Pànxing Berguedà

Fent Camí amb el Russi: La Riera de les Febres, Bauma i salt d’aigua de Bellús

Berguedà

La Riera de les Febres

Es tracta en realitat de la riera de Graugés, però aquest tram es coneix popularment com la riera de les Febres, malauradament desconec el motiu. Aquesta dóna les seves aigües al riu Llobregat prop per l’antiga colònia tèxtil de Cal Monegal, avui L’Ametlla de Casserres.

Bauma, salt d’aigua i Gorg del Molí de Bellús

Es tracta d’una bauma de grans dimensions, uns 80 m d’amplada, per 10 de fondària, i uns 10 m d’alçada en el lloc on hi ha el salt d’aigua. Aquest dóna lloc a un gorg de regulars dimensions. Es tracta d’un lloc de postal. L’antic molí de Bellús, avui reformat, va ser construït entre finals del segle XVII o principis del XVIII. Per fer arribar les aigües a la bassa d’aquest, riera amunt va haver de ser construït un petit aqüeducte, que avui encara podem contemplar recobert d’herba.

Com arribar al punt de sortida

Tant si pugeu de Manresa, com si baixeu des de Berga, per la C-16, heu de deixar aquesta per la sortida “Gironella nord”, i un cop a la rotonda, seguir direcció Cal Rosal – L’Ametlla de Casserres, per la C-16z; si venim de Vic, ja entreu directament a la rotonda. A un centenar de metres ja trobareu la cruïlla a l’Ametlla de Casserres. S’accedeix per un pont, situat a mà esquerra, que travessa el riu Llobregat.

Itinerari i Crònica

L’Ametlla de Casserres.- Travessem tot el poble pel carrer que marxa paral·lel al riu Llobregat (carrer Principal). Just sortir del poble, direcció Gironella, trobem un revolt que gira a l’esquerra quasi 180º, per sota del qual passa la riera de les Febres. Aquí deixem el cotxe i seguim a peu.

Punt de sortida.- Pugem tot seguint un corriol que marxa paral·lel a la riera. ALERTA: aquesta ens ha de quedar a mà esquerra. Seguim les marques blanques i vermelles del GR-1.

Cruïlla (00h 01’).- Deixem a mà esquerra un corriol que travessa la riera. Nosaltres seguim endavant pujant pel costat de la riera, seguint el GR-1.

Cruïlla amb una pista (00h 16’).- La seguim en direcció esquerra, seguint el GR-1.

Salt d’aigua de Bellús

Cruïlla (00h 19’).- Deixem la pista principal i agafem un camí que surt a mà esquerra, deixant de seguir a partir d’ara les marques del GR-1, que continuen per la pista principal.

Riera (00h 21’).- Tot just travessem la riera, deixem de seguir la pista, i agafem un corriol que surt a mà dreta. Per agafar-lo travessem un vailet, on hi ha un pas, i puguem riera amunt. Aquesta ens queda a mà dreta.

Bifurcació (00h 28’).- Agafem el camí que baixa cap a la dreta.

Riera (00h 31’).- La travessem per unes branques mal posades. Per poc caiem a l’aigua. Girem a l’esquerra i continuem riera amunt. Ara aquesta ens queda a mà esquerra.

Prop del molí de Bellús (00h 47’).- La casa la veiem al davant i també la cascada. Hi ha un vailet i un cartell de prohibit passar. El corriol que hem de seguir, gira quasi 180º a la dreta, i puja fins a arribar a una pista.

Cruïlla amb una pista (00h 48’).- Travessem el vailet, que es pot obrir, i seguim la pista en direcció esquerra. Seguim les marques blanques i vermelles del GR-179.

Bifurcació (00h 49’).- Agafem la pista de l’esquerre, seguint el GR-179. Una mica més endavant, a mà esquerra, entre la pista i la casa (antic molí de Bellús), hi ha, seca i plena d’herba, l’antiga bassa d’aigua que movia el molí. Parem una mica, per mirar de veure els grans blocs de pedra tallada amb què va ser construïda, però tan sols en podem veure uns quants, ja que han quedat tapats per l’herba que ha crescut, fent impossible gaudir d’aquesta magnífica construcció.

Riera de les Febres

Sobre el salt d’aigua de Bellús.- Travessem la riera per sobre una passarel·la de formigó, situada prop del salt d’aigua de Bellús, i continuem per la pista, que gira cap a l’esquerra.

Cruïlla amb el corriol que baixa al salt de Bellús.- A un minut escàs d’on hem travessat la riera, surt a mà esquerra, un petit corriol, entre la vegetació, que gira 180º de la direcció que seguíem, i ens permet baixar fins a la balma i el gorg de Bellús.

Gorg i salt de Bellús (00h 55’).- Magnífic salt d’aigua darrere del qual hi ha una balma de grans dimensions. Esmorzem i emprenem el retorn a l’Ametlla de Casserres desfent una part del camí que ens ha portat fins aquí. Pugem primer fins a la cruïlla amb la pista d’on surt el corriol que ens ha permès baixa fins al gorg i el salt. Ara seguim la pista cap a la dreta.

Sobre el salt d’aigua de Bellús.- Tornem a travessar la riera, ara en direcció contrària, per la passarel·la de formigó. Passem un altre cop pel costat de la bassa del molí fins a arribar a la bifurcació que havíem passat tot venint.

Bifurcació (1h 01’).- Ara no la contemplem com a tal, sinó que veiem una pista que ens queda a mà esquerra que gira quasi 180º en direcció contrària a la que anem. Nosaltres seguim endavant, per on havíem vingut, seguint el GR-179.

La Riera de les Febres, Bauma i salt d'aigua de Bellús

Cruïlla amb el corriol pel qual havíem arribat fins a la pista que anem ara (1h 02’).- Ens queda aquesta a mà dreta. No l’agafem, i seguim per la pista, tot seguint el GR-179. A partir d’aquí seguirem un camí diferent per retornar a l’Ametlla de Casserres.

Cruïlla – Pal amb banderoles (1h 08’).- Seguim la pista que marxa en direcció dreta, seguin el GR-1. Al darrere, al fons, podem contemplar la gran masia de Bellús. En aquesta cruïlla hi ha la font de Bellús, però la vegetació no ens permet veure-la.

Bifurcació (1h 13’).- Seguim per la pista de la dreta, seguin el GR-1.

Cruïlla amb el camí de pujada (1h 20’).- El deixem a mà dreta, i seguim per la pista, seguin el GR-1. El tram que fem ara ja l’havíem fet de pujada.

Cruïlla amb el corriol pel qual havíem arribat a la pista que seguim (1h 23’).- El deixem a mà dreta. Aquí deixem de seguir també les marques del GR-1, i continuem per la pista ampla. Aquesta no té marques, però en retornarà a l’Ametlla de Casserres seguint una ruta diferent de la de pujada.

Cruïlla de pistes (1h 27’).- Seguim la que marxa cap a la dreta. Tot seguit veiem una pista que marxa cap a l’esquerra, però no en fem cas i seguim tot recte.

La Riera de les Febres, Bauma i salt d'aigua de Bellús

Cruïlla de pistes (1h 34’).- A mà esquerra en veiem dues que es bifurquen. Nosaltres, però, seguim recte endavant. A partir d’aquí la pista ja és enquitranada.

L’Ametlla de Casserres – Cruïlla (1h 42’).- A mà esquerra ens queda la tanca de la Torre de l’Amo, i a la dreta un carrer, nosaltres seguim baixant tot recte.

L’Ametlla de Casserres – Cruïlla amb el carrer Principal (1h 41’).- Girem a la dreta i baixem fins al revolt on hem deixat el cotxe.

Revolt sobre la riera (1h 48’).- Som de retorn on hem deixat el cotxe

Fitxa Tècnica
Comarca: Berguedà
Municipi: Casserres i Avià
Itinerari: Circular
Punt de sortida i arribada: L’Ametlla de Casserres
Durada aproximada sense parades: 1 h 48’. (Tota la volta)
Dificultat: Baixa
Desnivell aproximat acumulat de pujada: uns 100 m
Aclariment: Al Berguedà, a les “Balmes”, els hi diem “Baumes”
Nota: El temps indicat és orientatiu, és l’invertit per nosaltres el dia que vàrem fer aquesta ruta, sense comptar-hi les parades.

Si t’ha agradat llegir l’article Fent Camí amb el Russi: La Riera de les Febres, Bauma i salt d’aigua de Bellús, també et pot interessar llegir Fent Camí amb el Russi: La Bauma Fosca i un Forn d’oli de Ginebre