Pànxing Digital

28, març del 2024

Turisme Actiu –

Esquí de muntanya: Puig del Pla Bernat (2.436 m), per a petits i grans

“Amb La Cerdanya. Esquí de muntanya per a petits i grans”, de l’Editorial Alpina, Ramon Orriols i Ricard Molina ens redescobreixen l’esquí de muntanya, aquest cop en família. Un llibre on ofereixen 20 rutes pensades perquè pugui participar tot el grup familiar, rutes sense gaires dificultats i amb punts de sortida accessibles. Amb l’arribada de les primeres neus, reprenem el llibre allà on el vam deixar; en aquesta edició, compartim la setena de les 20 rutes de les que consta el llibre.

Un paradís ocult
En els caients del vessant sud del Pic del Ginebre i el Puig del Pla Bernat trobem, penjats sobre la vall de la Galba, un conjunt de serrats, turons i còrrecs que conformen un petit univers pel gaudi del muntanyenc esquiador. La proximitat de l’estació d’esquí de Puigvalador fa que sigui una zona accessible pels esquiadors de tots els nivells que poden traçar varietat d’itineraris pels seus moderats i atractius pendents.

Accés:
Sortiu de La Guingueta d’Ix o de Puigcerdà per la carretera N-154 per anar a buscar la R-N116, que heu de seguir en direcció a Perpinyà. En arribar a Mont Lluís gireu a l’esquerra i per la D-118 aneu fins l’estació d’esquí de Puigvalador (per facilitar el retorn, cal que us desvieu fins el proper poble de Fontrabiosa per deixar-hi un vehicle). Les darreres notícies ens indiquen que els remuntadors de la part baixa de l’estació han reobert aquesta temporada 2019 – 2020. En cas contrari heu d’afegir 45 minuts a l’itinerari. Des de Puigcerdà:  44 km.

Itinerari:
2.120 m. Cap del telecadira del Bosc Negre. Baixeu (O) uns metres per la pista PerceNeige i quan aquesta gira a la dreta abandoneu-la i continueu de dret per dins el bosc mantenint sempre la referència que teniu a la vostra esquerra (S). (+40 m).
2.160 m. Coll del Bosc Negre. Just a tocar del Serrat de la Lliça Cremada. Baixeu per l’altre vessant (SO) amb tendència a la vostra dreta on el bosc és més obert. (-130 m).
2.030 m. Pla dels Ecugots. Planegeu en direcció sud-oest, creueu el torrent  per anar a buscar l’inici de la carena que separa el Clot del Mig del fondal de la vall de la Galba. Remunteu-la (O) pujant sense dificultat en mig del bosc esclarissat (+220 m)
2.250 m. Planells superiors. Desprès d’un repetjó a la sortida de la zona boscada  podreu veure els amplis pendents per on haurem de traçar per arribar al cim. Remunteu en direcció global nord-oest traçant lliurement segons les condicions de la neu (+186 m).
2.436 m. Puig del Pla Bernat. Situat entre la vall de la Galba i la vall de Botadiol gaudeix d’una panoràmica excepcional de les muntanyes de l’entorn. Inicieu la baixada per les pales que heu pujat evitant els caients del vessant sud que s’aboquen amb relleu escabrós sobre la Galba  (-186 m).

2.250 m. Planells superiors. No baixeu per la carena que heu seguit a la pujada i aneu per la vostra esquerra directament (E) al Clot del Mig, normalment per una zona més afavorida per la neu. (-215 m).
2.035 m. Clot del Mig. Fondal per on s’escola el rec dels clots de Bidet. En èpoques d’escassetat de neu és recomanable remuntar en mitja horeta al coll del Bosc Negre, pel mateix lloc on heu baixat a l’anada i retornar per les pistes. En cas contrari, baixeu (S) per la seva ampla llera vorejada de zones boscades. (-48 m).
1.987 m. Clot de Baix. Marcada cubeta solcada pel torrent. Sortiu-ne pel marge esquerra sense deixar la vorera del bosc i flanquejant al sud-est per un camí poc visible en èpoques de molta neu. En qualsevol cas no baixeu mai per sota la cota 1.950 m. Avanceu en biaix uns 700 metres fins arribar a uns penyals careners (-68 m).
1.919 m. Pista Forestal. A la banda nord del característic llom rocallós del Roc del Querubí trobareu una pista forestal. Amb bones condicions de neu, baixeu (E) per les grans clarianes de la Riba Planera. (-119 m).

1.800 m. Rec dels Escugots. Més o menys en aquesta cota coincidireu amb la part baixa del solc del torrent. Busqueu a les seves vores els millors passos per travessar les zones boscades (-99 m).
1.701 m. Pla de Campllong. Si la neu és abundant podeu continuar baixant (E) per l’esplanada. En cas contrari és recomanable anar a la vostra dreta (S) per trobar la pista forestal que davalla pel l’obaga fins al mateix poble. (-201 m).
1.500 m. Fontrabiosa. Bonic poble a 7 km. del punt de sortida en una derivació de la carretera d’accés. Se suposa que a l’anada hi haureu deixat un vehicle per facilitar el retorn.

Observacions:
Si a la zona baixa de l’itinerari la neu és escassa, podeu optar per remuntar des del Clot del Mig fins el coll del Bosc Negre (0’30 h) i fer el retorn per les pistes.

Fitxa tècnica:
Desnivell pujada: 446 m
Desnivell descens: 1.066 m
Dificultat: Fàcil
Temps: 4 – 5 hores

Recordar-vos que, si hi aneu d’excursió, no oblideu portar roba d’abrigar, motxilla i bon calçat.
Ah! I si feu aquesta excursió i sou aficionats a l’Instagram, de ben segur que us sortiran bones fotografies que podeu etiquetar amb #fempànxing.