Pànxing Pirineus

24, abril del 2024

Turisme Actiu – Pirineus

Puig de Bacivelhas (2.632m)

Pirineus
Esquiareu per comes boscades, pales espaioses i estretes torrenteres. La Coma de l’Anhel, l’altiplà de la conca de Lanós, el Puig de Bacivelhas i els estanys Molsuts, són indrets que de ben segur que no us deixaran indiferents.

Bonica travessa que permet fer una incursió a indrets allunyats i desconeguts, d’una bellesa corprenedora, i normalment afavorits per la presència de neu.

ACCÉS:
Arribeu al coll del Pimorent per l’N-20. Des de Puigcerdà: 28km.

ITINERARI:
1.910m. Coll de Pimorent. Remunteu (NE) l’ampla vall de la Coma d’en Garcia per terreny fàcil. El relleu és planer i podeu escollir el voral que presenti millors condicions de neu. Superat un repetjó entremig encareu la pala final per assolir l’ample coll. (+ 624m).
2.534m. Portella d’en Garcia. Baixeu lleugerament en suau flanqueig (SE) fins l’ampla portella de Cortal Rossa a tocar de l’estany de Coma d’Or (S) i encareu el descens plenament nord per les amples pales de pendent sostingut. (- 284m).
2.250m. Saut del Clot dels Pujols. En lloc de continuar baixant fins la Jaça del Pla, a l’extrem est de l’estany de les Bacinas, flanquegeu, sense perdre alçada a la vostra dreta (NE), per sobre del límit superior del bosc i al peu dels contraforts rocallosos del vessant nord del Puig Pedrós de Lanós. (- 53m).
2.197m. Rec dels estanys Molsuts. Travesseu-lo en un indret on hi ha un petit bassot i situeu-vos just sobre la jaça de Bacinelhas on hi arribareu baixant (N) per boniques pales. (- 87m).
2.110m. Jaça de les Bacinelhas. Extens pla solcat pel torrent de la Coma de l’Anhel que dibuixa bonics meandres. Aquí trobem els senyals de GR que puja del refugi de les Bacinas que és on hauríem arribat de continuar la baixada. Remunteu (NE) per l’atractiva vall de la Coma de l’Anhèl. (+ 265m).

2.375m. Clots de Bacivelhas. Replans amb un bonic entorn i amb un refugi que tan sols ofereix una minúscula zona oberta i exempta d’equipament. Continueu (NE) seguint el curs de la vall fins arribar al proper coll. (+95).
2.470m. Coll de la Coma de l’Anhel. Impressionants vistes de la conca de Lanós envoltada d’alterosos cims. Seguiu pel vessant est de la carena en direcció sud-oest fins a coronar el proper cim que, ocasionalment, també el podeu flanquejar. (+ 162m).
2.632m. Puig de Bacivelhas. Extraordinàries vistes del Puig de Coma d’Or i el Puig Pedrós de Lanós. Baixeu en biaix per les pales orientades a llevant fins arribar a uns replans situats al sud a tocar del coll. (- 112m).

2.520m. Portella de Lanós. Des de la mateixa portella encarem (O) un estret corredor que s’aboca a unes amples pales de molt bon esquiar fins arribar a un petit llac (2.535m). En lloc de seguir el rec del seu eixidor, que ens retornaria a la jaça de Bacinelhas, cal que us decanteu progressivament a la vostra esquerra (OSO) per ample terreny de relleu suau. (- 304m).
2.216m. Estanys Molsuts. Situats en una raconada encisadora. Ben entrada la primavera són com maragdes enmig de la neu. Travesseu el rec de l’estany inferior i resseguiu-lo en baixada (NO) fins retrobar l’itinerari de pujada. (- 16).

2.197m. Bassot del rec dels estanys Molsuts. Retorneu desfent de pujada el flanqueig de l’anada. (+ 53).
2.250m. Saut del Clot dels Pujols. Remunteu cap a la Portella d’en Garcia. (+ 284m).
2.534m. Portella d’en Garcia. Baixeu la llarga vall escollint el traçat segons les condicions de la neu. (- 624m).
1.910m. Coll de Pimorent. Punt de sortida.

FITXA TÈCNICA:
Desnivell: 1.483m.
Altitud màxima: 2.632m.
Dificultat: mitjana – alta.
Temps: 7-8 hores.

Cartografia:
Andorra – Cadí. Institut Cartogràfic de Catalunya & Rando Editiond. nº 21. Esc. 1:50.000