Pànxing Berguedà

Turisme Actiu – Berguedà

Berguedà
Merola
L’antiga església romànica de Merola: la primera notícia del lloc de Merola la trobem en un document de l’any 983. També tenim notícies, que en aquest lloc hi va residir una comunitat de monjos, que depenia del monestir de Serrateix, però que va ser abandonat ja en època medieval. Va ser parroquial fins a l'any 1609, quan a causa del seu mal estat, va ser construïda la nova església de Santa Maria de Merola. Pel que fa a la manifestació rocosa en forma de bolet, són una de les que més crida més l’atenció dels processos d'erosió i meteorització, a causa del seu port elegant. Algunes són petites, com aquesta, però altres poden arribar a ser enormes, de tones de pes, i tan finament equilibrades que semblen jugar a caure o no caure. Tot i ser típiques de zones desèrtiques, al Berguedà en podem trobar unes quantes, alguna, com aquesta, envoltada actualment de pins.

FITXA

Província: Barcelona.

Comarca: Berguedà.

Municipi: Puig-reig

Durada aproximada sense parades: unes 1 h 00’ (anar i tornar).

Dificultat: baixa.

Nota: el temps indicat és orientatiu, és l’invertit per nosaltres el dia que vàrem fer aquesta ruta, sense comptar-hi les parades, ni l’esmorzar.

Data: excursió realitzada, el 17 d’octubre de 2015

Punt de sortida i arribada: cruïlla de la carretera a Viver i Serrateix, amb la pista que porta a la Subiraneta.

Com arribar al punt de sortida: circulant per la C-16, cal deixar d’aquesta, tant si puges com si baixes, per la sortida número 79.

Si pugeu de Manresa, sortiu direcció Puig-reig, i en arribar a una rotonda, sortiu d’aquesta, en la mateixa direcció. Travessareu el pont que passa per sobre la C-16, i sortiu de la segona rotonda en direcció a Viver i Serrateix. Si baixeu de Berga, sortiu direcció Puig-reig sud, i en arribar a la rotonda sortiu d’aquesta en direcció a Viver i Serrateix.

Seguiu ara per la carretera fins a arribar al pont de la riera de Merola. Just abans de travessar-lo, a mà esquerra surt una pista en direcció a la Subiraneta (hi ha un rètol de fusta). Podeu deixar el cotxe en aquest lloc, o si ho preferiu, a l’altre cantó del pont, on surt a mà dreta, una pista asfaltada, que segons un rètol, porta a “La Barraca” i a “La Rovira de la Bassa”.

Merola
Restes de l’antiga església de Santa Maria de Merola. Foto: Josep Maria Rossinyol.

Itinerari i crònica de l’excursió a l’església romànica de Merola

Cruïlla de la carretera que porta a Viver i Serrateix, amb la pista que porta a la Subiraneta. Heu de continuar endavant per la pista.

Bolet de Pedra gegant (7’). A mà esquerra, a tocar la pista, mig tapat per la vegetació, veureu aquesta curiosa formació rocosa.

Estem davant d’una roca veritablement singular. Aquest tipus de roques són conegudes amb els noms de bolets de pedra, pedestal rocós o pilar coronat.

Formació: Aquests són el resultat de l’abrasió produïda pels grans de sorra que mou el vent durant centenars o milers d’anys, progressant la seva erosió més ràpidament, en la seva part inferior, més tova, que en la superior, més dura.

Bolet de Pedra. Foto: Josep Maria Rossinyol.

Erosió alveolar: En el nostre cas, a més a més, ha sofert un altre tipus d’erosió afegit. És la que podem observar en la seva part inferior, donant com a resultat tot un seguit de petits forats, que són el resultat dels xocs repetitius de partícules sorrenques, de dimensions més grans, sobre la seva superfície tova.

Continueu pista endavant.

Casa Subiraneta (13’). Us quedarà a mà dreta.

Cruïlla a l’antiga església de Merola (25’).- Prop d’on hi ha un pilona de formigó, de les de la llum, veureu a mà esquerra una pista en mal estat. Deixeu la que seguiu i pugeu per aquesta. Al cap de poc, a mà dreta, veureu unes edificacions en ruïnes. Una d’aquestes correspon a l’antiga església romànica de Merola.

Església vella de Santa Maria de Merola (30’).-

Les restes d’aquesta església estan situades en un petit promontori que domina la vall de la riera de Merola, i prop d’aquesta, també hi ha les restes d’una casa dels segles XVII-XVIII.

Construcció: Les restes van del segle XI al XIII. És curiosa una paret amb dos arcs de mig punt, adossada a una altra paret, la qual sustenta una volta de quart d’esfera, corresponent a l’única dependència que queda dempeus.

Text: Josep Maria Rossinyol

Si t’ha agradat llegir Fent camí amb el Russi per Catalunya: l’església romànica de Merola i el Bolet de Pedra, també et pot interessar llegir Camí dels bons homes: GR 107.