Pànxing Pirineus

Turisme Actiu – Pirineus

Ruta amb esquís: Volta al Pic de Montmalús

Pirineus
A la capçalera del riu Valira, i presidint els circs de Colells i de Pessons, veureu l’esvelta silueta del Pic de Montmalús. L’excursió que proposem avui és un bonic circuit a l’entorn d’aquesta muntanya que permet visitar tots els seus vessants amb els llacs, comes, portelles i collades que conformen un relleu molt variat i de gran interès per l’esquiador.

El recorregut és força llarg però amb un equip lleuger es poden fer, opcionalment, els ascensos als pics que trobareu pel camí.

ACCÉS:
Sortiu de Puigcerdà per la Guingueta d’Ix i per la carretera N-20 trascolleu el coll del Pimorent.  Preneu a l’esquerra la N-22, que passa pel Pas de la Casa, i pel port d’Envalira arribeu als aparcaments de l’estació d’esquí de Grau Roig. Aparqueu a la zona inferior. Des de Puigcerdà: 48km.

ITINERARI:
2.060m. Grau Roig. Aparcament inferior del Cubil. Comenceu a remuntar en direcció sud. Travesseu la pista que puja a l’estany Primer i continueu sud per una pista d’esquí, deixant a la vostra dreta el telesquí de Montmalús.

2.290m. Cap del telesquí de Montmalús. Deixeu-lo a la vostra dreta i continueu remuntant (S) en direcció al marcat coll que teniu davant vostre. Orienteu lleugerament la traça al sud-est per entrar al circ dels Colells a l’esquerra del contrafort que cau del pic de Montmalús.

2.386m. Estany de Coma Estremera. Petit estany que travessareu fàcilment. Seguiu en direcció sud, per pendents moderats, que prenen una inclinació considerable per assolir el coll.

2.707m. Collada de Montmalús. Entre el pic de Montmalús (2.782m) i el Pic dels Colells (2.744m), inicieu el descens del vessant sud pels bonics pendents que baixen a l’estany.

2.440m. Estany de Montmalús. Petit refugi a la seva riba nord. Travesseu-lo en direcció sud-oest, sense allunyar-vos massa de la vorera oest. Remunteu lleugerament un llom per trascollar-lo per el pas que hi ha més a la vostra dreta.

2.462m. Coll de Ribuls. Des d’aquest pas inicieu la baixada, en direcció sud, per entre grans blocs. A l’entrar al bosc el pendent es redreça considerablement i haureu de traçar entre els pins.

2.309m. Pla de Vallcivera. Zona planera amb uns aiguamolls, lleugerament elevada sobre el fons de la Vallcivera. De nou amb les pells remunteu al nord-oest per una coma secundària en direcció a la base de la Roca Sibaneja.

2.569m. Port de Vallcivera. Aquesta ampla collada ofereix diferents passos. Trascolleu pel que queda més a la vostra dreta i baixeu a ponent per uns lloms de bon esquiar. Tot seguit, just abans d’arribar a la vorera de l’estany de l’Illa (2.385m), encareu la traça al nord per remuntar un esglaonat de pales fina arribar al proper coll.

2.779m. Portella de Pessons o Coll dels Isards. Marcat coll entre el pic de Ribuls (E) i el de Pessons o Gargantillar (O). La canal de la cara nord es força ampla però el pendent de sortida requereix atenció especialment en cas d’acumulació de neu. A la cota 2700m. els pendents es moderen sensiblement i ofereixen una baixada realment bonica sobre el circ de Pessons. A partir d’aquí el relleu esdevé comalat per la presència del rosari d’estanys. Decanteu la traça lleugerament a la vostra dreta.

2.290m. Estany Primer de Pessons. Restaurant  i refugi. Retorneu a l’aparcament de Grau Roig per una pista d’esquí.

2.060m. Aparcament de Grau Roig. Punt de sortida.

FITXA TÈCNICA:
Desnivell: 1.323m.
Altitud màxima: 2.779m
Dificultat: ** mitjana – alta
Temps: 6 – 7 hores.

CARTOGRAFIA:
Andorra – Cadí. Institut Cartogràfic de Catalunya & Rando Editions nº 21. 1/50.000