Pànxing Pirineus

Turisme Actiu – Pirineus

El Pic d’Eina: 2.786 m.

Pirineus

Quan la neu comença a cobrir la muntanya, la vall d’Eina esdevé una immensitat solitària que s’estira des dels contraforts de la plana cerdana fins els altius cims de la seva capçalera. És el moment en què el muntanyenc gaudeix del profund silenci, tan sols trencat pel lleuger fregament dels esquís sobre el mantell de neu. El pic d’Eina, en plena carena divisòria amb el Ripollès, ens convida, per aquest vessant nord, a gaudir d’una excursió realment extraordinària.

ACCÉS

Sortiu de Puigcerdà i La Guingeta d’Ix per la carretera N-116. A 9 km, travesseu la vila de Sallagosa i, passat el coll Rigat, gireu a la dreta per la D-29. Mig quilòmetre després del poble d’Eina en direcció a Llo (D-33) travessareu un pont i, tot seguit, a l’esquerra, trobareu una àmplia zona d’aparcament. Des de Puigcerdà: 19 km.

1.600 m. APARCAMENT DE LA RESERVA NATURAL D’EINA
Aquí arrenca una pista ben senyalitzada amb un rètol. Seguiu-la (S). Després de travessar uns prats s’enlaira per entre un bosc de pi negre.

1.736 m. CAP DE LA PISTA FORESTAL
Continueu per un ample camí de bast que transcorre lleugerament enlairat sobre el riu, tot travessant la imponent baga del Quer.

2.010 m. PLA DE L’ORRI
La vall s’eixampla lleugerament. A l’altre costat, podreu veure un antic pluviòmetre i les runes d’un refugi. Continueu (SE) superant amb quatre llaçades un repetjó i manteniu-vos al marge esquerra orogràfic de la vall per evitar un engorjat.

2.140 m. L’ORRI DE DALT
Petita cabana de pedra seca. El relleu és variat i us permet traçar al vostre aire. Passeu el pla de les Fonts (2.190 m), supereu un repetjó inclinat i orienteu la traça lleugerament a la vostra dreta per accedir al cercle que tanca la vall.

2.335 m. PLA DE LA BEGUDA
Travesseu-lo en direcció est per entrar a la Coma d’Eina i comenceu a guanyar alçada pels inclinats pendents a la vostra dreta.

2.520 m. FONT DE LA COMA D’EINA
Poc abans d’arribar-hi, encareu la traça al sud per remuntar, tot fent llaçades als forts pendents de la coma que baixa del coll.

2.683 m. COLL D’EINA
Fita fronterera nº 508. Ampla collada en ple cordal divisori amb la vall de Núria. Seguiu l’esmolada carena en direcció est i desprès d’una lleugera depressió arribareu al cim.

2.786 m. PIC D’EINA
Com gairebé en tots els cims de la serralada meridional, a part de l’extraordinària vista al nord sobre la Cerdanya, podreu albirar la fondalada del Ripollès, les muntanyes del Collsacabra, el massís del Montseny i, en dies clars, fins i tot la serra de Collserola. Des d’aquí, podreu descendir a l’olla de Núria tot i que l’orientació sud dels pendents no afavoreix massa la qualitat de la neu. Pel vessant nord podreu retornar per l’itinerari de pujada o, si el gruix de neu fos suficient, encarar directament algun corredor dels que s’aboquen sobre la Coma d’Eina i després baixar tot el curs de la bonica vall.

1.600 m. APARCAMENT DE LA RESERVA NATURAL D’EINA
Punt de sortida.

FITXA TÈCNICA FITXA TÈCNICA
Desnivell: 1.186 m.
Altitud màxima: 2.786 m.
Dificultat: mitjana.
Temps: 6-7 hores.
Cartografia: Cerdagne-Capcir – IGN-Rando Editions nº 8 Escala 1:50.000.