Pànxing Berguedà

Turisme Actiu – Berguedà

La Casa de la Padrina i les nostres “amigues” les vaques

Berguedà

Un amic meu em va demanar un dia si el podia portar a la casa de pagès on havia viscut la seva Padrina. Amb les dades que em va facilitar vaig poder localitzar la casa a la vall de Brocà, sobre Guardiola de Berguedà. Antigament Brocà havia estat un lloc important, havia format part de la baronia de Pinós, passant al segle XVIII a mans dels ducs d’Alba, “Sí, els avantpassats de l’actual Duquessa d’Alba que tots coneixem”. Amb aquestes dades i un plànol, ens dirigirem cap aquesta vall amb l’entusiasme de trobar la casa i conèixer el seu entorn.

Itinerari i crònica
Plaça de l’església de Guardiola de Berguedà, seguiu el GR 4-2 en direcció a Bagà. Abans de creuar el riu Bastareny, veureu a mà dreta un mural del Túnel del Cadí amb uns cartells indicadors al seu costat. Aquí comença el PR-158-1 (marques grogues i blanques), que és el que heu de seguir. Pugeu pel carrer Indústria fins dalt de tot i gireu a l’esquerra per sortir del poble. Seguint amb atenció les marques i les indicacions dels cartell arribareu a una casa de pagès.

0h 29’.- Cal Cavallera. Passeu pel seu costat de recte i prosseguiu per la pista fins que en una bifurcació el PR-158-1 deixa les pistes i s’endinsa en el bosc per un corriol. Sortireu a una altra pista, i encara que no veieu cap marca, per seguir el PR-158-1 heu de girar a la dreta i caminar pista amunt. En un revolt en que la pista gira uns 180º a la dreta, el PR-158-1 segueix per una pista costeruda a mà esquerra. “Aquí vam començar a suar, quedava clar que no estàvem en forma. Un esquirol va creuar davant nostre i va desaparèixer per l’altre cantó”. Quan la pista fa un replà i gira a la dreta 90º s’ha d’estar alerta, a l’esquerra surt un corriol amb marques de PR, aquestes són antigues, vosaltres seguiu pujant per la pista, també marcada com a PR, “els que cuiden els senders haurien de tenir més cura d’esborrar les marques de traces antigues”. Un cop a dalt, la pista gira 90º a l’esquerra. Des d’aquest punt la panoràmica és molt extensa, podreu veure entre d’altres, Roca Tiraval, el Coll de Tancalaporta del Cadí i Penyes Altes del Moixeró.

0h 54’.- Bifurcació. Heu de seguir endavant per una pista sense marques, i deixar les marques grogues i blanques del PR 158-1, que en aquest punt gira 180º i marxa per una pista paral·lela a la que heu arribat aquí. Més endavant trobareu  una pista transversal a la que seguiu, i al davant, ja veureu la casa de cal Rotllan. Agafeu la nova pista en direcció dreta i deixar-la tot seguit per agafar una pista a mà esquerra que ja encara cap a la casa.

1h 06’.- Cal Rotllan. “Ho havíem aconseguit, érem davant de la casa de la Padrina del meu amic. Un edifici avui abandonat i mig en runes. Aquesta casa havia estat el punt de partida d’una de les rutes utilitzades per travessar la frontera durant la guerra civil, sobretot per la gent de fora de la comarca. Guardiola de Berguedà va esdevenir un lloc clau, al ser final de línia de ferrocarril. En aquesta casa s’aplegaven per trobar-se amb el guia. La ruta que solien seguir era, Rotllan, Gavarrós, Castellar de n’Hug, pla d’Anyella, collada de Toses i finalment Osseja, ja a l’altre cantó de la frontera. Després anaven en tren fins a Toulousse, canviaven a l’exprés de Marsella a Irún, i d’allà a Sant Sebastià i ja eren al bàndol franquista”.

1h 10’.- De retorn a la cruïlla de la casa heu de seguir camí cap a l’esquerra, el proper objectiu, l’església de Sant Martí de Brocà. Al cap d’un quart d’hora veureu una pista que s’incorpora en diagonal per la vostra esquena a mà esquerra, vosaltres sense fer cas a aquesta seguiu endavant.
“A l’arribar aquí varem veure un petit vedell assegut a l’herba prop nostre, el pobre s’espantà, acte seguit vam sentir un gran “Muuuu”, i vam veure com una
“senyora vaca” sortia d’entre uns matolls situats entre nosaltres i el seu fill, tot mirant-nos fixament. Ens apartarem ràpidament en senyal de que no portàvem cap mala intenció i també per no ser envestits, ja que érem al mig del seu pas. Per sort va passar prop nostre corrent cap al seu fill. Conclusió, millor seguim endavant, i sense dir ni “Muuu”.

1h 23’.- Veureu una pista que baixa a la dreta, vosaltres però seguiu de recte. La pista després d’un petit pujador conflueix amb una altra de perpendicular on retrobareu el PR-158-1. Seguiu les marques grogues i blanques en direcció esquerra. Després la pista gira a la dreta, en direcció a Sant Marc de Brocà i a Paller de Dalt, i les marques també, però un cartell us assabenta que per arribar a Sant Martí vosaltres heu de seguir recte. Al fer un revolt la font del Rector us quedarà a mà dreta, i tot seguit ja arribareu a l’església.

1h 37’.- Sant Martí de Brocà. “Un cop aquí vam parar a esmorzar i contemplar l’edifici. Es tracta d’una església romànica consagrada l’any 1081. Destaca la decoració exterior de l’absis. Una curiosa tradició d’aquesta vall és la següent: Sobre el cim de la muntanya de Sant Marc, hi havia una petita esglesiola, avui en runes. Antigament, la vigília de Sant Marc s’encenien al cim d’aquesta muntanya tants focs com cases habitades hi havia al terme, i quant s’encenien els focs a dalt, cada família n’encenia un altre davant de casa seva. Dues famílies, per torn, donaven el blat per fer els pans que serien beneïts i repartits el dia del sant. S’encarregava de pujar els pans l’home més pobre del poble, i li donaven un pa de tres quilos per la feina”. Avui els focs ja no es fan però l’aplec es continua fent aquí a Sant Martí.

1h 58’.- Repreneu el camí tot seguint a partir d’ara el PR-158 que ja no heu de deixar fins arribar a Guardiola. Veureu que la pista fa un gir de 180º per anar cap a la casa de Cal Galló, situada sobre l’església. No en feu cas i seguiu endavant de recte, “Bé, nosaltres no ho teníem clar, depenia d’una vaca que ens havia de deixar passar, posava mala cara però al final va ser molt amable”.

2h 16’.- Mas Clarà. (976m d’altitud, punt més alt de la ruta). Les runes de la casa us quedaran a l’esquerra. Tan sols passar-la trobareu una bifurcació, seguiu la pista de l’esquerra.

2h 33’.- Plans de Rotllan. Al mig d’aquest hi ha uns cartells indicadors. Passeu pel seu costat i seguiu en direcció esquerra. Prosseguiu la resta del camí sense deixar el PR-158 fins arri-bar al barri de Terradelles de Guardiola.

3h 05’.- Barri de Terradelles, el PR-158 s’ajunta amb el GR 4-2. Gireu 180º i seguiu pel carrer Galceran de Pinós fins trobar la cruïlla amb el carrer Sant Marc, un cop aquí gireu a la dreta i baixeu per aquest carrer que us permetrà passar per sota la carretera. Creueu un pont sobre el riu Bastareny i per l’avinguda del mateix nom, arribareu al mural del Túnel del Cadí.

3h 20’.- Plaça de l’església de Guardiola de Berguedà.

FITXA TÈCNICA
Punt de sortida i arribada:  Guardiola de Berguedà.
Temps realment caminat: 2h 55’
Temps amb parades incloses: 3h 40’ (La durada de la caminada és tan sols una referència, cadascú vagi al seu pas.)
Distància aproximada: 9,5 km.
Punt més baix del recorregut: Guardiola de Berguedà (a 724 m d’altitud)
Punt més alt del recorregut: Mas Clarà (a 976 m d’altitud)
Dificultat: Baixa – Mitja. Transcorre quasi exclusivament per pista de terra. De Guardiola de Berguedà a Sant Martí de Brocà és pujada, amb un sol pujador fort. De retorn tot és baixada.
Punts d'aigua: Font del Rector (alerta son aigües no tractades sanitàriament).
Punts de referència: Guardiola de Berguedà – Mural del Túnel del Cadí – Cal Cavallera – Cal Rotllan – Església de Sant Martí de Brocà – Runes del mas Clarà – Plans de Rotllan – Barri de Terradelles – Riu Bastareny – Guardiola de Berguedà.