Pànxing Berguedà

Turisme Actiu – Berguedà

Salga Aguda, el punt més alt de la Serra de Picancel

Berguedà
Fent Camí amb el Russi… Josep Maria Rossinyol.

El Salga Aguda, amb els seus 1.172 m, és el cim més alt de la Serra de Picancel. Tot i la seva relativa poca alçada, gràcies a la seva situació podem contemplar una àmplia panoràmica de bona part del Berguedà: Vilada, el monestir de la Portella, les serres de Queralt, de la Figuerassa, d’Ensija, Catllaràs, i muntanyes com el Pedraforca o el Sobrepuny.

Una gran part del camí que farem servir per pujar-hi existia ja a l’època medieval. Era fet servir pels monjos del monestir romànic de Sant Pere de la Portella, i altra gent de la comarca per creuar la serra de Picancel i estalviar-se de donar una gran volta.
Tota la ruta transcorre per paratges amb un encant singular.

Itinerari i crònica

Aquesta ruta la vaig fer ja fa uns anys amb uns companys. La zona dels arbres caiguts pot haver estat ja netejada.

Vam sortir de Berga en cotxe, direcció Vilada. Un cop passat aquest poble, a uns 2 km, vàrem veure un rètol a mà dreta de la carretera, el qual indicava “Canals de Sant Miquel”. Per poder agafar aquesta pista, havíem de fer una maniobra molt tancada, de 180º, en un tram de carretera bastant estret. El que vàrem fer va ser passar de llarg i una mica més enllà, vam donar la volta i, de tornada, vam agafar aquesta pista de terra fins a arribar a un petit planell entre pins, prop del pont del Climent. Aquí vam deixar el cotxe i ja a peu, vam baixar fins al pont, el qual vam travessar per poder creuar la riera de Mergançol.

Pont del Climent (656 m).- Construcció realitzada a una considerable alçada per salvar la riera de Mergansol en aquest punt. Impressiona mirar a baix. Un cop a l’altre cantó, vàrem veure una pista que marxava en direcció esquerra, però nosaltres en lloc de seguir-la, vam enfilar-nos per un corriol en direcció al coll del Tell.

Portell de l’Ovellar (752 m).- Curiós pas estret obert a la roca des de fa molts anys. El seu nom fa referència al pas de les ovelles per aquest indret. A partir d’aquí, el camí, ple de còdols, baixa en fort pendent. En època de pluges també hi baixa l’aigua.

Cruïlla (733 m).- Seguirem de recte, en direcció al coll del Tell, deixant a la dreta el camí que porta al serrat de Migdia.

Rec del coll del Tell.- El camí es va enfilant pel mig d’un bosc humit i ombrívol, amb una vegetació abundant i frondosa. Aquest puja per la cara nord de la serra resseguint el rec del coll del Tell. Aquest sempre ens queda a la nostra dreta.

Font de la Molina.- A partir d’aquí, el camí gira a l’esquerra i comença a pujar de valent tot serpentejant. Poc abans d’arribar al coll del Tell, trobàrem una bifurcació.

Bifurcació.- Agafarem la de l’esquerra, la de la dreta ens portaria al Coll del Tell, deixant aquí l’antic camí medieval. En aquest tram de camí ens vam trobar amb molts arbres a terra que van dificultar la nostra marxa.

Arribem a un coll (1.002 m).- En arribar dalt la carena, vam girar a l’esquerra, i enfilant-nos amunt per aquesta. A poc a poc, vam deixar darrere el bosc i ens vam trobar caminant per la roca. No suposa cap dificultat, però s’ha d’estar alerta si està moll, ja que en alguns punts el camí és bastant aeri.

Cim de Salga Aguda (1.172 m).- Un cop d’alt, vam aprofitar per esmorzar i descansar, mentre gaudíem d’una magnífica panoràmica.

Retorn.- Per tornar al cotxe, vàrem desfer el camí de pujada.

FITXA TÈCNICA
Punt de sortida i arribada: Sant Julià de Cerdanyola.
Durada aprox., sense parades: de pujada vaig tardar una mitja hora, però de baixada tan sols 15 minuts.
Nota: El temps és l’invertit per mi aquest dia.
Dificultat: La pujada per les feixes és molt fàcil, però l’ascensió al roc Groc, un cop ets a sota, no és apte per a tothom, sobretot si pateixes de vertigen.