Pànxing Berguedà

Turisme Actiu – Berguedà

Berguedà

Font: Josep Maria Rossinyol

Es tracta d’una construcció militar del segle XIX, corresponen a la primera guerra carlina o guerra dels Set Anys (1833-1840). Les restes d’aquest fortí es troben damunt del serrat del Maurici, del que pren el nom, separat actualment del poble per  la carretera C-16.  Va ser objecte d’una Intervenció arqueològica l’any 1997. Està declarat Bé Cultural d’Interès Nacional.

DESCRIPCIÓ

De planta pràcticament quadrada, es tracta d’una construcció ferma, amb torres de secció circular. Entrant per la porta principal, el primer que es veu és el pati, i a mà esquerra una petita habitació que encarà conserva el sostre. A finals del segle XIX, aquesta edificació, ja estava en runes.

HISTÒRIA

Segons les notícies que he pogut recopilar, va ser construït l’any 1839, per poder defensar-se dels carlins, en concret del Comte d’Espanya, però l’obra no es va acabar mai. El Comte va atacar el poble de Balsareny del 16 al 19 de febrer de l’any 1839, instal·lant la seva artilleria en aquest serrat. La resistència per part de la gent de Balsareny va ser heroica, aguantant durant dos llargs dies, l’arribada de les tropes liberals a les ordes del general Carbó, que van fer fugir les forces carlistes.

ITINERARI i CRÒNICA

Balsareny – Petit pas sota la carretera – Deixem el cotxe aparcat a la cruïlla del carrer de la Costeta amb el carrer Sant Antoni, prop del petit pas que hi ha sota la carretera C-16, el qual permet travessar aquesta. Un cop a l’altre cantó d’aquesta, el Rafael i jo, ens dirigirem de recta cap a unes granges de porcs que veiem al fons.

Granges de porcs – cruïlla – Just davant dels edificis de la granja, la pista gira ala dreta, formant un angle de 45º amb la que hem arribat fins aquí, i enfila amunt. Mentre pugem, per la vora del camí, anem trobant plantes de fonoll, que desprenen una agradable olor a anís, quan les toques i ens olorem les mans.

Bifurcació (0h 13’) – Agafem la pista de l’esquerre, la més fressada.

Cruïlla de la drecera (0h 18’) – El corriol que serveix de drecera per pujar al castell ens queda a mà esquerra, però avui no tenim ganes de pujar tant de dret, així que seguim endavant per la pista.

Cruïlla (0h 20’). – Deixem la pista que hem seguit tota l’estona, i n’agafem una altra que surt a mà esquerra, i que gira 45º en direcció contrària a la que anem.

Final de la pujada

A mà dreta i esquerra, observem les poques resten que queden del que devien haver estat unes torres del fortí, per poc no les veiem, ja que estan envoltades de garrics.

Fortí (0h 25’) – Hi arribem per la seva part posterior, ja que la porta d’accés és al darrere. La devien fer en aquest lloc perquè la inclinació del terreny per aquest costat, fa pràcticament impossible el seu assalt. Accedim al seu interior per un pont metàl·lic construït de nou, ja que per poder-ho fer s’ha de travessar el fossat que envolta l’edificació. Un cop dins, ens hi estem una bona estona, gaudint de la panoràmica. A baix veiem el poble de Balsareny, i més enllà el seu castell. Per l’altra cantó, en direcció Súria també veiem una antiga torre medieval. Després esperem la posta de sol, realment maca en aquest mes d’agost des d’aquest lloc, llàstima que no es pugui veure completament degut a les muntanyes.

RETORN

Fortí – Baixem fins a l’última cruïlla que hem trobat de pujada. Aquí, però, en lloc de tornar per on hem vingut, seguim endavant per la pista que hem pujat.

Cruïlla (0h 05’) – Deixem la pista principal i baixem per un camí que surt a mà esquerra. Aquest va girant cap a l’esquerra constantment, donant una gran volta, mentre anem perdent alçada. El fortí el veiem cada cop més lluny, ja que el camí que hem triat de retorn, és més llarg que el de pujada.

Cruïlla de quatre camins – Agafem la pista que marxa cap a l’esquerra.

Barraca de pedra – Es tracta d’una antiga barraca de vinya, que es troba a l’esquerra de la pista que seguim.

Cruïlla – Una pista se’ns ajunta per l’esquerra, nosaltres seguim per la que anem.

Granja de pocs – Estem a la part del darrere de la granja que hem trobat de pujada. La flaire dels pocs és ara, però, insuportable.

Cruïlla de la granja – A partir d’aquí desfem el camí que ja havíem recorregut per arribar fins aquest lloc. Al fons ja veiem el petit pas que ens permetrà passar per sota de la carretera.

Cotxe (0h 30’) – Som de retorn al punt de sortida.

Si t’ha agradat llegir la ruta Fent camí amb el Russi: el Fortí del Maurici , també et pot interessar Les estacions de muntanya de FGC obtenen el certificat de qualitat d’AENOR.