Bagà, capital històrica de l’Alt Berguedà, va ser fundada de nova planta el 1233 per Galceran IV de Pinós qui va atorgar carta de privilegis a qui volgués establir-se a la nova vila.
Ell mateix va dissenyar els plànols del nou assentament, les traces dels quals encara avui es poden veure al restaurat barri antic, un dels escassos models urbanístics medievals conservats. Al capdamunt edificà el seu castell, anomenat Palau, avui en dia en procés de restauració i que fou tant la residència dels barons de Pinós com el centre polític i administratiu de les seves baronies.
El Palau dels Barons de Pinós compta amb diverses sales nobles decorades amb pintures murals del segle XVII i XVIII i acull l’Oficina d’Informació Turística de Bagà i el Centre d’interpretació Medieval i dels Càtars. Aquest centre ens ofereix un viatge per l’occitània del segle XII veient qui van ser els càtars i quin paper van tenir en la societat medieval, sent el nexe d’unió entre tres punts històrics de la vila: els Barons de Pinós, el camí dels Bons Homes i la relació de diferents famílies catalanes amb la causa càtara.
Bagà esdevingué en pocs anys una capital pròspera. Testimoni d’això és la construcció de la imponent i bella església arxiprestal de Sant Esteve, una construcció gòtica consagrada l’any 1339 i acabada un segle més tard. Altres indrets emblemàtics de la població són el pont de la vila i la Torre de Portella.
Bagà celebra al llarg de l’any festes antigues com la precristiana Fia-Faia la vetlla de Nadal; tradicions com la Festa de l’Arròs amb la dansa local del Ball Cerdà; i des de fa uns anys cada juliol el municipi reviu el seu passat amb la Setmana Medieval que inclou la representació de “El Rescat de les Cent Donzelles” i el Mercat Medieval.
Tanmateix, un dels atractius més forts de Bagà són els seus voltants. Des de l’alta muntanya fins al fons de petites valls acollidores, la natura baganesa ofereix tots els matisos de la bellesa.