Pànxing Bages

28, març del 2024

Turisme Actiu – Bages

Ruta de les tines de la vall del Flequer

Bages
Fent Camí amb el Russi… Josep Maria Rossinyol.

Aquesta ruta circular per la vall del Flequer, a la comarca del Bages, ens permetrà visitar les tines que hi ha en aquesta vall. Es tracta d’unes grans construccions de pedra, molt ben conservades, que servien per fer vi al costat mateix dels camps de les vinyes. Des de fa segles, en aquesta comarca es cultiven vinyes i actualment s’elaboren vins amb denominació d’origen. Hi ha qui diu, fins i tot, que el nom de Bages ve de Bacus, el déu romà del vi.

ITINERARI i CRÒNICA:
Anem per la carretera BV-1224, del Pont de Vilomara a Rocafort. Poc abans del punt quilomètric 4, deixem la carretera per agafar una pista de terra que surt a mà dreta (està indicat amb un cartell). Baixem fins a la riera de Rocafort, la creuem i pugem per l’altre cantó fins a arribar a un revolt on la pista gira 180º a l’esquerra. A mà dreta hi ha un petit aparcament, aquest està a pocs minuts abans de la carretera. Aquí deixem el cotxe.
Som al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i de l’Obac.

Itinerari a peu:
11h 15’ Sortim des del cotxe.
11h 18’.- Bifurcació. Deixem la pista formigonada que marxa amunt i seguim per la pista de terra de la dreta. Està indicat amb marques verdes i blanques (Sender Local SL-C 52).
11h 22’ Cruïlla.- Girem a la dreta. Per l’altra aniríem a la pedrera Montjuic.
11h 34’ Bifurcació.- Agafem la que baixa a la dreta. L’altra que fa pujada és per on tornarem. Veiem uns indicadors.
11h 36’ Cruïlla.- En un revolt que gira 180º a la dreta, surt un camí de recte que porta a les Tines d’en Bleda, que són a tocar. Tant en aquest com en els altres llocs hi ha uns plafons informatius.
11h 42’ Som de retorn a la pista principal. Seguim endavant.
11h 44’ Cabana de pedra.- Al costat dret de la pista de terra.

11h 49’ Bifurcació.- Agafem el camí de l’esquerra. Al cap d’uns 100 metres trobem les tines del Tosques.
11h 53’ Tines del Tosques.
11h 01’ Som de retorn a la cruïlla.- Seguim endavant en direcció a les tines de l’Escudelleta. El camí comença a pujar i es converteix en un corriol.
12h 14’ Dipòsit de Vinya.- Enmig del corriol que seguim. Un plafó ens explica perquè el feien servir. Més endavant el camí comença a baixar.

12h 30’ Tines de l’Escudelleta.
12h 37’ Continuem el nostre camí.- Creuem el torrent, avui sec, del Flequer.

12h 44’ Cruïlla.- Nosaltres continuem recte per veure unes tines que hi ha més endavant.
12h 49’ Tines del Ricardo.- Són a peu de riera.
13h 02’ Retornem sobre les nostres passes.
13h 06’ Som de retorn a la cruïlla.- Com que no volem tornar pel camí que hem vingut, agafem ara la pista de terra de la dreta.
13h 16’ Mirador de les tines de l’Escudelleta.- És un dir! Han deixat créixer els pins i no es veu res. No és el primer lloc que ens passa. S’ha passat de tallar tots els pins a no tallar-ne cap. Per mi que els responsables no ho acaben d’entendre. No és la primera vegada que em manifesto en aquest sentit, el que hem de ser és “jardiners dels boscos”. Un plafó amb un dibuix ens explica com era la vall del Flequer fa més de cent anys.
13h 29’ Barraca de vinya.- En un forat sobre la llinda de la porta hi ha un fanal amb un pessebre dintre.
13h 33Cruïlla.- Ja havíem passat per aquest lloc abans. A partir d’aquí desfem el camí que ja havíem fet fins a retornar al cotxe.
13h 50’ Som de retorn al cotxe.- Aquí hi ha uns bancs de pedra, així que aprofitem per menjar-nos un entrepà. Una ruta molt interessant per adonar-nos com canvien les coses amb el pas dels anys.

Fitxa tècnica:
Punt de sortida i arribada: Aparcament de cotxes indicat a l’inici d’aquest escrit.
Durada aprox.: Sense comptar les parades 2h
Dificultat: Fàcil
Nota: El temps de la ruta és l’invertit per nosaltres.