Pànxing Berguedà

26, abril del 2024

Turisme Actiu – Berguedà

L’aigua, el carbó i la força de la sang

Berguedà

Una passejada pel bosc de Berga, les fonts de la Serra de la Petita i tornada seguint l’antic tramvia de sang de Fígols.

El recorregut proposat comença i acaba al collet de Santa Magdalena (776 m), sobre la carretera vella de Cercs que separa el puig del Castell de Berga de la serra de la Petita. Al vessant de la serra de la Petita, es pren el camí indicat per anar a les fonts de la Serra. Es tracta del camí del Bosc de Berga, un camí de ferradura que ja apareix documentat en un mapa del segle XVII i que recorre el bosc que pertany a la ciutat. El camí puja suaument per continuar planejant a mig aire, per sota de la fortificació carlina coneguda com la torre de la Petita. Davant s’obren unes generoses vistes sobre la vall de la Riera Demetge i al fons, sobresurt el cim de Sobrepuny i la serra del Catllaràs. A l’altra banda de la vall, per sobre de la carretera de Vilada, s’intueix la traça dels camins del Tramvia de Sang i per sota, el camí ral de Bagà, avui abandonat.

El camí entra a les feixes repoblades de pins i s’arriba a un trencant senyalitzat. Es deixa a la dreta el camí de la Font del Recuit i es continua a l’esquerra per començar aviat el descens pel bosc fins la font de la Serra.

Des d’aquest punt, el camí baixa dreterut fins anar a petar ràpidament a la font de Tagastet (695 m), al costat del molí de Nin, sobre la riera Demetge. Aquest ha estat un indret molt apreciat per la gent de Berga per fer fontades. Temps enrera, quan la gent només tenia un dia de festa i no hi havien cotxes, era molt habitual agafar el menjar, també l’acordió, i anar a peu a passar el dia a les fonts.

Des de la font es continua creuant la riera i el canal industrial de Berga, que ben a prop d’aquest punt inicia el seu recorregut dins el túnel per tal de travessar la serra de la Petita. Se surt a la carretera de Vilada i se segueix amunt, tot passant per sota de l’eix del Llobregat, per anar a sortir davant la masia-restaurant de l’Estany Clar. Es continua per l’antic camí ral de Bagà que passa per davant mateix de la casa (senyalitzat com a sender local). El camí travessa un rierol per un pont de ciment i segueix amunt fins un girador per a cotxes. El camí continua i travessa un segon rierol per un pontet de pedra. El camí ral, conservat aquí en el seu estat original, comença a pujar, fa una torta a l’esquerra i desemboca a la plataforma del tramvia de sang.

Es deixa el camí ral, que s’enfila a la dreta, i es continua a l’esquerra, de pla, seguint el traçat còmode i amplòs del vell tramvia. Al cap de poc es troba un primer viaducte de pedra, elegantment corbat i realment espectacular, construït per salvar el torrent. Es creua una pista forestal i es continua tot recte, per un senderó que torna a conectar amb la plataforma del trenet. El camí s’endinsa en un bosc de roures i pins i s’arriba a un nou pont, aquest cop de fusta, reconstruït l’estiu del 2005 pels cooperants del Servei Civil Internacional, durant el camp de treball organitzat pel Grup de Defensa de la Natura del Berguedà. El recorregut és amable i plàcid. Més endavant es troben dos ponts més, pendents de rehabilitar, el darrer dels quals queda amagat per les construccions adossades als horts. Encara es travessa un darrer pont, aquest en bon estat, tot i que la vegetació el manté força ocult. El camí passa sobre la masia anomenada la caseta de Golerons i continua a mig vessant, entre matolls i vegetació mediterrània, per anar a sortir a la carretera vella, des d’on s’arriba ràpidament al punt de partida.

FITXA TÈCNICA

Distància aproximada: 3,8 km.
Temps: 1h i 30min.
Desnivell: 115 m.
Recomanacions: Per arribar al collet de Santa Magdalena des de la carretera C-16 cal agafar la sortida Berga Nord i, tot seguit, agafar la carretera de Sant Llorenç de Morunys. El collet és molt a prop.

Aquest itinerari forma part del llibre “A peu per camins Berguedans” de Rafael López-Monné, Arola Editors.