Pànxing Pirineus

Turisme Actiu – Pirineus

Pel Camí de Sant Jaume

Pirineus

El Camí de Sant Jaume a la Cerdanya és una via secundària de les vies principals, antigament transitada pels pelegrins provinents de l’Europa Meridional els quals, entrant pels colls de la Perxa i de Pimorent, confluïen a Sant Jaume de Rigolisa.

Aquest camí creuava la Cerdanya vora el riu Segre i continuava pels Pirineus fins arribar a Jaca, on enllaçava amb les vies principals. El seu pas per la Cerdanya s’inicia a Llívia, en cinc trams que conclouen, després de 42 km, a Martinet, per continuar cap a La Seu d’Urgell. El seu darrer tram, Talló – Martinet, transcorre per la terra baixa de les subcomarques històriques de La Batllia i del Baridà.

Ens arribarem al poble de Bellver de Cerdanya, capital de la subcomarca històrica de La Batllia i municipi format pel poble i els seus petits nuclis de Cortàs, Éller, Bor, Pedra, Pi, Baltarga, Santa Eugènia de Nerellà, Coborriu, Talló, Talltendre, Olià, Nas, Nèfol, Beders, Santa Magdalena, Vilella, Ordèn, Cortariu i el Riu de Santa Maria. Ens acostarem fins a Talló, on deixarem el vehicle, punt de partida del nostre itinerari. Tornarem a peu cap a Bellver, i a pocs metres deixarem el Camí de Talló, just en una cruïlla on trobarem un plafó del Camí de Sant Jaume. Agafarem el carrer que surt a la nostra esquerra i entrarem a Bellver pel passeig de Pere Elies. A la nostra esquerra, hi veurem un turonet amb un gran camp de conreu que acaba en un bosquet que colonitza el seu vessant nord. Es tracta del Monterrós. A l’altra banda dels camps hi trobarem la font de Talló, on se celebra, el dilluns de Pasqua, l’aplec en honor a la Mare de Déu de Talló. Al final del passeig de Pere Elies, agafarem el carrer del Camí Ra, a la nostra esquerra, i deixarem el nucli antic, a la nostra dreta, fins trobar un camí rural asfaltat, a la nostra esquerra, que ens tornarà a allunyar de Bellver. A pocs metres, a mà esquerra, trobarem la font dels Cucs.

En pocs minuts arribarem a una bifurcació: la de l’esquerra ens durà al nucli de Pi. Nosaltres agafarem la de la dreta, que ens conduirà a Santa Eugènia de Nerellà. A pocs metres, a mà dreta, trobarem una indicació per encaminar-nos cap a les Basses de Gallissà, espai natural recuperat a la riba del riu Segre, a redós d’un antic meandre, molt interessant de visitar. Continuarem la nostra ruta per la carretera que va ascendint una mica fins a separar-se del riu i que ens durà a Santa Eugènia, on poc abans d’arribar hi trobarem un trencant, a mà esquerra, que no haurem d’agafar, i que porta cap a Olià. Ja observarem, camí enllà, a la dreta, la característica torre del campanar de Santa Eugènia de Nerellà. Entrarem al poble i ens plantarem davant de l’església per tal de copsar aquesta singularitat de la torre, amb un desplom d’1,25 metres.

Sortirem del poble pel camí dels Torrents -continuació del camí rural anterior, i per tant, asfaltat- mentre passem per la masia on es troba el restaurant els Torrents, per arribar-nos a Cal Manchot. Entrarem a l’era de la casa on agafarem un camí de terra que surt a mà esquerra i que ens portarà fins a Sant Martí del Castell, ja a la vora de la carretera N-260. Per veure la fortalesa ens desviarem una mica a la dreta, passarem pel costat de la granja, per sobre del túnel de la carretera.

Reprendrem el camí, que acaba just a la carretera N-260, i n’agafarem un que surt a mà esquerra, que baixa entre un camp i la carretera, a cercar el riu Segre. Passarem per sobre d’una petita passera de ciment que travessa un torrent i agafarem el caminet cap a l’esquerra per guanyar una mica d’altura per un corriolet que seguirem fins arribar a un pont de fusta on hi ha un plafó de l’itinerari de la llúdriga. Restarà recórrer el darrer quilòmetre i mig d’un itinerari d’11,5 km, a través del qual podrem anar resseguint els diferents punts d’informació sobre la vida i les característiques d’aquest mamífer d’aigües clares i cristal·lines.

L’excursió itinerari al Camí de Sant Jaume és una de les sortides que ofereix el programa Cerdanya Activa, creat per l’Associació d’Hotels i Càmpings de la Cerdanya i desenvolupat per Guies del Pirineu amb la col·laboració de Nordic Walking Pirineus amb l’objectiu d’oferir activitats gratuïtes tot l’estiu als clients dels establiments que s’acullen al programa.

FITXA TÈCNICA:

Sortida: Santa Maria de Talló (1040 m)

Arribada: Martinet (940 m)
Temps de recorregut: 2 h 30 m d’anada (doblar el temps i el quilometratge si es torna a peu)
Punt més alt: Santa Eugènia (1080 m)
Època per fer-lo: Tot l’any.