Pànxing Pirineus

29, març del 2024

Turisme Actiu – Cerdanya Pirineus

Esquí de muntanya: Vall de Campcardós, per a petits i grans

Cerdanya Pirineus
Ja fa molts anys que en Ramon Orriols i en Ricard Molina ens acompanyen en el nostre viatge del Pànxing Cerdanya. De la seva mà hem conegut una altra Cerdanya, descobrint-nos grans secrets per fer meravelloses excursions d’esquí de muntanya, aquell esquí lluny de les tradicionals pistes d’esquí. Enguany Orriols i Molina ens ofereixen un nou regal, amb un nou llibre a les llibreries: La Cerdanya. Esquí de muntanya per a petits i grans ens redescobreixen l’esquí de muntanya, però aquest cop en família. Un llibre on ens ofereixen 20 rutes molt pensades perquè hi pugui participar tot el grup familiar: rutes sense gaires dificultats i amb punts de sortida accessibles.

La poca dificultat de les rutes que us presentarem durant tot aquest hivern tenen un propòsit clar: que muntanyencs poc experts descobreixin l’esquí de muntanya i arribin a poder compartir, amb grans i petits, els valors essencials de l’excursionisme.

Vall de Campcardós: l’essència de l’esquí de muntanya
La vall de Campcardós és una de les més boniques i característiques de La Cerdanya. El relleu ample i planer de la part baixa, s’associa harmònicament amb els alterosos cims que li fan de capçalera. Aquesta airosa combinació convida als esquiadors a realitzar un llarg i variat descens desprès de trascollar de l’Arièja a la Cerdanya pel costerut Port de Fontnegra.

Accés: Sortiu de Puigcerdà i, per la carretera N-20, a l’alçada de Porta (19km) trobareu a la vostra esquerra, i davant de l’Ajuntament, un estret pas sota la via del tren. A l’altre costat una carretera segueix uns 350 metres el marge esquerre del riu Querol fins arribar a un pont. A un costat, o a l’altre, del mateix podeu deixar un vehicle que us facilitarà el retorn. Per iniciar l’excursió, continueu fins el Pas de la Casa i aparqueu al capdamunt de l’avinguda d’Encamp que puja per l’esquerra del nucli urbà, de les pistes i els remuntadors.
Des de Puigcerdà: 39km.

Itinerari: Es tracta d’una travessia considerada de les clàssiques, tant per la seva bellesa com també per la comoditat en la recuperació de vehicles pel retorn. El Port de Fontnegra presenta una pala final que, a primera vista, imposa una mica, però és ampla, curta i amb una bona traça es supera sense dificultat.
2.080m. Aparcament del Pas de la Casa. Deixeu la zona urbana remuntant al sud  els vorals de l’incipient riu Arièja, amb el piramidal Pic de les Abelletes davant vostre. (+ 178m).
2.258m. Estany de Fontnegra o de les Abelletes. Deixeu-lo a la vostra dreta i orienteu gradualment la traça al sud-est per vorejar la falda oriental del Pic de les Abelletes. En cas de poca neu us caldrà traçar entre els blocs de granit. (+ 57m).
2.315m. Pas de les Abelletes. Marcada estretor de la vall que dóna accés a un replà d’aiguamolls després del qual els pendents es comencen a redreçar notablement. Continueu remuntant (SW) per accedir a l’olla que fa de base al coll, tot deixant a la vostra dreta el Pas dels Isards. Encareu els inclinats pendents de la curta pala final, eventualment rematada per una cornisa fàcil de superar.
(+ 339m).

2.654m. Port de Fontnegra. Àmplia collada divisòria del vessant atlàntic de l’Arièja amb el mediterrani del Querol. A ponent teniu els Pics d’Envalira (2.827m) fàcilment accessibles (recomanable +/- 173). La baixada comença per boniques pales al sud on podreu traçar còmodament al vostre aire. (- 94m).
2.560m. Estany Negre o de les Passaderes. Continueu (SE) pel curs natural de la vall tot deixant a la vostra dreta l’ampla i característica Portella Blanca d’Andorra on termenegen les tres nacions, Andorra, França i Catalunya (- 230m).
2.330m. Pleta Barrera. Planells esglaonats. Continueu (E) pla i avall seguint l’ample curs natural de la vall. El relleu contrasta de manera espectacular amb els penya-segats del Pic de la Bressola, el Roc Colom i el Peiraforca. (- 254m).

2.076m. Estany Gros de Campcardós. Malgrat el seu nom es tracta d’una aiguamoll primall de regulars dimensions. Voregeu-lo sense dificultats i tot seguit deixeu també a la vostra esquerra l’estany Petit (- 114m).
1.962m. Cabana de Campcardós. Situada dalt d’un pujol enmig del Pla de les Comes. Es possible que el marge dret de la vall, orientat al nord, ofereixi millors condicions de neu, però cal que ben aviat passeu al marge esquerre per anar a buscar l’ample camí ramader que baixa de la cabana. (- 157m).
1.805m. Camí ramader. El GR-7 segueix aquest camí que heu de seguir. Aproximadament a la cota 1.645m gira lleugerament i s’orienta al nord-est, passeu per un repetidor de TV (1.570m) i, per una ampla pista, arribareu al pont sobre el Querol, on haureu deixat el vehicle d’enllaç (- 299m).