Pànxing Pirineus

28, març del 2024

Turisme Actiu – Pirineus

Ascensió a l’Alt del Cubil: 2.833 m.

Pirineus

Les valls andorranes ofereixen relleus extraordinaris per practicar l’alta muntanya amb esquís. L’ascensió a l’alt del Cubil des dels Cortals d’Encamp és realment bonica i agradable i, el descens, variat i capaç de satisfer els muntanyencs més exigents. Aquest itinerari es pot reduir notablement utilitzant el telecabina Funicamp fins el coll d’Enradort.

ACCÉS

Per realitzar aquesta excursió cal anar fins la localitat andorrana d’Encamp i pujar per la vall dels Cortals, fins l’estació intermitja del telecabina Funicamp. Des de Puigcerdà, pel coll del Pimorent i el túnel d’Envalira, s’han de recórrer 63 Km.

2.020 m. ESTACIÓ INTERMITJA DEL FUNICAMP
Baixeu (S) per entre prats de pastura fins la llera del riu de les Deveses. Remunteu (E) els pendents suaus de la seva riba esquerra orogràfica, deixant a la vostra dreta (S) una marcada coma transversal que baixa de l’Alt del Griu.

2.200 m. ENGORJAT DEL RIU DE LES DEVESES
Aquí la vall principal s’estreny considerablement. Abandoneu-la, remuntant un inclinat repetjó a la vostra dreta (S) que us conduirà a l’entrada d’una valleta molt ben definida. Continueu (E) pels seus pendents moderats i agradables.

2.330 m. FALS COLL
Des d’aquest canvi de pendent ja podeu veure el cim. Seguiu progressant tot vorejant els pendents de la falda de l’Alt del Griu, mantenint la tendència a la vostra dreta. Passeu en precises llaçades un pendent força tancat que dóna accés a la preciosa vall del Meligar, que haureu de remuntar en bonica i fàcil pujada.

2.404 m. PRIMER ESTANY DEL MELIGAR
Es troba just a l’entrada del circ de Meligar d’Emportona, tancat a l’est per l’Alt del Cubil, el pic d’Ensagents, al sud i l’Alt del Griu, a l’oest. Encareu la traça a la vostra esquerra (E) per guanyar un petit esquenall des d’on dominareu la capçalera de la vall principal. Baixeu uns pocs metres (E) fins un petit estanyol, per situar-vos en un replà dins la coma que baixa de la mola del cim.

2.480 m. REPLÀ BASE DEL CIM
Continueu la pujada en direcció totalment sud, remuntant les inclinades pales que baixen del collet.

2.675 m. COLL DEL CUBIL
A l’altre vessant descobrireu l’incomparable circ de Pessons farcit de més de 25 estanys. Gireu a la vostra esquerra (NE) i seguiu la cresta que mena al cim, tot superant un conjunt de rocam esberlat. En condicions de neu favorables, arribareu sense descalçar a uns 50 mètres del punt culminant.

2.833 m. ALT DEL CUBIL
El pic és encimbellat i ofereix una extraordinària panoràmica de les muntanyes de la zona. Des del punt on haureu deixat els esquís i, si la neu ofereix bones condicions, baixeu directament per l’esplèndida i sostinguda pala del vessant oest. En cas contrari és recomanable retornar al coll i baixar per la vall principal encadenant un seguit d’agradables i variats pendents, fins un ressalt més inclinat que dóna accés a l’engorjada ribera.

2.230 m. RIU DE LES DEVESES

Continueu baixant per l’estreta vall, passeu una bonica cascada, sota la qual heu de travessar el riu, i seguiu per la seva riba esquerra fins al capdavall de l’engorjat. Sortiu remuntant uns metres a l’esquerra per sobrepassar una barra rocosa, darrera la qual trobareu una coma molt suau que us menarà a l’inici de l’excursió.

2.020 m. PUNT DE SORTIDA

FITXA TÈCNICA
Desnivell: 813 m.
Altitud màxima: 2.833 m.
Dificultat: mitjana-alta.
Temps: 4-5 hores.
Cartografia:
•Andorra 1/40.000. Ed. Alpina.