Pànxing Berguedà

Turisme Actiu – Berguedà

El Cafè de les 7 portes

Berguedà

Aquesta ruta passa pel Cafè de les 7 Portes (una balma que havia estat habitada), l’alzina dels Colls (un arbre monumental) i el serrat de la Madrona (amb unes bones vistes panoràmiques).

Itinerari
Plaça de Santa Maria de Casserres (9h 00’). Encarats al sud, sortiu a la carretera que passa pel mig del poble i camineu cap a la dreta fins arribar al camp de futbol, a les afores del poble. Passeu pel seu davant, al final d’aquest un camí asfaltat marxa cap a l’esquerra, l’heu de seguir fins arribar a una bifurcació on hi ha un indicador que posa “Casanova i Cal Feixo”.

Aquí agafeu la pista de terra que surt just darrera de l’indicador, entre els dos camins asfaltats, amb marques vermelles i grogues. Més endavant una pista creua perpendicularment la vostra (9h 21’). Seguiu rectes, direcció “Camí ral de Casserres a Viver (GR-179)”, fixeu-vos en els cartells indicadors.

Quan trobeu una pista a mà esquerra amb un indicador que posa “Cal Perdiu”, no en feu cas, seguiu recte. Ja prop d’unes edificacions veureu un camí a mà dreta, tampoc en feu cas. Un cop davant d’aquestes, a la cantonada de mà dreta hi ha unes marques verdes i blanques i unes altres vermelles i grogues. Heu de passar pel seu costat.

Just abans que arribeu a una altra casa, heu de baixar per una pista a mà esquerra que gira 180º. Un cop a baix trobareu un camí a mà dreta amb un rètol que posa Bauma de les 7 portes. Desvieu-vos de la ruta i agafeu aquest camí senyalat amb marques de color verd i blanc. Quan trobeu una pista que gira 180º a l’esquerra, no l’agafeu, seguiu endavant i ja podreu veure la Balma anomenada “Cafè de les 7 Portes” (9h 39’). “Es tracta d’una balma de grans proporcions que fa molts anys va ser habilitada com a vivenda. Durant els anys trenta del segle XX encara hi vivia una família. Em costa pensar en les seves condicions de vida. Té diferents estances i encara es pot veure un dels antics forns de pa. Cal que porteu alguna cosa per il·luminar”.

Després de la visita retorneu pel mateix camí fins la cruïlla (10h 02’), i prosseguiu la ruta. Passareu per vàries cases i poc després arribareu a una cruïlla on la pista que seguiu enllaça amb una altra de perpendicular. Seguiu la nova pista en direcció esquerra, direcció “Casserres per cal Genic”, fins arribar a la carretera que va de Casserres a Viver i Serrateix (10h 16’). Seguiu-la cap a l’esquerra.

Quan trobeu la cruïlla que va a Fonollet, agafeu aquesta nova carretera, però tot just fer-ho la deixeu i agafeu una pista de terra que surt a mà esquerra, aquesta us portarà fins l’alzina dels Colls (10h 29’). “Es tracta d’un arbre monumental. Vam haver de ser 3 persones per poder-la abraçar. A terra jau un pessebre amb el vidre trencat. Encara hi ha massa brètols voltant pels camins”.

Un cop la deixeu al darrera, la pista gira 90º a l’esquerra i tot seguit es bifurca. Agafeu la pista que marxa cap a la dreta. Al cap d’una estona passareu pel costat d’una casa abandonada, i més endavant trobareu la paret de tancament d’una granja.

Gireu a l’esquerra i seguiu pel costat d’aquesta, que us ha de quedar a la dreta fins arribar a una carretera asfaltada. Seguiu-la en direcció esquerra fins arribar a una casa de turisme rural. Just al davant surt una pista de terra, agafeu-la i sense desviar-vos arribareu fins les edificacions d’una masia. Quan esteu quasi a tocar gireu a la dreta per una pista, deixant les edificacions a l’esquerra.

La pista que seguiu ara, mor quan aquesta s’eixampla formant una esplanada més o menys rodona. Tal com hi arribeu, davant vostre, al cantó dret, surt un corriol des del qual ja es pot veure una bandera. Arribeu-hi. És el serrat de la Madrona (11h 12’). “Estratègic indret des del qual es pot contemplar una gran panoràmica”. Ara heu de desfer el camí fet i retornar a la casa de turisme rural (11h 59’). Creueu la carretera i agafeu una pista de terra que marxa a tocar la casa, aquesta us ha de quedar a l’esquerra.

Trobareu a mà dreta la casa de “La Plana de Cal Cortina”, i més endavant una pista que marxa cap a la dreta, no en feu cas i seguiu endavant cap a una casa que hi ha prop. A la seva façana hi ha un rètol que posa “Camí de la Madrona”. Seguint la pista arribareu a un punt en que el carrer “Camí de Fonollet” enllaça amb el vostre per l’esquerra. En aquest punt seguiu cap a la dreta, veureu en una façana un rètol que posa “Barri de la Clota”. Seguint aquest carrer arribareu fins el nucli de Casserres.

A l’entrada veureu a l’esquerra un carrer asfaltat el“Carrer de les Escoles”, i a mà dreta un carrer encara sense asfaltar. Creueu rectes cap a el carrer que teniu davant i arribareu a la carretera que travessa el poble. “És l’anomenat passeig del Bisbe Comellas, tot i que costa de saber, ja que els rètols son bastant escassos”. Gireu a l’esquerra i arribareu a la plaça  de Santa Maria de Casserres (12h 20’). “Com que encara era d’hora per anar a dinar vam aprofitar per fer un tomb per la part antiga de la vila de Casserres, val la pena, conserva encara alguns petits carrers amb cases dels segles XVII i XVIII”.

FITXA TÈCNICA
Punt de sortida i arribada:  Casserres (a 618 m d’altitud)
Temps realment caminat: 2h 25’
Temps amb parades incloses: 3h 20’
Distància aproximada: 10 km.
Punt més baix del recorregut: Balma “Cafè de les 7 Portes” (a 597 m d’altitud)
Punt més alt del recorregut: Serrat de la Madrona (a 682 m d’altitud)
Recomanacions: Fer-la en un dia de sol i cel blau, ja que una gran part del seu atractiu són les panoràmiques.
Notes: Es tracta d’una matinal apta per tota la família. Transcorre  per camins molt planers.
La durada de la caminada és només una referència, el més important és passar un matí a la natura.