Pànxing Pirineus

Turisme Actiu – Pirineus

Ascens a Santa Maria de Bell-lloc

Pirineus

Aquesta senzilla ascensió ens permet assolir una magnífica talaia sobre l’Alta i la Baixa Cerdanya. Ubicada al terme de Dorres, a deu minuts de Puigcerdà, l’ermita de Santa María de Bell-lloc presideix l’antic Camí de Sant Jaume de la Cerdanya. Passarem per l’antiga duana de Puigcerdà cap a La Guingueta d’Ix (Bourg.Madame), tot agafant la carretera que porta cap al coll de Pimorent i Andorra, fins arribar a Ur. En aquest punt agafarem la D-618, que passa per Vilanova de les Escaldes, on en arribar a la rotonda, agafarem la D-10, a la nostra esquerra, que ens acostarà a les Escaldes fins al bonic poblet de Dorres.

Iniciarem el nostre itinerari a la plaça del poble, on hi trobarem un rentador, una font, i l’església romànica de Sant Joan Evangelista, del S.XII, a l’interior de la qual hi ha la imatge original de la Mare de Déu de Bell-lloc. Sortirem del poble agafant un carrer estret amb marques de GR Tour du Carlit -blanques i vermelles-, i grogues -senders de petit recorregut francesos, o GR de Pays-: el del Tour du Carlit i el del Tour de Cerdagne. Aquestes ens conduiran, en uns 10 minuts, a la capella Mageta. De seguida es deixa a l’esquerra el GR P du Tour de Cerdagne, que es desvia per un carrer. L’altre, el GR P du Tour du Carlit, continua pel mateix carrer. Quan gira a la dreta es troba la capella de Mageta, amb un oratori dedicat a Sant Marc, que al poble és considerat com a sant protector de torbonades i de llamps.

Els senyals continuen a l’esquerra per un interessant camí amb trams empedrats. El camí és obac, entre bedolls i avellaners, i creua el rec de Jovell, trobant a l’esquerra, una desviació amb senyals grocs, que és el camí que agafarem de baixada. Anem remuntant el torrent i la pujada s’accentua fins a sortir del bosc i trobar unes pastures poc abans d’arribar coll de Jovell (1.633m) on, si seguíssim el GR P du Tour du Carlit, aniríem a parar als bonics llogarrets de Brangolí i de Feners. El GR P du Tour de Cerdagne va per una pista que es dirigeix directament a Bell-lloc, que podríem agafar els dies de molta calor a l’estiu, però nosaltres agafarem el camí senyalitzat amb franges grogues, un xic més amunt a l’esquerra, on trobem un indicador. El camí s’enfila per un tram costerut, fins arribar al cim de l’Argila (1.704m), on va perdent altitud pels altiplans del turó de Bell-lloc, fins arribar al monestir (1.685m), impressionant talaia amb magnífiques vistes de la Cerdanya i de l’Alt Conflent. Des del cim de l’Argila tenim magnífiques vistes sobre Brangolí, la vall del Carol i el Puigpedrós, panoràmica que anirem ampliant des de Bell-lloc, completant la visió sobre el Cadí, el Moixeró i les Penyes Altes, la Tosa d’Alp, Puigllançada, Puigmal, Canigó, coll de la Perxa, pic dels Moros i les estivacions del massís del Carlit, tot presidint l’ampla vall del Segre i plana ceretana.

En aquesta ermita existí un convent que presidia el Camí de Sant Jaume de Cerdanya, però les rigoroses condicions de vida varen fer que la comunitat l’abandonés. Per tornar a Dorres ho farem pels Camps de la Creu, resseguint un corriol enmig de prats, al costat de una tanca per les pastures, que creuarem per un pas que hi ha, a la nostra esquerra, per anar a cercar, camps a través, un camí que ens portarà de bell nou al Rec de Jovell, en la cruïlla de camins abans ja esmentada. Acabada l’excursió, podrem gaudir dels banys termals de Dorres.

L’ascensió a l’ermita de la Mare de Déu de Bell-lloc, és una de les sortides que ofereix el programa Cerdanya Activa, creat per l’Associació d’Hotels i Càmpings de la Cerdanya i desenvolupat per Guies del Pirineu, amb la col.laboració de Nordic Walking Pirineus, a l’objecte d’oferir activitats gratuïtes tot l’estiu als clients dels establiments acollits al programa.

FITXA TÈCNICA

Sortida i arribada: Dorres (1431 m)
Temps de recorregut: 1:30 h de pujada + 0:45 h de baixada
Punt més alt: Cim d’Argila (1704 m)
Una època per fer-lo: Tot l’any.