Pànxing Pirineus

Turisme Actiu – Cerdanya Pirineus

Esquí de muntanya: La Carbassa (2.741m), per a petits i grans

Cerdanya Pirineus
Ja fa molts anys que en Ramon Orriols i en Ricard Molina ens acompanyen en el nostre viatge del Pànxing Cerdanya. De la seva mà hem conegut una altra Cerdanya, descobrint-nos grans secrets per fer meravelloses excursions d’esquí de muntanya, aquell esquí lluny de les tradicionals pistes d’esquí. Enguany Orriols i Molina ens ofereixen un nou regal, amb un nou llibre a les llibreries: La Cerdanya. Esquí de muntanya per a petits i grans ens redescobreixen l’esquí de muntanya, però aquest cop en família. Un llibre on ens ofereixen 20 rutes molt pensades perquè hi pugui participar tot el grup familiar: rutes sense gaires dificultats i amb punts de sortida accessibles.

La poca dificultat de les rutes que us presentarem durant tot aquest hivern tenen un propòsit clar: que muntanyencs poc experts descobreixin l’esquí de muntanya i arribin a poder compartir, amb grans i petits, els valors essencials de l’excursionisme.

La Carbassa (2751m): una volta de fantasia
Assentada amb certa insolència a la vora nord de la plana cerdana, La Carbassa ofereix als muntanyencs un ventall de possibilitats per traçar itineraris de nivells molt variats. Fins i tot, les pistes forestals que travessen de cap a cap els seus boscos i els relleus arrodonits de la part superior, permeten boniques passejades amb raquetes o esquís de fons.

Accés: des de Puigcerdà sortiu per la carretera N-260 en direcció a la Seu d’Urgell. A la sortida de Ger (9km), gireu a la dreta per la GIV-4031 i enfileu-vos fins a Meranges, travesseu el poble, passeu el llogaret de Girul i, després d’un doble giravolt, arribareu a la vora del pla de Campllong. Just quan la pista comença a remuntar a la dreta cap el refugi de Malniu, trobareu a la vostra esquerra un bon espai per aparcar.
Des de Puigcerdà: 23km.

Itinerari: aquest itinerari en circuit és una combinació molt completa, exempta de dificultats remarcables i apte per qualsevol muntanyenc amb un mínim de preparació que li permeti afrontar la seva mitjana llargada.
1700m. Els Planells de Campllong. Travesseu la zona planera en direcció nord-oest fins trobar uns ponts que travessen el riu Duran. Passeu pel segon, uns 200 metres aigües amunt. Dirigiu-vos al bosc per trobar l’inici d’una pista que puja al Pla de Matons. Seguiu-la uns 500 metres en direcció sud. (+ 110m).
1.810m. Rec del Forcats. La pista s’acaba sobtadament. Gireu a la vostra dreta per remuntar (W) pel mig de l’atapeït bosc o per la llera del torrent si la neu ho permet. (+ 150m).

1.960m. Pista forestal del bosc. Travesseu-la prop del brancal que puja al Pla de Matons i continueu progressant (W) per entre les grans clarianes amb pendent sostingut i moderat (+ 210m).
2.170m. Refugi de Font Berenella. Passeu, més o menys, a prop del refugi forestal, que substitueix l’antiga cabana situada més amunt, a la vora de la surgència de la font. Davant vostre teniu l’olla de la Carbassa que eludireu encarant la traça a l’esquerra (S) per progressar en biaix entre els darrers pins. (+ 130m).
2.300m. Canals de Corriot. Esteu en mig dels extensos rasos del sud-est de la Carbassa. El seu relleu lleugerament comalat amuntega la neu de les ventades. Remunteu tot girant gradualment al nord prop de l’arrodonida carena cimera. (+ 439m).

2.739m. La Carbassa. Passeu per un voluminós pedró que no és justament el punt culminant de la serra de Coma Ermada i avanceu (N) encara uns 500 metres, per iniciar el descens pel caient de llevant sobre el rec de Torer (- 449m).
2.290m. Pleta de les Tores. Replans al marge esquerre de la vall amb vestigis d’antigues cabanes que feien servei els recol•lectors de la tora. Continueu (E) el magnífic descens fent atenció a l’inici de la zona boscada per trobar la pista forestal   (- 230m).
2.060m. Cap de la pista forestal. Al marge dret del torrent que s’aboca en fort pendent sobre Campllong. Seguiu-la a la vostra dreta (S) uns 1.800 metres pla i avall fins trobar l’itinerari de pujada. Baixeu pels vorals del rec dels Forcats. (- 360m).
1.700m. Els Planells de Campllong. Punt de sortida.