Pànxing Pirineus

Turisme Actiu – Pirineus

De la Collada de Toses a Coma Oriola

Pirineus

Si desitgeu realitzar aquesta Volta de manera fraccionada, podeu fer-ho en 6 etapes aprofitant els punts de pas que són accessibles amb automòbil.

ITINERARI

Si heu pernoctat a l’Hotel Guitart Termes de la Collada (1.790m) heu de sortir per davant mateix de l’edifici caminant uns 200 metres per la carretera GI-400. Quan trobeu la caserna militar de la Torrassa, abandoneu l’asfalt, creueu sota una línia elèctrica i remunteu (SO) per entre les clarianes de la carena fins el pla de Canalots (1.825m) on hi ha un repetidor de telecomunicacions. Baixeu (O) fins una ampla collada (1.777m), que en realitat és la veritable collada de Toses donat que és el punt més baix. A tocar de nou la carretera GI-400, creueu la carretera GIV-4016 que puja del poble de Toses i remunteu per uns bonics rasos en direcció sud-oest fins assolir el turó del Cap del Ginebrar (1.981m). Baixeu (SE) fins trobar la carretera BV-4031, que enllaça La Molina amb Castellar de n’Hug, aproximadament entre els km. 25 i el km. 26, a uns 200 metres de la collada del Pedró, on hi ha la sortida dels remuntadors Alabaus de La Molina. En direcció SE hi ha una pista que travessa aquestes esplanades i que en 500 metres us portarà a la cabana del Pla d’Anyella que disposa d’una dependència oberta i és una opció pels que hagin decidit no pernoctar a la Collada de Toses.

Travesseu l’asfalt i comenceu a remuntar (SE) les amples pales de la Costa de l’Huguet, per pendents amb una inclinació molt adequada per guanyar desnivell de forma constant. A la cota 2.304m travesseu l’Amorriador de Rus, tot passant prop del cap dels remuntadors de l’estació de La Molina. Continueu orientant la traça una mica més al sud fins el cim del Puigllançada (2.409m).

Amb les espàtules encarades a l’oest inicieu la baixada per amples i obertes pales, amb la Tosa d’Alp com a teló de fons. El descens, un xic més pendent en la part final, és de gran bellesa i us deixarà a la fondalada del coll de Pal (2.106m) que es divisori de la Cerdanya amb el Berguedà i per on hi passa una carretera de segon ordre que dona accés a un petit centre d’esquí. Del mateix coll comenceu a pujar (O) pels amples i costeruts pendents dels Rasos de Comabella, passant inicialment sota una línia elèctrica. A la cota 2.462m arribareu a l’elevat Cap del Serrat Gran des d’on us cal baixar pel vessant nord-est fins la collada Baixa (2.348m). Repreneu la pujada (NO) vora la carena, passeu pel Puig de Comabella (2.482m) i, en arribar als rasos alts, trobareu el xalet-refugi del Niu de l’Àliga (2.520m) a tocar del cim de la Tosa d’Alp (2.537m). Aquí arriben els remuntadors i pistes de l’estació d’esquí de Masella que, si cal, poden servir per efectuar el descens.

No obstant, recomanem avançar una mica en direcció nord-nord-oest per situar-vos sobre l’ample llom que separa el torrent de Font Llebrera del de Coma Oriola i baixar (NO) per les boniques pales del serrat de les Pedrusques. A la cota 2.350m sobrepasseu uns penyals que cauen sobre la Coma Oriola i decanteu-vos al nord pels rasos d’Urús, entreu a la zona boscada i aprofitant les millors clarianes arribareu a l’aparcament de Coma Oriola (1.940m) on hi ha els serveis i els remuntadors mecànics de l’estació de la Masella. (distància per carretera fins Puigcerdà 21 km.)

FITXA TÈCNICA FITXA TÈCNICA
Desnivell pujada: 1.393m.
Desnivell descens: 1.243m.
Altitud màxima: 2.537m.
Dificultat: ** mitjana
Temps: 7 -8 hores
Cartografia: Editorial Alpina. Cerdanya. 1/50.000
Editorial Alpina. Puigmal-Vall de Núria-Ull de Ter. 1/25.000
Socors a Muntanya: Tel. 112. Bombers de la Generalitat de Catalunya (GRAE)