Pànxing Pirineus

Turisme Actiu – Cerdanya Pirineus

Esquí de muntanya: Pic de Maià (2.614 m), per a petits i grans

Cerdanya Pirineus
“Amb La Cerdanya. Esquí de muntanya per a petits i grans”, de l’Editorial Alpina, Ramon Orriols i Ricard Molina ens redescobreixen l’esquí de muntanya, aquest cop en família. Un llibre on ofereixen 20 rutes pensades perquè pugui participar tot el grup familiar, rutes sense gaires dificultats i amb punts de sortida accessibles. Amb l’arribada de les primeres neus, reprenem el llibre allà on el vam deixar; en aquesta edició, compartim la setena de les 20 rutes de les que consta el llibre.

La poca dificultat de les rutes que us presentarem durant tot aquest hivern tenen un propòsit clar: que muntanyencs poc experts descobreixin l’esquí de muntanya i arribin a poder compartir, amb grans i petits, els valors essencials de l’excursionisme.

Quan  trascolleu en cotxe el port d’Envalira, veureu constantment la xarxa de remuntadors mecànics del Pas de La Casa i de Grau Roig. Això no hauria d’impedir d’apreciar el veritable caràcter pirinenc de les muntanyes que us envolten. En totes elles hem traçat itineraris de diverses dificultats, però aquesta volta pel Pic de Maià és especialment adequada per sortides d’iniciació i transcorre per una zona molt afavorida per les nevades.

Accés: Sortiu de Puigcerdà per la carretera N-154, en direcció a Llívia i, just passat el pont fronterer sobre el Raür, gireu a la vostra esquerra per la rotonda que us encara a la carretera N-20.  Seguiu-la, trascolleu el port del Pimorent i per la N-22 arribeu al Pas de la Casa. Pugeu al Port d’Envalira, sense oblidar deixar un vehicle a la benzinera Gasopas que hi ha 2’5 km abans d’arribar al coll. Des de Puigcerdà: 39 km.

Itinerari:
Recorregut fàcil i sense dificultats, en condicions meteorològiques normals. La proximitat de la carretera i les pistes d’esquí confereixen una sensació de seguretat tranquil·litzadora.
2.407 m. Port d’Envalira. Sortiu en direcció nord per avançar per l’ampla i arrodonida carena, coincidint sovint amb una pista que, a l’estiu, accedeix a la monumental antena que hi ha vora el cim. (+207 m).
2.615 m. Pic de Maià. Hi arribareu en mitja hora o tres quarts de camí. El pendent és sempre moderat però, en cas de visibilitat escassa, cal fer atenció a les cornises que es formen sobre els inclinats pendents del vessant est. Pel descens, retorneu per l’itinerari de pujada fins a una lleugera depressió de la carena. (-175 m).

2.440 m. Collet del Barranc del Bullidor. Si opteu per no continuar fins al vehicle aparcat al Port d’Envalira, podeu iniciar des d’aquest punt un magnífic descens pel vessant est, baixant prop del marge dret de la coma del Bullidor. A la cota 2.200 aproximadament, gireu a la vostra dreta (SE) per apropar-vos al marcat giravolt de la carretera que puja del Pas de la Casa, prop de la benzinera Gasopas. Atenció al mur sobre la carretera. (-310 m).
2.130 m. Estació de Servei Gasopas. Fi de la bonica baixada. A l’anada hauríeu d’haver deixat en aquest indret un vehicle per recuperar el del punt de sortida a 2,5  km.