Pànxing Pirineus

Turisme Actiu – Pirineus

Puigpedrós (2.914m), descens per la vall dels Engorgs

Pirineus
Ascensió a la tercera muntanya més alta de la Cerdanya per la ruta més clàssica i descens pels generosos pendents de la Vall del riu Duran. Volta per la interessant zona del estanyols d’Engorgs, per acabar a Campllong, amb l’entretinguda baixada de la vall de Meranges.

ACCÉS:
Des de Puigcerdà sortiu per la carretera N-260 en direcció a la Seu d’Urgell. A la sortida de Ger (9km), gireu a la dreta per la GIV-4031 i enfileu-vos a Meranges. Travesseu el poble, passeu el llogaret de Girul i, després d’un doble giravolt, arribareu a tocar de Campllong (1.700m) on és convenient deixar-hi un vehicle per facilitar el retorn. Continueu per la pista fins el refugi de Malniu (2.130m). Des de Puigcerdà: 31 km.

ITINERARI:
2.130m. Refugi de Malniu. També anomenat del Tartarés que és el nom d’una antiga barraca i de l’indret on està ubicat. Refugi amb guarda i equipat i amb els serveis propis d’un establiment d’aquestes característiques. Tel. 616 855 535. Des del refugi creueu una palanca que hi ha sota l’estany Sec, a tocar del refugi, i orienteu la traça vers el nord-est fins el capdamunt d’una clariana. (+ 100m).
2.230m. Fals Coll. Encareu la traça al nord remuntant els pendents moderats del Serrat de les Perdius Blanques, deixant a la vostra dreta el vistós Roc de la Llosa. (+ 470m).
2.700 m. Molleres del Puigpedrós. Pendents molt suaus que constitueixen l`àmplia base del cim. Continueu en direcció nord, deixeu a la dreta el turó de les Molleres i gireu paulatinament al nord-oest abans de remuntar el mugró de grans blocs de granit que configura el punt culminant. (+ 214m).

2.914m. Puigpedrós o Puig de Campcardós. Torreta de vèrtex geodèsic, creu i pessebre. L’anomenen el mirador de la Cerdanya per la seva extraordinària vista panoràmica que abasta des de la Maladeta fins el Canigó. Sortiu en direcció oest per encarar els bonics i amples pendents que cauen sobre la Valltova. Decanteu-vos lleugerament a la vostra dreta i apropeu-vos al marcat collet. (- 281m).
2.633 m. Portella de Meranges. Fita fronterera nº 428. (d’aquí teniu un excel•lent descens per la vall de Campcardós fins el poble de Porta. Veure llibre La Cerdanya amb Esquís, pàg. 19). Encareu la traça a l’est i gaudiu de l’ample pendent que us ofereix la vall dels Engorgs. (- 255m).
2.378m. Refugi  Folch i Girona. Refugi obert amb equipament bàsic, situat a la base del cercle lacustre dels Engorgs. Continueu els descens seguint els vorals del riu que aquí s’anomena Valltova. A la cota 2310m. deixeu la seva llera per flanquejar a la vostra dreta i sobrepassar un promontori que us permet superar l’estret de la costa de l’Escala. Tot seguit baixeu a l’est. (- 328m).
2.050m. Pla de Sallent. Travesseu (O) el riu i baixeu per l’altra voral. El terreny és escabrós i el bosc que fa vores al camí força espès. (- 350m).
1.700m. Pla de Campllong. Punt on heu deixat el vehicle de retorn.

FITXA TÈCNICA:
Desnivell pujada: 784 m.
Desnivell descens: 1.214 m.
Altitud màxima: 2.914 m.
Dificultat: ** mitjana
Temps: 5 – 6 hores

Cartografia:
Andorra-Cadí. Escala 1:50.000.
Institut Cartogràfica de Catalunya & Rando Editions, nº 21  Cerdanya.
Escala 1:50.000. Editorial Alpina – Andorra Escala 1:40.000.