Pànxing Pirineus

30, abril del 2024

Turisme Actiu – Pirineus

Ruta amb esquís: Puigpedrós (2.914m) i Pedró de la Tosa (2.691m)

Pirineus
El massís del Puigpedrós, o Pic de Campcardós, és un dels més visitats de la Cerdanya, possiblement per la facilitat del seu accés i l’existència del refugi de Malniu, guardat per guies de muntanya.

L’ascens, pel seu vessant sud, és força llarg i monòton però ens situa en un punt immillorable per fer atractives baixades, ja sigui per la vall dels Engorgs o la de Campcardós. Avui farem un recorregut circular sense allunyar-nos de la mola del cim, que ens permetrà assolir miradors panoràmics de primer nivell i visitar paratges com l’estany de Malniu i els seus entorns, sobre visitats a l’estiu i peculiarment solitaris a l’hivern.

ACCÉS:
Des de Puigcerdà sortiu per la carretera N- 260, direcció la Seu d’Urgell. A la sortida de Ger (9km) gireu a la dreta per la GIV- 4031 i enfileu-vos fins a Meranges. Travesseu el poble, per un carrer estret, passeu el llogaret de Girul i continueu per la pista principal que puja al refugi de Malniu on hi arribareu per un brancal a la vostra esquerra. Si la neu ho impedeix podeu deixar el vehicle quan creueu el Rieró d’Envalls (1.850m) o mig quilòmetre més amunt (1.880m) i pujar pel camí que va de Meranges al refugi pel rec de les Foguerades. Des de Puigcerdà 26km.

ITINERARI:
2.130m Refugi de Malniu. Travesseu una palanca, just a sota de l’estany Sec a tocar del refugi, i orienteu la traça al nord-oest seguint les marques blanques i vermelles del GR-11.

2.440m Rieró d’Envalls. En aquest punt hi arribaríeu en el cas d’haver deixat el vehicle a la cota 1850m. Quan trobeu el solc de l’incipient torrent abandoneu el GR-11 i remunteu la coma en direcció nord.

2.482m Coll de les Molleres. Deixeu el Turó de Pedradreta a la vostra esquerra i continueu (N) per terreny desolat i força inclinat. 2.700m Molleres del Puigpedrós. El terreny esdevé més planer. Orienteu la traça, gradualment al nord-oest, fins la base del cim culminant que remuntareu sense dificultat.

2.914m Puigpedrós o Puig de Campcardós. És la tercera muntanya més elevada de la Cerdanya i, des del cim, la panoràmica és realment impressionant. Inicieu el descens (E) encarant la molt ampla carena que separa la vall de la Cerdanya de la de Campcardós.

2.650m Pla de la Vila. En plena serra de Campcardós, continueu en direcció est i remunteu lleugerament. En cas de boira, o pèrdua de la orientació, i a no ser que vulgueu anar al pla de Fontanera pel Roc de l’Àliga, és recomanable no continuar baixant, ja que els corredors del vessant nord sobre la vall de Campcardós són força complicats i la sortida pel rec de Malforat esdevé inesquiable de la cota 2.250m en avall.

2.691m Pedró de la Tosa. Fita fronterera 430. El promontori domina estratègicament els bonics cercles i canals que hi ha entre el serrat de les Perdius Blanques i el Gespetar. Retorneu (O) al Pla de la Vila i voregeu (O) el contorn del bonic cercle fins situar-vos al capdamunt de la canal més ampla que és la que sol tenir la neu en millors condicions.

2.710m Canal del Revellit. Encarada lleugerament al sud-est. Baixeu per pendents força inclinats però amb suficient amplada com per maniobrar còmodament.

2.420m Pleta de Revellit. Replans envoltats de grans blocs granítics. A la vostra esquerra destaca l’esvelt Castell dels Lladres. Continueu baixant (SE) buscant les millors clarianes del bosc.

2.250m Estany de Malniu. Sorprèn el seu aspecte feréstec pels qui l’hagueu visitat en època estival. Voregeu-lo per la seva riba oest i, en arribar al seu eixidor, gireu la traça al sud i baixeu per la vora esquerra del rec  buscant les millors clarianes del bosc de la Brocalera.

2.130m Refugi de Malniu. Punt de sortida.