Pànxing Berguedà

Turisme Actiu – Berguedà

Caminada per la Vall de Gósol

Berguedà

“Tan bon punt s’arriba a Gósol, hom s’adona que el jove Picasso tenia bon gust per buscar indrets bonics i inspiradors. Tan bon gust com Mossèn Ballarín, que des de les alçades terrenals del Berguedà em va explicar un dia que Déu Nostre Senyor va fer el món “a mà”, però que es va entretenir amb els dits amb els pollegons del Pedra”. Carme Ruscalleda.

Itinerari

Sortirem de la plaça de Gósol per davant de l’església per agafar la carretera de Berga. A la plaça del Segador seguirem cap a la dreta tot vorejant el turó del Castell en direcció cap a la Serra del Verd. Per entremig dels prats de la petita plana gosolana arribarem a Torrentsenta, primer creuarem el riu on just acaba de néixer l’Aigua de Valls i després acabarem de pujar fins al Forat on hi haurà el primer control. Km 3,5 i 1.420 m d’alçada.

En aquest punt, podrem veure i beure de la nova font que la Caminada ha construït. Hem volgut transformar l’antic tub del brollador en un lloc per venir-hi a descansar i passar-hi una estona agradable.

Seguirem endavant pujant cap a la borda del Tinent per agafar la pista que creua la part baixa de la Serra del Verd pels boscos anomenats els Morers. En aquesta zona boscosa s’hi troben diferents bordes com les del Bepus i el Nen Xic. Abans d’arribar al torrent de la Matella ens enfilarem cap a Coll de Gósol que a 1.595 m és el punt culminant de la Caminada i on hi haurà el 2n control. Haurem fet 6,7 km del recorregut.

Tot seguit baixarem cap a Moripol pel mig del bosc que ja mira cap a llevant. El vessant que s’albira ja és tota la zona de ponent de la Serra d’Ensija i tota la vall mitjana del riu Aigua de Valls: Rasos de Peguera, Serra de les Comes, i els llogarrets de Moripol, Bonner i altres cases aïllades.

Arribats a Moripol veurem que de les cases i pallisses no en queden més que les ruïnes i l’església de Sant Vicenç que es va arranjar recentment. Actualment és un punt important de pastura de bestiar boví. Passades les cases i la font de Moripol hi haurà el 3r control. Serà al quilòmetre 8,5 i a 1.385 m d’alçada.

Seguirem cap a l’est creuant una bonica roureda fins arribar a tocar del coll de Feners des d’on girarem cap a la dreta per arribar a Clota. En tot aquest recorregut podrem anar contemplant la bonica Paret Sud del Pedraforca des d’una perspectiva molt poc habitual.

Seguirem per la pista i vorejant el llevant de la serra de la Matella tornarem cap al vessant gosolà. Des d’aquest tram podrem veure bé el Pedraforca i els pobles de Feners, l’Espà i finalment Sorribes. Passarem pel pla Moniu on hi haurà el 4t control. Quilòmetre 10,5 i 1.420 m d’alçada.

Seguirem baixant seguint el torrent Tosquer per dins del bosc i fins arribar al fons de la vall on creuarem el riu Aigua de Valls. És el punt més baix de la caminada d’enguany a la cota 1.264. Tot seguit pujarem pel vessant oposat serpentejant pel bosc per arribar a Sorribes on hi haurà el 5è control. Haurem superat la pujada més forta del recorregut i fet 12,5 km des de l’inici. Estarem a 1.367 m d’alçada.

Sortint de Sorribes agafarem el camí que ens menarà cap a Gósol tot resseguint la vall enmig de zones de pastura i passant pel Cap de la Creu. De nou a la plaça de Gósol, trobarem el 6è i darrer control.