Pànxing Bages

Turisme Actiu – Berguedà Bages

El Camí Verd de la Vall de Lord

Berguedà Bages

Fa poc que s’ha senyalitzat el Camí Verd de la Vall de Lord que uneix la població de Sant Llorenç de Morunys amb les Fonts del Cardener, molt a prop del poble de La Coma.

Us proposem aquesta suau caminada, d’uns 7 quilòmetres. Sortim de la plaça de La Canal de Sant Llorenç de Morunys  i caminant per la carretera de La Coma, quan encara no hem fet mig quilòmetre que ja topem amb el primer element d’interès. Es tracta del pont romànic de Vallonga.  Hi passem per sobre i de seguida trobem l’ermita romànica de Santa Creu d’Ollers (segles XI-XII).

Ara fem una baixadeta, deixem a la nostra dreta les instal•lacions del Càmping Morunys i quan portem 1’8 quilòmetres deixem la carretera i iniciem el camí de l’aigua.  Aquest tram de camí va perdent altura suaument en mig d’un bonic bosc de pi roig fins arribar al costat del riu Cardener a l’indret de la Font Puda, que té una bona anomenada per tractar-se d’aigua sulfurosa. Fins aquí portem 3’2 quilòmetres i estem a 880 metres d’alçada. Aquest és el punt més baix de la ruta.

Seguim per una pista asfaltada que aviat ens porta al petit veïnat de La Gafa. A l’esquerra ens queden les runes de la que va ser la primera fàbrica tèxtil de la província de Lleida. Travessem per un pont el riu Mosoll i arribem de nou a la carretera de Sant Llorenç a La Coma. Creuem el riu Cardener i per una pista de terra en dirigim a les instal•lacions de la central hidroelèctrica de La Gafa.

Ara ens enfilem i anem a trobar el camí ral de Sant Llorenç a La Coma que, en aquest tram coincideix amb el GR-7. El caminet és força planer i ombrívol.

El bosc s’acaba just en el punt on tornem a creuar el riu Cardener per una sòlida palanca de ciment.  Deixem a la nostra dreta el camí que puja al nucli de La Coma. Nosaltres seguim caminant per un camí planer entre el riu Cardener i la petita depuradora i aviat arribem a una bonica raconada amb un saltant d’aigua força curiós.

A pocs metres d’aquest indret,  es pugen unes dretes escales al costat mateix del Molí de Baix i entrem a la part més baixa del nucli de La Coma.

Ara seguim per un camí ample de terra que aviat és només per a vianants i bicicletes. Finalment arribem a una plaça asfaltada on en el seu extrem nord hi ha la abundosa i molt preuada Font de l’Esquerrana que té molta anomenada a la contrada.

Creuem de nou el riu Cardener i de seguida trobem l’inici del camí que dóna accés a les Fonts del Cardener. És un ombrívol camí amb una forta remor d’aigua.  Aquí hi trobem una àmplia àrea de pícnic que convida a acabar l’excursió amb un bon dinar i refer-se de l’esforç esmerçat.

En definitiva, una fàcil excursió que es pot fer amb la família o els amics i que serveix per descobrir les belleses d’aquesta bonica Vall de Lord.