Pànxing Pirineus

25, abril del 2024

Turisme Actiu – Pirineus

Al Puig del Pam: 2.480 m.

Pirineus

El Puig del Pam és un cim ideal per encetar la temporada d’esquí de muntanya. L’itinerari en circuit que proposem transcorre per rasos oberts, zones boscades, pendents moderats i passejades entre pins. La seva situació, entre la vall de la Balmeta i la Lladura, fa de contrafort pel llevant de la serra dels Perics i dóna una visió propera i àmplia del característic altiplà del Capcir.

ACCÉS

Sortiu de Puigcerdà i la Guingueta d’Ix per la carretera N-116 fins a Mont Lluís. Aquí haureu de girar a la vostra esquerra per la D-118 fins l’altiplà del coll de la Quillana on, també a l’esquerra, la D-32 us portarà a l’estació d’esquí dels Angles. Re-munteu amb les instal·lacions mecàniques fins el Mont Llaret, al capdamunt del telesquí de Coll Roig (forfet de “randonée”). De Puigcerdà als Angles hi ha una distància de 35 Km.

2.376 m. MONT LLARET.
Travesseu en direcció nord-oest l’extens altiplà que constitueix el cim i inicieu el descens (NO) per entre les boniques clarianes del bosc de pi negre. Eviteu decantar-vos massa al nord, ja que el relleu és més escabrós i el bosc més espès.

2.126 m. CABANA DE LA BALMETA.

Sòlida construcció que compta amb l’equipament bàsic d’aquest tipus de refugi. Està situada al fondal de l’ampla collada divisòria de la Cerdanya i el Capcir. Inicieu la pujada en direcció nord, traçant-la còmodament pels pendents moderats.

2.232 m. COLLADA.
És una àmplia depressió entre el Petit Peric i el Puig del Pam, darrera la qual descobrireu l’encís del petit estany de l’Ànec i el pla de les Carboneres. Gireu la traça decididament a l’est i remunteu els amples pendents de la serra dels Alarbs.

2.453 m. AVANT-CIM.
Promontori sobre la Costa del Pam assenyalat amb un modest pedró. Continueu (NE) pel planer llom de l’ampla carena sense cap mena de dificultat.

2.470 m. PUIG DEL PAM.
El cim és ampli i arrodonit i mostra una magnífica perspectiva de la Serra de Madres, que tanca el Capcir per llevant. També veureu les properes muntanyes que l’envolten, com els Perics, la pica del Carlit i el gran espai lacustre de Camporells. Per al descens, encareu-vos al vessant sud-est i baixeu per les atractives pales de pendents sostinguts i exempts de dificultat.

2.200 m. LES TRES FONTS.
En aquest indret del límit superior del bosc, trobareu el capçal d’un rec que descendeix en direcció est. Baixeu pels seus vorals, buscant les escasses clarianes en un entretingut descens.

1.855 m. JAÇA DE GANYADES.
Àmplia clariana al peu del Puig del Pam. Existeixen dues cabanes; una reservada als pastors i l’altra amb una capacitat de 10 places, però sense cap més equipament que una llar de foc. Dirigiu-vos a l’est de la mateixa i trobareu una pista, sovint fresada pels esquiadors de fons i pels excursionistes amb raquetes. Seguiu-la en direcció sud-est per terreny planer. A uns 600 metres, la pista gira al sud i comença a descendir lleugerament. Deixeu un refugi a la vostra esquerra i arribeu tot baixant (O) fins la vora oest de l’estany.

1.770 m. ESTANY DE BALCÈRA.
El seu nom prové dels balços i degotalls que es troben en els rocams de les seves immediacions, tot i que alguns mapes actuals han modificat aquest topònim pel de Vallserra.

L’indret és encisador i disposa d’una zona de lleure i de diversos serveis oberts a l’estiu. Sortiu (S) per la mateixa pista, travesseu per un pontet el rec de Balcèra i a uns 100 metres busqueu, a la vostra dreta, algun pas entre la densa barrera de pins que us permeti accedir a una àmplia clariana que haureu de remuntar (SE). A la cota 1.810 m. tindreu l’opció de seguir un camí a la vostra esquerra o de continuar ascendint fins trobar la pista que baixa de la Font Grossa. En qualsevol cas, arribareu (cota 1.850 m) arran de la carena que toca a les pistes d’esquí de l’estació dels Angles, que us menaran a l’aparcament.

1.650 m. BASE DE L’ESTACIÓ D’ESQUÍ DELS ANGLES.
Punt de sortida.

FITXA TÈCNICA
Desnivell pujada: 424 m.
Desnivell descens: 880 m.
Altitud màxima: 2.470 m.
Dificultat: baixa.
Temps: 4-5 hores.
Cartografia:
•Cerdanya 1/50.000. Ed. Alpina.
•Cerdagne-Capcir 1/50.000. IGN-Rando Ed.
•Font Romeu-Capcir 1/25.000. IGN.2249 ET.