Pànxing Berguedà

Fitxa del Dolmen del Pla de Trullas

Província: Barcelona.

Comarca: Moianès.

Municipi: Monistrol de Calders.

Itinerari: Anada i tornada pel mateix lloc.

Dificultat: Baixa.

Durada aproximada sense parades: 2h (anar i tornar)

Nota: El temps indicat és orientatiu, és l’invertit per nosaltres el dia que vàrem fer aquesta ruta, sense comptar-hi les parades.

Desnivell acumulat: + 234 positius / – 234 negatius

Data: Excursió realitzada, el 6 de desembre de 2019

Punt de sortida i arribada: Urbanització Masia del Solà (Monistrol de Calders) – Cruïlla del carrer Pla de Trullars amb el carrer de Bonavista.

Com arribar al punt de sortida: Des de Manresa cal seguir la carretera C-641, també anomenada N-141c, fins a arribar al poble de Calders. Des d’aquí s’ha de seguir la carretera C-642, també anomenada B-124, fins a arribar a Monistrol de Calders. S’ha d’entrar al poble, un pont travessat el pont que permet salvar la riera de Sant Joan. En un revolt tancat, hi ha un indicador que posa “Centre de la Vila”.  Just entrar s’ha de girar a la dreta i seguir per un carrer  en direcció a la urbanització “Masia del Solà”.

Itinerari

Monistrol de Calders.– La ruta comença a la cruïlla del carrer Pla de Trullars amb el carrer de Bonavista de la urbanització “Masia del Solà”. Aquí s’ha de sortir del nucli urbà per una pista de terra que comença al final del carrer, a mà dreta.

Bifurcació. Agafar la pista de l’esquerra.

Barraca de vinya. Agafar la pista de l’esquerra.

Bifurcació 610,3 km – 611,1 km. Agafar la pista de l’esquerra.

Barraca quadrada de pedra seca. Agafar la pista de l’esquerra.

Barraca rodona de pedra seca. Agafar la pista de l’esquerra.

Barraca de marge de pedra seca.  Agafar la pista de l’esquerra.

Cruïlla en un revolt 612,8 km. Seguir per la pista principal que gira cap a l’esquerra. A partir d’aquí, durant un tram, aquesta està formigonada. La que surt cap a la dreta arriba a un dipòsit d’aigua.

Collet de la Baga de l’Om.

Planell de roca 614,1 km. Deixem el cotxe.

Bifurcació. Agafar la pista que puja a mà esquerra.

Bifurcació. A pocs metres de l’anterior. S’ha d’agafar la pista de la dreta. Ja es pot veure el dolmen.

Dolmen del Pla de Trullars.

Retorn.- Nosaltres ho vam fer pel mateix camí de pujada, però també es podria fer resseguint el GR-177.

Crònica de l’excursió al dolmen

Va ser una excursió de gran interès, tant per a mi com per la Nuri. De tant en tant trobàvem algun plafó informatiu sobre la ruta de la Pedra Seca, que ens assabentava sobre aquest tipus de construcció molt comuna entre els nostres avantpassats que vivien al camp.

Aprofitarem, com sempre, per fer un pilot de fotografies, a les quals som molt afeccionats. Obtinguérem una bonica foto d’una teranyina plena de gotes d’aigua. Impressionant!

dolmen

Al llarg del recorregut poguérem contemplar moltes feixes de pedra seca, algunes amb escales, i tres tipus de cabanes, també de pedra seca, totes elles molt interessants.

En arribar al dolmen, en va sorprendre el lloc. No ens va fer la sensació, precisament, de ser un pla, ja que aquest està situat en una posició dominant respecte a l’entorn. Pot ser, seria més correcte que s’anomenés “Dolmen de Trullars”.

Es tracta d’un sepulcre megalític del tipus de cambra simple,aixecat aproximadament entre els anys 2000 i 1500 aC, que correspon a l’època de l’Edat de Bronze. Va ser excavat per primer cop l’any 1920, i el 2003 ho va tornar a ser, dintre d’una campanya que va acabar amb la seva restauració el 2005. Durant les excavacions es van trobar fragments de ceràmica fets a mà, algunes peces dentàries i un fragment de mandíbula.

Des d’aquest lloc, hi ha una extensa panoràmica sobre les muntanyes prepirinenques i també dels Pirineus, i en direcció contraria les muntanyes de Montserrat.

Pels voltants, tinguérem l’oportunitat, en ser l’època de l’any, de poder menjar unes quantes cireres de pastor.

Bona caminada.

Josep Maria Rossinyol

Si t’ha agradat llegir la ruta Dolmen del Pla de Trullas, també et pot interessar llegir La Milla del Berguedà: cursa inclusiva i solidària a Gironella.