Pànxing Maresme

Turisme Actiu – Maresme

Premià, Sant Mateu, Vallromanes, La Cisa

Maresme
Iniciem la ruta a la plaça de Calasparra de Premià de Mar, població amb vila romana i necròpoli paleocristiana, avui destruïdes. De tradició marinera, durant el segle XIX es va decantar cap al cultiu de plantes ornamentals, l’activitat industrial i la tèxtil, amb especial rellevància en el camp de l’estampació de teixits.

Comencem a caminar, allunyant-nos de la Plaça, per la Riera de Premià. Aquesta via asfaltada condueix a la localitat de Premià de Dalt, però nosaltres ens desviarem pel carrer José María Segarra, pujant per aquest, que continua per la Travessia de la Plaça i Pujada al Turo d’en Pons. Al final d’aquest carrer, s’inicia la ruta de muntanya.

Continuant sempre en ascens, arribarem a un encreuament de camins. Cap a la dreta hi ha el Camí del Serviol (fàcil de reconèixer doncs hi ha unes velles canonades d’aigua), però ens dirigim cap a l’esquerra. La ruta comença amb un marcat pendent que ens endinsa de ple en el bosc mediterrani. En aquest tram del camí, cal tenir en compte tres elements que ens orientin. El primer, un dipòsit d’aigua, pujant pel camí, ens portarà fins a una casa abandonada, des de la que sortirem a la pista forestal fins a arribar a un camí de baixada, assenyalat amb un pal del meridià verd i amb una gran barrera. Continuant per un sender estret que surt just entre el pal del senyal i l’ancoratge de la barrera, s’arriba al Turó d’en Baldiri (481 m). Des d’aquesta alçada, es poden contemplar les magnífiques vistes de la costa del  Maresme, poblacions de l’interior i Barcelona.

Sortim per l’únic sender que es troba en el turó i que ens condueix novament a una pista ampla. Girem cap a l’esquerra i, continuant pels senyals del meridià verd, arribem dalt d’una plana, trobant-nos en aquest punt en el Coll de Ca Gallemi (336 m). A la dreta veiem l’ermita de Sant Mateu, d’origen romànic, documentada des del segle X. Al segle XV rebia el nom de Sant Mateu del Bosc, i durant els segles XVI i XVII va ser habitada per ermitans. A l’esquerra hi ha la Masia Can Riera. Ens dirigirem cap a ella per les indicacions del GR 92, continuant per un sender en pronunciat descens i sense interrupció, que desemboca a una pista ampla.

En aquest punt, abandonem el GR 92 dirigint-nos cap al marge dret d’aquesta, on surt una altra pista que condueix a la font de Ca Gurguí.

Des d’aquí, continuarem pel camí de l’esquerra fins a arribar a la primera masia: Can Borrec. Una vegada allà, es gira cap a la dreta per un camí mig amagat, que s’endinsa  per un bosc molt dens en vegetació cap al Torrent de l’Agutzil. Una mica més a baix hi ha la font de Santa Anna, lloc on es té la sensació que el temps s’ha detingut per les característiques de l’entorn, destacant el silenci que envolta el misteriós paratge. Després d’un tranquil esmorzar, continuem i creuem el torrent per un pont de fusta, trobant-nos amb la segona font d’aquesta ruta: la font de Sant Joaquim. En pocs minuts, aquest corredor mig salvatge i ombrívol surt a una pista ampla que és la que va a Vallromanes (136 m), per la qual seguirem fins a arribar a l’encreuament amb la riera, on girarem per ella cap a l’avinguda de Vilassar de Dalt. En aquesta ocasió el camí és ascendent, passant per diverses masies: Casa Guerrero, Can Sala-Xich, fins a arribar al Coll de Forns (236 m).

Continuem ascendint fins a arribar a la font d’en Manet i, uns metres més endavant, agafem un camí cap a la dreta com a referència (es troba a l’entrada d’una caseta d’una mina d’aigua). Aquest camí, a poc a poc, ens introdueix en un escenari hostil, semblant a una jungla, doncs el sistema topogràfic de la muntanya de camins i senders està densament poblat d’arbres i de zones humides de vegetació verda i densa. Els coneixedors de la zona l’anomenen “Vietnam”. Des d’aquest lloc, haurem d’anar buscant els senders més adequats per sortir a la part alta i, una vegada aconseguit, sortim novament a una pista ampla (és la que ve del centre d’Informació de Can Bouquet i recorre el GR-92). Girarem cap a la dreta, passant al costat de l’Alsina de la Molinera (408 m). Uns metres més endavant trobarem una masia situada a l’esquerra. Just passar-la, es veu el camí senyalitzat cap a Premià de Dalt, pel qual descendirem. Anirem buscant el Turo d’en Cases per baixar cap a la carretera de la Cisa (158 m), on es pot visitar el Santuari de la Cisa (S. XVIII i d’estil barroc).

Només queda baixar a la part posterior del Santuari i agafar el camí que ens porta a la Urbanització Vista Alegre, des d’on podrem sortir a la carretera de Vilassar de Dalt. L’agafem direcció Premià de Mar fins a arribar novament a la Plaça Calasparra, lloc de  sortida i fi de la ruta.