Pànxing Pirineus

28, març del 2024

Turisme Actiu – Pirineus

La muntanya amb esquís: Pic de Font Negra (2.877m)

Pirineus
Pel març del 2011 es va publicar en aquesta revista (nº 216) l’excursió als pics orientals de Font Negra per la Vall del Baladrar. Avui anirem a la zona occidental d’aquest massís, des del Pas de la Casa, i pujarem al cim més alt del conjunt, el sisè més elevat de la Cerdanya. No és que l’itinerari presenti dificultats remarcables però, en conjunt, és força exigent i requereix un bon nivell tècnic i físic.

ACCÉS:
Sortiu de Puigcerdà a la Guingueta d’Ix  i, per la carretera N-20, arribareu al Coll del Pimorent. Continueu fins a la cruïlla amb l’N-22, que heu de seguir a mà esquerra, en direcció al Pas de la Casa. Per iniciar l’excursió aparqueu el vehicle al capdamunt de l’avinguda d’Encamp, que puja per l’esquerra del conjunt urbà,  les pistes i els remuntadors. Des de Puigcerdà 39Km.

ITINERARI:
2.085m. Pàrquing dels Isards.
Deixeu les pistes d’esquí alpí, a la vostra dreta, i remunteu (S) els suaus pendents de la riba dreta orogràfica de l’incipient riu Arièja.

2.200m. Les Valletes.
En aquesta cota trobareu el solc del torrent que baixa del pla de les Valletes per la vostra esquerra. Seguiu-lo, tot deixant l’estany de les Abelletes (2.285m) a la dreta (SO) i remunteu en direcció sud-est per l’estreta vall que transcorre entre el pic dels Isards i el dels Pedrons.

2.368m. Pla de la Portella de les Valletes.
Voregeu, per la vostra dreta, un aparent estanyol emmarcat en un cercle de muntanyes imponents. Tot seguit orienteu la traça al sud per remuntar els pendents que van augmentant gradualment la inclinació.

2.470m. Replà base de la Portella.
Aquest indret, al peu de les pales que baixen de la portella, és molt apropiat per decidir, segons les condicions de la neu, si continueu calçant els esquís amb ganivetes o utilitzeu els grampons per més comoditat. En qualsevol dels casos seguiu remuntant apropant-vos clarament als penya-segats que cauen del contrafort del pic de Font Negra. Sobrepasseu un segon replà (2.660m), on també us podeu reequipar còmodament, i ataqueu el tram final de l’ampla canal.

2.794m. Portella de les Valletes.
Ampla collada divisòria amb la vall de Campcardós que veiem al sud. Seguiu la carena sense dificultat en direcció nord-est fins culminar el cim.

2.877m. Pic de Font Negra.
Efectueu la baixada desfent el mateix itinerari.

FITXA TÈCNICA:
Desnivell: 792m.
Altitud màxima: 2.877m.
Dificultat: *** mitjana – alta
Temps: 5 – 6 hores.

CARTOGRAFIA:
IIGN – Rando Editions. Cerdagne-Capcir 1:50.000
Editorial Alpina-Andorra 1:40.000
IGN – 2249 OT. B.Madame-Col du Puymorens  1:25.000.