Pànxing Pirineus

Turisme Actiu – Cerdanya Pirineus

Puigmal de Llo, Clots de Segre i Pic de Segre

Cerdanya Pirineus
Els amples i oberts pendents de les muntanyes de la serralada meridional, permeten traçar interessants variants als itineraris més clàssics i freqüentats. Desprès de l’ascensió al bonic cim del Puigmal de Llo, per la coneguda coma d’Aiguaneix, efectuarem una incursió esquiant les magnífiques i ben orientades pales dels Clots de Segre i acabarem tancant el circuit culminant l’ascensió a l’alterós Puigmal de Sègre.

ACCÉS:
Sortiu de Puigcerdà i de La Guingueta d’Ix per la carretera N-116 i, a l’alçada de Santa Llocaia (8 km), gireu a la dreta per la carretera D-89, que dóna accés a l’antiga estació d’esquí de Puigmal-2.600. Continueu fins la que era segona zona d’aparcament, des d’on surt el telecadira de les Planes, ara fora de servei. Des de Puigcerdà 22 km.

ITINERARI:
1.971m. Aparcament de les Planes. Avanceu (SE) per l’ampla carretera durant  1’5 km. (+108 m).
2.077m. Estació de tractament d’aigües. Situada en ple giravolt de la carretera, que abandonareu per remuntar (E) el torrent d’Aiguaneix, que marca el fons de la vall. (+308 m).
2.385m. Font de la Ribera d’Er. Heu deixat el tram més encaixat de la vall que s’obre en un evident replà. Sense deixar el fons de la coma d’Aiguaneix remunteu (NE) un repetjó força inclinat. (+105 m).
2.490m. Replà.  Continueu en direcció nord-est encarant la pala que baixa del coll. El pendent és força inclinat en el darrer tram i, eventualment, una cornisa pot complicar l’accés al coll. (+260 m).
2.750m. Coll de Llo. A la vostra esquerra (O) s’alça el Puigmal de Llo formant una ben marcada piràmide. Remunteu fàcilment pel fil de la carena amb esquís, segons les condicions de la neu. (+ 51 m).
2.801m. Puigmal de Llo. Gran panoràmica de la Cerdanya i interessants vistes sobre les muntanyes properes, el Puigmal d’Er al sud i el Puig de Finestrelles al nord. Desplaceu-vos uns metres del cim, en direcció nord-oest, per encarar millor les amplíssimes pales que s’aboquen a la vostra dreta sobre el vessant nord. El pendent molt regular i la favorable orientació solen garantir un descens excepcional. (- 361 m).

2.440m. Fonts del Segre. Després d’un tram de pendents més suaus, deixeu el solc del torrent dels Clots i baixeu amb tendència a la vostra dreta fins trobar el torrent de Font Blanca en el límit superior del bosc. (- 240 m).
2.200 m. Torrent de Font Blanca. Amb neu, podrieu continuar avall pel mig de l’espès bosc, però creiem recomanable donar per acabada aquesta baixada i disposar de més temps per el retorn que, tot i que podeu desfer el mateix itinerari de l’anada, resulta més interessant remuntar (SE) pels vorals del mateix rec fins la carena entre el coll de Finestrelles, a la vostra Esquerra, i el Puigmal de Sègre. (+ 576 m).
2.776m. Carena. Normalment hi arribareu prop d’un promontori a tocar del Puigmal de Segre que l’assolireu fàcilment seguint (S) el llom de l’ampla carena. (+ 67 m).
2.843m. Puigmal de Segre. Baixeu per la carena en direcció sud-oest. (- 102 m).
2.741m. Coll d’Er. En alguns mapes està ubicat més al sud. Remunteu (SO) sempre per la mateixa carena. (+ 64 m).
2.805m. Petit Puigmal de Segre. Continueu carenejant per baixar en direcció oest fins el proper coll. (- 55 m).
2.750m. Coll de Llo.  Retrobament amb l’itinerari de pujada. Baixeu en magnífic descens tota la coma d’Aiguaneix. ( -779 m).
1.971m. Aparcament de les Planes. Punt de sortida.

FITXA TÈCNICA:

Cerdanya 1:50.000. Editorial Alpina
Puigmal-Costabona. 1:50.000. Institut Cartogràfic de
Catalunya-Rando Editions
Cerdagne-Capcir. Escala 1:50.000. IGN-Rando Editions nº 8.