Pànxing Maresme

Turisme Actiu – Maresme

Castell de Palafolls

Maresme
En el punt més al nord-est del Maresme, la icona més representativa i visible que trobem és el Castell de Palafolls. Per arribar-hi per l’autopista direcció Girona, caldrà sortir per la sortida de Blanes.

Aquest castell, documentat des de l’any 1035, constava d’una planta petita que servia per a controlar el pas per la Vall de la Tordera de persones i carruatges amb mercaderies que provenien de Girona i es dirigien cap a Barcelona per la Via Augusta,  ja que des de dalt de la torre, la visibilitat sobre la vall que formen Palafolls, Tordera i Blanes és perfecta. Ja en el s.XIII s’edifica tota la muralla exterior que dóna grandiositat al Castell.

Com anar-hi?

Iniciem la ruta al terme de Blanes, a la carretera antiga, GI-06831, a la rotonda on la carretera es creua amb l’Avinguda Catalunya. Just al davant queda el riu Tordera i el pont que no hem de travessar amb el cotxe, ja que és millor aparcar aquí.

Comencem a caminar pel lateral de la carretera GI-6831, direcció sud, i travessem el pont que passa per sobre el riu Tordera. Just travessar, prenem un camí que surt a la dreta i, baixant lleugerament, voreja el riu pel marge esquerre.

Anem pujant per aquest camí i passem per uns camps de conreu, fins que el camí deixa la vorera del riu i tomba cap a l’esquerra en direcció a Palafolls. En entrar a Palafolls, ens trobem al davant una casa amb tota la façana decorada amb mosaics: un vaixell, una noia pescant… i al mur de la casa un tren i un tractor amb el seu remolc, tot fet amb pedretes petites de mosaic que ens donen la benvinguda.

Entrem a Palafolls i seguim pel carrer de l’Esperança, el del Camp de Futbol, amb uns garatges de colorins, fins que arribem a una plaça, s’ha de seguir pel carrer que marxa per la dreta de la plaça i al cap d’un giravolt, seguir per un camí que neix a l’esquerra. A uns 300 metres, deixem aquest camí i entrem al bosc per un camí que surt a l’esquerra. Seguim pujant per un corriol per dintre el bosc i a la primera bifurcació, seguim a la dreta. Anem seguint aquest corriol que, entre roures i alzines, i sempre amb tendència a l’esquerra, s’enfila i finalment ens condueix a un rial ample que, continuant per la dreta, en uns 300 metres ens porta al cim del Castell de Palafolls.

Allà podem pujar a la torre de l’homenatge, restaurada i amb una escala metàl·lica adossada en una de les parets, per enfilar-se i gaudir d’una fabulosa panoràmica de tota la Vall de la Tordera; veiem al darrere nostre Tordera i Sant Genís de Palafolls i de cara al mar Palafolls i Blanes amb el seu castell al cim de del turó de Sant Joan.

També podem entrar dintre els murs del castell, on trobarem la capella restaurada i el Cos de Guàrdia també sencer.

En iniciar la tornada hem de vigilar, ja que l’inici està força amagat. Davant del castell hi ha una esplanada, en forma de plaça, i un muret de pedra que protegeix de no caure. A l’esquerra d’on comença aquest muret, surt un camí, una mica aeri al principi, que és el que hem de prendre. Anem baixant pel corriol, estret entre matolls, fins arribar a un de més ample i seguim cap a l’esquerra.

Passarem per una casa de pagès i per la Casa Rural de Can Oller i, en poca estona, ja serem una altra vegada a Palafolls. El carrer de mà esquerra ens portarà al carrer de l’Esperança, per on ja hem passat a la pujada, i des d’aquí tornarem a passar pel Camp de Futbol, seguirem el mateix camí que hem fet a l’anada, fins arribar a travessar el pont que creua el riu Tordera i arribar on hem deixat aparcat el cotxe, que serà el final de la nostra sortida.