Pànxing Pirineus

19, abril del 2024

Turisme Actiu – Pirineus

Ascensió al puig del Ginebrar (1.981 m)

Pirineus

Aquest modest cim del pla d’Anyella (de 1.981m d’altitud), tot i que pertany al municipi de Toses (Ripollès), ens permet gaudir d’una gran panoràmica sobre la muntanya i estació d’esquí de La Molina en el seu sector dels Alabaus, així com sobre el Puigmal, la collada i la vall de Toses, i el sector de Cerdanya que va del Puigpedrós a l’Alta Cerdanya (França).

Pels seus prats hi pasturen ramats de cavalls, vaques i ovelles a l’estiu, i a l’hivern és idoni per pujar-lo en nits de lluna plena amb raquetes de neu.

El punt de partida del nostre itinerari és a l’aparcament dels Alabaus, de l’estació d’esquí de La Molina, en la carretera que porta de La Molina cap al coll de la Creueta Estem en el sector més oriental de l’estació d’esquí ceretana, en uns paratges que si accedim a la Cerdanya des del Berguedà, per Castellar de n’Hug, imposen admiració. Ens apareix un gran contrast en la vessant berguedana, amb magnífiques vistes sobre el Pedraforca, Serra d’Ensija, Rasos de Peguera i Montserrat, per superar les darreres costes i espectaculars revolts abans d’arribar al coll de la Creueta (1888 m), i davallar suaument per la seva vessant nord, on s’ens obre el paisatge sobre La Molina, el pla d’Anyella, i la vall del Rigard, amb la línia de la serralada pirinenca, amb les seves màximes altituds, al fons.

Deixarem els vehicles a l’aparcament, i creuarem la carretera, a l’altra banda del telecadira, per a enfilar-nos per les costes que ens condueixen al capdamunt del pic del Ginebrar. Podem pujar cap a l’esquerra, més costerut, per anar a cercar la carena, o desviar-nos una mica cap a la dreta per, tot xino-xano, anar a cercar la carena més amunt. A mida que anem pujant i guanyem panoràmica, el paisatge es va eixamplant, i dalt del cim podrem gaudir d’una magnífica vista sobre el pla d’Anyella i el coll de la Creueta, cap al sud; el sector del Puigllançada, els Alabaus i la Tosa, cap a l’est; el Puigpedrós, el Carlit i el Puigperic, al nord -amb el poble de La Molina als nostres peus-; i la collada de Toses, el Puigmal i la vall del Rigard, cap a l’est; tancant el cercle amb el Costa Pubilla, a sud.

Continuarem per la carena direcció al Puigmal, i trobarem un búnquer, que pertany a la línia de defenses antiaèries que es va construir acabada la Guerra Civil espanyola. Baixarem per les immenses pastures direcció sud, cap a l’esquerra, per l’ampla carena, a cercar el filat que separa les pastures, per anar a cercar l’antic pluviòmetre, on encara hi ha els forats de les pràctiques de tir que algú va fer fora de lloc. Anem baixant dirigint-nos cap a la dreta, fins arribar a una pleta on s’hi agrupa el bestiar a l’estiu, i de la qual surt una pista cap a l’esquerra, que va a connectar amb la carretera de La Molina a Castellar de n’Hug, la qual agafarem cap a la nostra dreta, direcció nord, per arribar al punt de partida del nostre itinerari. Aquesta magnífica excursió no és gens freqüentada, i podreu gaudir d’ella en companyia dels ramats de vaques, cavall i ovelles que hi solen fer estada a l’estiu, i observar el vol del trencalòs i altres aus rapinyaires i carronyaires.

FITXA TÈCNICA:
Sortida i arribada: Aparcament dels Alabaus (1.830 m)
Temps de recorregut: 3:00 h
Punt més alt: Puig del Ginebrar (1.981 m)
Una època per fer-lo: Primavera, estiu i tardor i a l’hivern amb raquetes de neu

L’ascensió al puig del Ginebrar és una de les sortides que ofereix el programa Cerdanya Senderisme de Salut.