Pànxing Maresme

Turisme Actiu – Maresme

La ruta de l’Esquirol, Premià de Dalt

Maresme
La sortida que proposo aquest mes és ideal per fer amb tota la família. Sobretot als petits els agradarà veure l’hípica situada al davant mateix de l’ermita de Sant Mateu, amb els cavalls pasturant en estat de semillibertat.

Tan sols sortir de l’aparcament de la Cadira del Bisbe i abans de començar a caminar, hi ha unes escaletes de pedra a mà dreta que ens portaran a un mirador des d’on podrem veure una magnífica panoràmica de la costa, tenint als nostres peus Vilassar de Mar amb tot el seu laberint d’hivernacles i, més enllà, Premià de Mar i el mar, que obert i infinit s’obre als nostres ulls.

De parada obligatòria serà la font de Sant Mateu, on, amb la humitat del lloc, s’han anat instal·lant grans arbres d’ombres generoses. La font està vestida d’unes rajoles de ceràmica que fan elusió al Sant. Aquí no podeu deixar perdre l’ocasió d’omplir la cantimplora d’aigua ben fresca. En direcció nord podem observar el Turó d’en Roure i, ja més lluny, el turó de Cellecs, de 534 metres, el punt més alt de la serralada Litoral.

Arribem a l’ermita de Sant Mateu, punt culminant de la nostra sortida, lloc de descans i gran estima dels veïns de la contrada. Aquesta ermita petita i “coquetona” ja està documentada l’any 993 i va ser restaurada al segle XVI.

Té dues particularitats ben curioses: un campanar d’espadanya que està situat transversalment a la façana, cosa que el converteix en un fet gairebé únic, i la nau, que és extremadament curta en relació a l’absis amb què compta. Aquest detall fa pensar que, quan l’any 1498 estava en estat ruïnós, es va decidir escurçar la llargada de la nau central. El dia de Sant Mateu, els veïns dels pobles del voltant hi celebren un aplec.

Com anar-hi?
Anem amb cotxe fins al centre de Premià de Dalt, i ja veurem rètols que ens menen cap al Parc Municipal de la Cadira del Bisbe.

Sortim del poble i anem pujant just fins que s’acaba l’asfalt, on deixarem el cotxe. Davant nostre ja veiem uns panells indicatius del recorregut que pretenem fer. Abans de començar a caminar, ens desplacem a dintre la pineda que tenim a la dreta. Pujant uns escalons de pedra hi podrem albirar la costa, amb el mar com a teló de fons i algunes barquetes.

Tornem a on hem vist el panell indicatiu, agafem el camí de la dreta i comencem a pujar. La ruta està ben senyalitzada, i anirem seguint unes fites de color verd i blanc: és la ruta SL-C-112. Aquest primer tram és força costerut, ja que dels 220 metres de desnivell que té la sortida una bona part s’acumulen en aquests primers 30 minuts. Això ens farà agafar gana per fer un bon esmorzar un cop arribem a l’ermita.

Quan ja deixem la pineda i passem pel costat dels camps de blat, és que ja estem a prop de la masia de Can Bernadó. Deixant Can Bernadó enrere, arribem a un camí ample i girarem a l’esquerra. Aquest tros correspon al GR-92, un tram marcat amb senyals vermell i blanc.

Al cap d’uns 500 metres, hem de deixar aquest camí principal i agafar un que surt cap a la dreta. Sol estar tancat per una cadena que caminant podem traspassar tranquil·lament. Seguim per aquest camí fins que a la nostra dreta veurem, al costat d’uns arbres molt grans, la Font de Sant Mateu. Podem fer un trago d’aigua fresca.

Continuem pujant poc tros i, a la primera cruïlla que trobem a l’esquerra, l’agafem. El camí és més estret i en mal estat i ens portarà seguint els senyals verd i blanc fins a Sant Mateu, situat a dalt del Turó del mateix nom. A partir d’aquí ja tot el camí que ens queda és baixada. Parada obligada.

Seguim pels camps del davant, travessant l’hípica i contemplant els cavalls que hi pasten i, al final dels camps, ens desviem per un corriol a l’esquerra. Anem baixant i en entrar a la pineda, al cap de pocs metres, hem de deixar el camí principal i girar a l’esquerra. Mentre baixem veurem en els arbres nius de fusta perquè puguin fer-hi estada els molts esquirols que hi ha a la zona; és per això que aquesta ruta es diu així.  Seguint el camí, arribarem al cotxe, punt a on hem començat el recorregut.