Pànxing Bages

Turisme Actiu – Bages

La Font de les Tàpies

Bages
Fent Camí amb el Russi… Josep Maria Rossinyol.
La Font de les Tàpies es troba en una fondalada ombrívola i de gran bellesa, al costat d’un espectacular salt d’aigua de més de 25 metres d’alçada. És un d’aquells llocs “tradicionals” molt visitats per la gent. Té un gran valor geològic didàctic. Com el torrent de les Tàpies no té un cabal estable, us aconsello anar-hi en temporada de pluges. El seu nom procedeix d’una casa propera que porta el mateix nom. Com a curiositat esmentaré que part de l’aigua és conduïda a un safareig, on si va instal•lar un ariet hidràulic, que s’encarrega de fer pujar l’aigua a la masia de les Tàpies.

Itinerari

1a alternativa: sortida des d’Artés
Agafant com a punt de partida Manresa, ens arribarem, en cotxe, fins a Artés per la carretera BV-4512. En entrar a la població, trobarem una benzinera a mà dreta.

Comencem la ruta a peu:
Retrocedim una mica per agafar el carrer Batlle, en arribar al carrer Manresa, girem a la dreta i seguim per aquest fins a arribar al carrer Progrés, que agafarem en direcció esquerra fins que aquest s’acabi i es converteixi en una pista de terra. Aquí ja trobem un pal indicador que ens indica que el camí que seguirem forma part del camí de Sant Jaume. Deixem la població enrere, seguint sempre la pista principal. Al cap d’una estona passarem pel costat d’una casa, que ens quedarà a l’esquerra. La nostra ruta segueix sempre el camí de sant Jaume i el PR-C 135, fins a trobar un pal amb banderoles de direcció que ja ens indica que ens hem de desviar per un camí que marxa cap a la dreta per anar a la font. Baixarem per un estret corriol, i al cap d’uns 500 m, ja hi haurem arribat. Des d’Artés, hi ha 4 km aproximadament.

2a alternativa:
Agafant com a punt de partida Manresa, ens arribarem, en cotxe, fins a Sant Fruitós de Bages. Sortirem d’aquesta població per la carretera N-141c, fins a arribar a una cruïlla de quatre direccions, que hi ha poc abans del kilòmetre 11. Situats en aquest punt, agafarem la pista de terra que marxa cap a l’esquerra. Cruïlla de camins.- Seguirem per la pista que marxa cap a l’esquerra.
Cruïlla de 4 camins.- Seguirem recte endavant.
Bifurcació: Agafarem la pista que va cap a la dreta i que passa pel lloc anomenat Roureda de les Tàpies.
Bifurcació.- Agafarem la pista que marxa cap a l’esquerra.
Cruïlla.- La nostra pista conflueix amb una altra que se’ns ajunta per la dreta.
Cruïlla amb pals i banderoles indicadores de direcció.- Aquí deixarem el cotxe. Estem en el mateix punt de la primera ruta, en què hem deixat el camí de Sant Jaume i hem començat a baixar per l’estret corriol cap a la font de les Tàpies.
Des de la cruïlla on deixem la carretera també podem fer aquest tram a peu fins a arribar a la font. El recorregut és molt més curt que des d’Artés.

Masia de la Tàpies
De camí cap a la font, també podrem veure, des de lluny, la masia de la Tàpies. Es tracta d’una masia típica catalana, declarada bé cultural d’interès local. La família Tàpies es troba documentada des del segle XIII. Al segle XIX, s’hi va construir, al costat de la casa, l’actual capella dedicada a la Immaculada Concepció de les Tàpies.

FITXA TÈCNICA
Punt de sortida i arribada: Artés
Durada aprox., anar i tornar: Sense comptar les parades = 2 h, aprox.
Nota: El temps és l’invertit per nosaltres aquest dia.