Pànxing Pirineus

Turisme Actiu – Pirineus

Prat de Cadí, pel Coll de Pallers

Pirineus
Passejar fins a Prat de Cadí s'ha convertit avui en una de les activitats preferides pel turisme que ve a la Cerdanya. La veritat és que es tracta d'una petita excursió molt agraïda que duu a un dels indrets més bells i espectaculars de la Cerdanya i del Parc Natural del Cadí-Moixeró.

El Coll de Pallers (1.490m) es deixa el GR 150 a la dreta —va al Querforadat— i es pren, en sentit sud, el PR C-121, indicat amb franges blanques i vermelles. Primer va per una pista i de seguida pren un camí a la dreta que s'enfila a uns prats. Després el camí entra en una pineda de pi roig amb gatsaules i boixos. I més amunt transcorre per la carena del contrafort que forma la serra de Mataplana i es troba el coll de Reineres, a l'entrada del qual hi ha un antic portell de fusta.

El camí passa al vessant de la vall del Quer i pren relleu a la dreta el Vulturó, cim més elevat del Cadí. La calcària paret nord d'aquesta serra es veu ja en una bona part de la seva extensió.

Un cop s'ha arribat al collet Roig (1.770m, 45 minuts) el camí  esdevé planer i travessa un vessant, de nou a la vall de Bastanist, ric en vegetació: pineda de pi negre amb avets, moixeres, bedolls, moixeres de guilla i nerets. S'enllaça amb una pista i s'ateny prat de Cadí (1.820m, 1 hora), magnífic paratge al peu de la muralla nord del Cadí. Davant, entre les roques Verda i de l'Ordiguer, destaca la canal del Cristall, on de fet es dirigeix el PR C-121, fins al coll de la Canal del Cristall, a la carena del Cadí. Aquesta ascensió, però, és només recomanable per a excursionistes amb una certa experiència en alta muntanya. A l'extrem sud del prat es troba la font
del Pi, al costat d'uns abeuradors per al bestiar.

INDICACIONS:
Accés: Des de Martinet es pren la carretera LV-4055 en direcció a Montellà, però de seguida es deixa a la dreta per una altra carretera estreta, que baixa a creuar el riu de Bastanist. Es deixa també a l'esquerra la carretera de Bastanist i a la dreta la de Béixec. Després d'unes quantes llaçades per guanyar altitud s'arriba a Estana. Des d'aquí se segueix una curta i estreta pista fins al coll de Pallers, amb un descampat per deixar-hi l'automòbil.
Inici: Coll de Pallers.
Dificultat: Fàcil.
Altitud màxima: 1.820m.
Durada total: 1 hora 45 minuts (1hora d’anada i 45 minuts de tornada).
Època de l'any: Primavera, estiu i tardor.
Observacions: A ple hivern i amb neu és probable que s'hagi de començar l'excursió a Estana, a 10 minuts del coll de Pallers.