Pànxing Pirineus

18, abril del 2024

Turisme Actiu – Cerdanya Pirineus

Ruta amb esquís: Pic d’Engorgs (2.831m)

Cerdanya Pirineus
La serra de l’Esquella tanca pel nord el cercle dels Engorgs a la capçalera de la vall de Meranges. A l’altre vessant la bonica vall de Campcardós guia pausadament les seves aigües fins el Querol a Porta. Pel sud-oest li fa vores la llarga vall de la Llosa. Lògicament els recorreguts d’aquestes fondalades haurien de ser els accessos més raonables per accedir a aquesta zona muntanyosa. Però avui traçarem l’itinerari des del nord per mantenir una cota d’altitud més elevada que ens permetrà gaudir de més, i millor neu i, alhora, d’uns indrets de marcat caràcter d’alta muntanya.

ACCÉS:
Sortiu de Puigcerdà per la Guingueta d’Ix i per la N-20 accediu, i sobrepasseu, el coll del Pimorent. En arribar a la cruïlla, amb una caseta duanera, remunteu a l’esquerra per la N-22 que puja al Pas de la Casa. Aparqueu al capdamunt de l’avinguda d’Encamp, que puja per l’esquerra del conjunt urbà, de les pistes i dels remuntadors. Des de Puigcerdà 37km.

ITINERARI:
2.080m Aparcament de pistes. Comenceu a remuntar (S9 per pendents febles, tot seguint els vorals de l’incipient riu Arièja amb els espadats del pic de les Abelletes davant vostre. Si la neu és escassa us caldrà traçar per entre el rocam. (+ 178m).
2.258m Estany de Fontnegra o de les Abelletes. Orienteu la traça lleugerament al sud-est per tal de seguir la vall tot voltant la falda oriental del pic de les Abelletes. Ben aviat els pendents es redrecen considerablement. Continueu remuntant (SO) per assolir el replà que fa de base al coll, tot deixant a la vostra dreta el pas dels Isards per on passa el sender GRP. Només us queda superar la pala final, força inclinada i sovint rematada per una cornisa fàcil de superar. (+ 396m).
2.654m Port de Fontnegra. Àmplia collada divisòria entre la Cerdanya i l’Arièja. A ponent us queden els pics d’Envalira fàcilment assequibles. Baixeu (S) per còmodes pendents. (- 94m).
2.560m Estany Negre o de les Passaderes. Continueu (SE) seguint el curs natural de la vall deixant a la vostra dreta la característica collada de la Portella Blanca d’Andorra. (- 230 m).
2.330m Pleta Barrera. Amples esplanades situades al peu de la Portella Blanca i la Coma de les Passaderes. Inicieu la remuntada (S) per terreny lleugerament comalat i encarareu les pales que cauen entre la Tosseta de l’Esquella i el Pic de la Bressola que paulatinament van prenent inclinació. (+ 220m).
2.550m Aproximadament en aquesta cota el pendent es redreça considerablement i poc més amunt l’ample corredor es bifurca. Deixeu a la vostra dreta el que s’enfila cap a la Tosseta de l’Esquella (veure Panxing nº 282, 2ª quinzena de desembre de 2015) i seguiu pels forts pendents de la vostra esquerra que baixen entre el Pic de la Bressola i el d’Engorgs. Normalment us caldrà substituir els esquís pels grampons. (+ 152m).
2.702m Cresta de la Bressola. Arribareu a un petit coll o a algun punt superior de la cresta entre el Pic de la Bressola i el d’Engorgs. Seguiu remuntant i en diferents passatges assolireu el cim. (+ 129m).

2.831m Pic dels Engorgs. Presideix el salvatge cercle dels Engorgs sobre el que té immillorables vistes, com també de les muntanyes que l’envolten. A llevant veureu la punta oriental (2.816m) que en alguns mapes es considerat com a principal. El descens per la vall de Meranges és temptador tot i que el tram inferior no és massa esquiable. Avui recuperarem l’itinerari d’anada baixant per les magnífiques pales orientades al nord-nord-est que s’aboquen sobre la vall de Campcardós. El pendent és molt inclinat (30º) i la neu us obligarà a buscar els millors passatges. (- 181m).

2.650m Aproximadament en aquesta cota el pendent es modera lleugerament tot i que poc més avall trobareu un nou ressalt que us aboca a la part superior de la Coma de Campcardós. Abans d’arribar-hi, decanteu-vos a la vostra esquerra per buscar la zona més planera. (- 370m).
2.280m Base de la Bressola. Remunteu l’ampla vall per pendents suaus i ben a prop trobareu la traça de l’itinerari de l’anada. (+ 50m).
2.330m Pleta Barrera. Retorneu al  punt de sortida pujant al Port de Fontnegra (+ 324m) i baixant a l’aparcament del Pas de la Casa (- 574m).

FITXA TÈCNICA:
Desnivell: 1.449m.
Altitud màxima: 2.831m.
Dificultat:  *** alta
Temps: 7 – 8 hores.
Cartografia:
IGN & Rando Editions – Cerdagne-Capcir.