Pànxing Pirineus

Turisme Actiu – Cerdanya Pirineus

Esquí de muntanya: Montmalús (2.781m), per a petits i grans

Cerdanya Pirineus
Ja fa molts anys que en Ramon Orriols i en Ricard Molina ens acompanyen en el nostre viatge del Pànxing Cerdanya. De la seva mà hem conegut una altra Cerdanya, descobrint-nos grans secrets per fer meravelloses excursions d’esquí de muntanya, aquell esquí lluny de les tradicionals pistes d’esquí. Enguany Orriols i Molina ens ofereixen un nou regal, amb un nou llibre a les llibreries: La Cerdanya. Esquí de muntanya per a petits i grans ens redescobreixen l’esquí de muntanya, però aquest cop en família. Un llibre on ens ofereixen 20 rutes molt pensades perquè hi pugui participar tot el grup familiar: rutes sense gaires dificultats i amb punts de sortida accessibles.

La poca dificultat de les rutes que us presentarem durant tot aquest hivern tenen un propòsit clar: que muntanyencs poc experts descobreixin l’esquí de muntanya i arribin a poder compartir, amb grans i petits, els valors essencials de l’excursionisme.

Montmalús: altivesa blanca
Aquest cim, subtilment emplaçat en el vèrtex entre els circs dels Pessons i dels Colells, imposa la seva altivesa a la zona explotada per la mecanització de les pistes de l’estació de Gran Valira. La  pujada per l’incomparable circ dels Pessons és una mica més llarga que la ruta clàssica, però més tranquil·la i, sobretot, menys afectada per la irrupció de les escandaloses motos de neu. El seu relleu ofereix baixades opcionals de diverses dificultats, però en aquesta ressenya recomanem la més escaient per a tots els nivells.

Accés: des de Puigcerdà aneu al Pas de la Casa (itinerari nº 5). Continueu pel túnel d’Envalira (peatge) o trascolleu pel port fins a arribar a la base de l’estació de Grau Roig. Deixeu el vehicle a la zona inferior (aparcament del Cubil).
Des de Puigcerdà: 46 km (pel port d’Envalira).

Itinerari:
2.120 m. Grau Roig. Sortiu de l’aparcament, orientant la traça al sud-oest. Avanceu per dintre el bosc deixant a la vostra esquerra el riu dels Colells. Seguiu els senyals indicadors del camí per a raquetes de neu del circ dels Pessons que no abandonarem fins a arribar a l’Estany Primer. (+15 m).
2.135 m. En un bonic indret, creueu el riu dels Pessons per a remuntar (SO) per la seva riba dreta. El pendent es redreça lleugerament. (+99 m).
2.234 m. Continueu progressant (S) pel solc d’una torrentada, deixant ara el riu a la vostra dreta. A l’altra banda veureu una pista d’esquí propera. (+80 m).

2.314 m. Encareu la traça a l’oest i, en lleuger descens, avanceu de biaix pel mig dels esclarissats pins. Travesseu el riu en una zona d’aiguamolls i encareu (NO) un curt repetjó que us deixarà prop de la vora de l’estany en el seu extrem sud-est. (-9 m).
2.305 m. Estany Primer dels Pessons. Abans de tocar la seva riba orienteu gradualment la traça al sud/sud-oest i avanceu per relleu comalat. Boniques vistes de la regió lacustre dels Pessons. (+110 m).
2.415 m. El pendent s’inclina sensiblement. Supereu el curt repetjó en direcció general sud/sud-est. (+36 m).
2.451 m. Carena. Indret enlairat de la carena on descobrireu unes magnífiques vistes sobre el circ dels Colells. Seguiu-la en direcció sud pel seu llom planer fins a arribar a una inflexió del pendent o fals coll. (+29 m).
2.480 m. Fals coll. Flanquegeu lleugerament a la vostra esquerra (SSE) per situar-vos dins l’ampla coma. Remunteu els seus pendents, inicialment moderats, i finalment supereu el repetjó final força més inclinat. (+227 m).

2.707 m. Collada de Montmalús. Entre el Pic de Montmalús i el Pic dels Colells. Descobrireu al vessant sud el proper estany de Montmalús i la vall de la Llosa, dominada per l’inconfusible cim de La Muga. Possiblement haureu de descalçar els esquís i arribareu al cim seguint per la carena a ponent (ONO). (+75 m).
2.782 m. Pic de Montmalús. Molt ampli i amb bones vistes de les boniques valls i muntanyes de l’entorn. Retorneu de nou a la collada. (-75 m).
2.707 m. Collada de Montmalús. Baixeu al nord per les amples pales que heu remuntat a la pujada i continueu pel vessant del circ dels Colells. (-321 m).

2.386 m. Estany de Coma Estremera. Des d’aquí podeu retornar al punt de sortida per la pista del telesquí de Montmalús. (-266 m).