Pànxing Berguedà

Fent camí amb el Russi: Sant Jaume de Frontanyà

Berguedà
2-1
Es tracta d'una ruta perfecta per descobrir l'entorn d'aquesta petita vila berguedana

Avui ús deixo una ruta que vaig fer ja fa uns quants anys. En concret, vaig resseguir el PR C-52, senyalitzat amb marques de color groc i blanc, que transcorre pel municipi de Sant Jaume de Frontanyà. Es tracta d’una ruta que, en certs punts, gaudeix de molt bones vistes, però que transcorre, principalment, per boscos de pins, però que també travessa una magnífica fageda.

Si la ruta, la feu a la primavera, gaudireu observant unes grans varietats de plantes, amb flors de tots colors, i si la feu a la tardor, ho fareu quan travesseu la fageda, que en aquesta època de l’any, està en el seu màxim esplendor; quan les fulles d’aquests arbres, adquireixen multitud de tonalitats, des del groc fins al vermell.

El poble de Sant Jaume de Frontanyà

Fins al 2018, era el poble més petit de Catalunya, però aquell any, el poble de Gisclareny, també de la comarca del Berguedà, va passar a ocupar aquest lloc.

Sant Jaume de Frontanyà vista aèria poble
Sant Jaume de Frontanyà va ser fins fa ben poc el municipi amb menys habitants de Catalunya

L’església de Sant Jaume de Frontanyà

Autèntica joia del romànic català, és considerada per molts, com una de les catedrals d’aquesta època. Construïda al segle XI, el seu valor arquitectònic, rau en la solució adoptada per cobrir l’espai en què es creua, la nau principal amb la transversal.

En aquest lloc van aixecar un majestuós cimbori de vuit cares interiors, però que per la part exteriorment se’n veuen fins a dotze cares, la qual cosa la fa única a Catalunya entre les de la seva època.

Sant Jaume de Frontanyà església i muntanya
L’església de Sant Jaume de Frontanyà és una autèntica joia arquitectònica

Els tres absis de què consta, estan ornamentats amb arcuacions cegues i faixes llombardes. Amb una decoració elegant, però sòbria, tot el conjunt és un model d’equilibri en la forma, com poques en l’arquitectura del primer romànic català. Aquesta església formava part d’un monestir agustinià, del que malauradament no en queden restes.

Fitxa tècnica
Comarca: Berguedà  Municipi: Sant Jaume de Frontanyà
Itinerari: Circular – PR C51, marques de color groc i blanc
Punt de sortida i arribada: Església de Sant Jaume de Frontanyà.
Durada aproximada sense parades: 3 h 10’
Dificultat: Baixa.
Desnivell acumulat de pujada 408m
Desnivell acumulat de baixada 408 m
Punt més baix: Sant Jaume de Frontanyà (1.075 m).
Punt més alt: Pla de la Lleona (1.393 m).
Nota: El tram de carretera que hem de recórrer, no és gaire llarg, ni gaire transitat.
Nota: El temps indicat és orientatiu, és l’invertit per nosaltres el dia que vàrem fer aquesta ruta, sense comptar-hi les parades.

Itinerari

Vàrem aparcar el cotxe a l’aparcament que hi ha a l’entrada del poble, i comencem a caminar en direcció a l’església, passant pel seu davant. Al costat d’aquesta, entre uns arbres, hi ha la font de la Mola, inaugurada el 1977, i una mica més enllà, un pal amb banderoles, al que ens arribarem per veure el camí que havíem de seguir.

Durant aquest primer tram hem de seguir les marques de color groc i blanc, corresponents al PR C-51, i al mateix temps les de color vermell i blanc que corresponent al GR-241.

Mentre pugem per un camí que va serpentejant, podem veure el santuari dels Homs i les muntanyes de Montserrat.

Petit rierol (23’). Avui està sec. Aquí hem de deixar de seguir les marques de color vermell i blanc, del GR-241, que travessen el rierol, per girar nosaltres 180º a la dreta, seguin ara si, i fins a tornar a Sant Jaume de Frontanyà, les marques de color groc i blanc.

El corriol que seguim ben aviat es troba amb una pista, a la qual ens incorporarem en direcció dreta.

Enllaç (28’). La pista per la qual anem enllaça amb una altra. La seguirem cap a la dreta.

Cruïlla (A) (30’). Deixem la pista i agafem un corriol que surt a mà dreta. Aquest en porta fins a la cinglera del turó de les Forques.

Mirador del Pla de les Forques (34’). Magnífica panoràmica de la vall, i també sobre el poble, que ens queda situat ben bé sota nostra. Després retrocedim sobre les nostres passes, fins a retornar a la pista que havíem deixat.

Sant Jaume de Frontanyà bosc de faig
El recorregut des de Sant Jaume de Frontanyà ens portarà a travessar boscs plens de faigs

Cruïlla en la qual ja havíem estat (A) (38’). Un cop a la pista la seguirem cap a la dreta. Tot just passar pel costat d’una bassa, el pendent de la pista s’accentua, descrivint al mateix temps grans esses, i guanyant alçada ràpidament.

Cruïlla (1h 00’). Seguim les marques de color groc i blanc, deixant l’altra pista a mà dreta.

Cruïlla (1h 04’). Seguim les marques de color groc i blanc, deixant l’altra pista a mà dreta.

Cruïlla (1h 10’). Cal estar alerta. És un tram en què marxem de pla, i fent petar la xerrada, per poc no veiem una creu de color groc i blanc en un arbre. Aquesta indica que no hem de seguir per la pista, sinó que hem de trencar a la dreta i seguir per un corriol que s’endinsa en el bosc, i que ens farà arribar fins dalt de la carena del serrat.

Un cop dalt, seguim el corriol cap a l’esquerra, gaudim de la vista que hi ha cap a la dreta, on reconeixem algunes muntanyes, com, Penyes Altes del Moixeró, la Tossa d’Alp o el Padró dels Quatre Batlles, el Puigllançada i el Puigmal, i mirant cap a l’esquerra, tornem a veure les muntanyes de Montserrat.

Pla de la Lleona (1h 31’). Mentre observem el paisatge el corriol s’ha convertit en una pista, que transcorre pel mig del que ens sembla una àmplia avinguda, amb arbres a banda i banda. Aquest és el punt més alt de la ruta. En un punt determinat, contemplem  un pi de proporcions monumentals, està situat al costat del camí.

Cruïlla (1h 36’). Just en un revolt, deixarem la pista que seguim, i ens desviarem cap a la dreta. Comencem la baixada cap al coll de la Creu Melosa.

Coll de la Creu Melosa – Cruïlla de 4 camins – Pal amb banderoles (1h 37’). Aquí deixem la pista que segueix endavant, i que ens portaria al pla del Calvari, sobre la serra de Faig i Branca, i baixem per un corriol amb un fort pendent, que surt a mà dreta. Ens endinsem ara en un gran bosc de faigs.

Bosc de faigs. Val la pena gaudir plenament d’aquest. Seguirem sempre les marques grogues i blanques, deixant a dreta i esquerra diversos camins.

Enllaç (1h 59’). Tot just creuar un petit rierol, avui totalment sec, el corriol que seguim enllaça amb una pista, la qual marxa cap a la dreta.

La Font de la Mola de Sant Jaume de Frontanyà, punt d’inici i final del recorregut

Enllaç (2h 02’). La pista que seguim enllaça amb una altra en més bones condicions. La seguim cap a la dreta.

Bifurcació (2h 07’). A mà dreta, hi ha una bassa al costat del camí, i una pista que s’enfila amunt, cerquem les marques grogues i blanques, i les veiem en una pista que marxa de pla cap a l’esquerra.

Cruïlla (2h 10’). Diverses pistes conflueixen en aquest punt. Alerta, mireu on són les marques grogues i blanques. Hem d’agafar la primera pista que surt a mà dreta.

Casa i l’església de Santa Eugènia de Soïlls o de Solls. Les podem veure a l’altre cantó d’uns planells, a mà esquerra. Molt bona vista, mirant cap al fons, del Puigllançada. Un cop travessem el pla, el camí torna a pujar, i observem que les marques grogues i blanques, deixen la pista, per endinsar-se en un bosc de pins de gran alçada.

Bifurcació (2h 20’). Ja enmig del bosc la pista, que no està molt fressada, es divideix en dues, seguim la que marxa cap a l’esquerra. Aquesta, mentre anem pujant pel serrat dels Bous, es converteix en un corriol.

Coll Batallola (2h 29’). Prop d’aquí hi ha les restes de l’antiga casa del mateix nom. Un cop l’hem travessat, veiem una carretera asfaltada.

Cruïlla amb la carretera que va, de Sant Jaume de Frontanyà a la Pobla de Lillet (2h 33’). Just al davant veiem la pista que puja als rasos de Tubau. Nosaltres seguim la carretera capa la dreta, seguint les marques grogues i blanques. A partir d’aquí toca caminar un tros de carretera no gaire llarg, i per sort poc transitat.

Cruïlla i corriol (2h 47’). A tocar el coll de Sant Jaume, el camí gira a la dreta per baixar per l’antic sender. Aquest tram de carretera acaba en un revolt. Cal estar alerta i no passar de llarg. Les marques es desvien cap a la dreta, seguin un corriol que baixa i s’endinsa en el bosc. Aquest corriol, que ressegueix l’orografia del terreny, acaba fent la volta al serrat i ens retorna, després de passar pel darrere d’una casa, a la plaça de l’Església de Sant Jaume de Frontanyà.

Sant Jaume de FrontanyàPunt de sortida (3h 10’).

Si t’ha agradat llegir la ruta Fent camí amb el Russi: Sant Jaume de Frontanyà, també et pot interessar Fent camí amb el Russi: el Fortí del Maurici.