Pànxing Cerdanya

Camí dels bons homes: GR 107

Cerdanya
Estanyet de Grèixer
Avui us proposem fer un salt en el temps i resseguir el camí de migració que els bons homes i dones duien a terme durant els segles XIII i XIV quan fugien de la croada i la inquisició de l'Església Catòlica de Roma.

(Etapa 8, de Bellver de Cerdanya a Bagà)

Iniciarem l’itinerari des de l’entrada de la població de Bellver de Cerdanya (1.060 m) davant del parc de bombers voluntaris, on just en aquest indret s’acaba l’anterior i exigent etapa del camí dels bons homes (de Porta fins a Bellver). Se’ns planteja una jornada molt interessant entrant pels majestuosos paratges del parc natural Cadí-Moixeró i fent un salt intercomarcal al Berguedà.

Continuarem resseguint les marques blanc-i-vermelles del gran recorregut 107 arribant a la població de Talló (1.060 m) on podrem visualitzar la meravellosa “Catedral de Cerdanya”, l’església romànica de Santa Maria de Talló, la qual hi ha possibilitat de visitar demanant la clau a l’oficina d’informació del parc natural que queda just davant de l’església.

Avançant pel camí asfaltat arribarem a una altra de les joies del romànic de la comarca com és l’església de Sant Serni de Coborriu (1.090 m), imprescindible donar-hi un cop d’ull a tot el que envolta el monument. Un cop deixem enrere l’església substituïm l’asfalt per agafar una pista de terra que ens endinsarà a la sempre fascinant vall de l’Ingla. Aquesta ens conduirà primer a la Font del Capellà (1.190 m), lloc idoni per refrescar-se i omplir la cantimplora i després a l’àrea recreativa de la font de l’Ingla (1.250 m) un lloc habilitat amb taules per parar a fer un mos i recuperar energia.

Un cop amb les piles recarregades deixarem la pista forestal per creuar el torrent de l’Ingla per agafar un sender que queda just al costat de la casa de l’Ingla de baix (1.270 m). A poc a poc veurem que aquest sender guanya un imponent desnivell positiu, però que queda compensat per les magnífiques vistes que anem guanyant de la vall. Seguirem el recorregut acompanyats de boixos i pins rojos fins a arribar al Refugi dels Cortals de l’Ingla (1.610 m). A pocs metres del refugi veurem que el gran recorregut continua per un camí més planer cap a la dreta que ens donarà uns minuts de treva per recuperar-nos del desgast físic del desnivell positiu acumulat fins al moment tot caminant per un magnífic tram d’avetoses. En finalitzar la seva presència ens trobarem que el sender es torna a enfilar fins al Coll de Pendís (1.780 m), aquest serà el punt més alt de la ruta i el que ens acomiadarà de la Cerdanya per donar la benvinguda a la nostra comarca veïna, el Berguedà. Continuarem el sender en aquest cas descendint uns 900 metres de longitud fins al Refugi de Sant Jordi (1.560 m).

Un cop passat el refugi és molt important estar atent a continuar seguint el gran recorregut, ja que ens trobarem un pollancre de grans dimensions en el qual hi ha diferents entrades a camins alternatius, des de baixar pels empedrats fins a pujar al majestuós cim de la Boixassa (1.820 m). Nosaltres agafarem el que ens queda a mà esquerra i ens fa continuar descendint amb unes magnífiques vistes del Berguedà. Avançarem passant pel torrent de les Maleses (1.340 m) i més endavant la masia d’Escriu (1.300 m). A partir d’aquí finalitza el camí de descens i a poc a poc anem recuperant desnivell positiu fins a agafar un trencant a mà esquerra dins del bosc que ens farà ascendir fins al Coll d’Escriu (1.500 m) on tindrem unes bones vistes de la serra del Moixeró (2.090 m). Un cop arribats al coll agafarem la pista forestal que baixa fins a la població de Gréixer: aquesta ens deixarà meravellats, ja que ens conduirà per dins de la fageda del Clot d’en Pere (1.230 m), molt recomanable de passar-hi a la tardor pel color de les fulles. L’altre punt d’interès el trobarem a l’estanyet de Gréixer (1.135 m), un petit embassament dins d’un paratge excepcional.

Continuem descendint la pista forestal passant pel costat de la població de Gréixer (1.100 m) on arribarem a la carretera secundària que condueix a Coll de Pal. Nosaltres l’agafarem en sentit contrari, direcció a Bagà. Aquest pot ser el tros que se’ns pot fer una mica més feixuc, ja que després de portar 18 quilòmetres a les cames i 1.000 metres de desnivell positiu ens tocarà dur a terme els últims 4 quilòmetres per asfalt. Tot i això, a mig camí trobarem l’àrea recreativa de Riugrèixer (890 m), on podrem fer una parada tècnica per descansar i fer un mos consistent per donar-nos energia i fer l’última empenta fins a Bagà (785 m).

Un cop arribats a la població de Bagà, haurem d’haver jugat molt bé les nostres cartes amb antelació per poder tornar al nostre punt d’inici de la ruta (Bellver de Cerdanya), ja sigui havent planejat una bona logística, deixant un altre cotxe amb anterioritat a la zona, agafant transport públic, contractant un taxista, fent dit o qui sap. O, per guanyar-se el títol honorífic del bon home o bona dona, retornar a desfer el camí altre cop fins a Bellver…

Fitxa Tècnica

Sortida i arribada: Bellver de Cerdanya (1.060 m) Bagà (785 m)
Dificultat: Moderada
Longitud de l’itinerari: 22 km
Desnivell: +1000m
Temps aproximat:6h45
Punt més alt: Coll del Pendís (1.780m)
Una època per fer-lo: Tot l’any

Roger Escarré Castillo

Gerent de l’empresa de Turisme Actiu Penyes Altes Outdoor Services C-554

Graduat en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport

Si t’ha agradat llegir la notícia l’excursió Camí dels bons homes: GR 107, també et pot interessar llegir Forfet de temporada a preu de descompte a Les Neus Catalanes.