el Puigmal cap a l’est. No deixarem el camí de Targasona, que davallarà cap a la dreta, per acostar-nos a Cereja.

Trobarem un carrer asfaltat, que agafarem cap a l’esquerra i al trobar la carretera de Llívia, girem cap a la dreta i entrarem al poble, el qual travessarem pel carrer Bellavista i la plaça de Cereja, fins arribar al Camí Vell de Llívia. El deixarem a la nostra esquerra i seguirem per anar a cercar el camí que porta cap a Angostrina i Vilanova de les Escaldes. Quan el carrer s’enfila, a l’esquerra surt un camí de carro, amb marques grogues, que més endavant es va estrenyent, fent-se ombrívol, i amb xaragalls d’aigua del torrent i d’una antiga sèquia. Més endavant, el camí surt a camp obert, anant cap a sud-est, i la vall ceretana es va obrint de bell nou als nostres peus, arribant a una cruïlla de camins, on hi ha un pal amb uns indicadors: nosaltres anirem cap a l’esquerra, pel Camí d’en Calvera, que ens portarà de bell nou fins a Llívia, visible ja davant nostre, amb el Puigmal al fons. Un cop a Llívia, creuem el carrer i ens endinsem pel nucli antic de la vila fins arribar al punt de partida del nostre recorregut.

L’itinerari de Llívia a Cereja per la ruta de les fonts, és una de les sortides que ofereix el programa Cerdanya Senderisme de Salut.