Pànxing Pirineus

28, març del 2024

Turisme Actiu – Cerdanya Pirineus

Ruta amb esquís: Pic de la Tribuna (2.459 m)

Cerdanya Pirineus
Les muntanyes del Donassà, al nord de la Cerdanya, possiblement són les que presenten el caràcter d’alta muntanya pirinenca més marcat. Les seves valls, excavades en una geologia insòlita i variada, ofereixen un relleu realment atractiu per traçar bonics recorreguts per practicar l’esquí de muntanya, i els seus cims, sense ser inaccessibles, exigeixen un cert nivell de preparació.

ACCÉS:
Des de Puigcerdà i la Guingueta d’Ix, sortiu per la carretera N-116 fins a Mont Lluís. Aquí gireu a la vostra esquerra i, per la D-118, arribeu a Puigbalador i pugeu a l’estació d’esquí. Remunteu amb les instal•lacions mecàniques (forfet de ‘randonnée’) fins a la cota més alta (2.382 m, teleesquí del Pic del Ginebre). Des de Puigcerdà: 44 km.

ITINERARI:
2.382 m. Pic del Ginebre. Arribeu al cim i situeu-vos uns metres a l’oest, on hi ha un vistós pedró per començar a baixar en direcció sud-oest esquiant per entre els petits pins. Quan trobeu el bosc més espès, gireu gradualment al nord per buscar millors clarianes. Baixeu (O) per comes i repetjons fins al fons de la vall (- 422 m).

1.960 m. Vall de Botadiol. En el magnífic marc d’aquesta vall, remunteu (SO) per la llera del riu o els seus vorals. Travesseu una zona planera (2.027 m) i continueu progressant al sud-oest. Passeu el solc d’un torrent, remunteu unes pales fins a un tall de pendent i arribeu a una altra esplanada. Des d’aquí, ja veureu ben a prop la part final de l’itinerari (+ 280 m).

2.240 m. Replà. Encareu la traça al nord-oest i remunteu l’ampla pala que, tot i la seva inclinació, permet fer llaçades amb comoditat (+ 152 m).

2.402 m. Coll dels Castellets. Coll en plena carena del Pic de la Tribuna. La descoberta de l’altre vessant és espectacular per la magnífica vista. Pugeu en direcció nord pel fil de la carena, amb els esquís o sense, segons les condicions de la neu (+ 57 m).

2.459 m. Pic de la Tribuna. Panoràmica excepcional del proper i majestuós Roc Blanc sobre la vall de la Galba, amb tots els seus racons i presidida pels inconfusibles cims dels Perics. Per tal de no desfer el trajecte poc esquiable de la carena, sortirem del cim en direcció nord per situar-nos en un proper collet on veureu uns penyals del color clar característic de la zona. D’aquí baixarem al sud-est per un pendent força inclinat però prou ample per a traçar sense dificultat (- 219 m).

2.240 m. Replà. Més o menys a la meitat d’aquesta magnífica baixada, retrobareu la traça de la pujada. Continueu avall fins a arribar a la zona més planera de l’itinerari (- 213 m).

2.027 m. Esplanada. Poseu les pells i inicieu la remuntada (E) en direcció a una zona rocallosa que ja haureu observat a la baixada. Deixeu-la a la vostra dreta i continueu progressant pel bosc (+ 93 m).

2.120 m. En aquesta cota, trobareu un inclinat corredor en mig del bosc que us servirà per al retorn. La seva pujada és una mica feixuga perquè cal ajustar les llaçades amb destresa (+ 120 m).

2.240 m. Límit superior del bosc. Entreu a l’extensa i ventada esplanada i avanceu (SE) entre els esclarissats pins (+ 72 m).

2.312 m. Punt culminant del Pla Bernat. Continueu i orienteu la traça al nord-est per apropar-vos al promontori del Serrat del Clot de l’Euga, entre el Pic del Ginebre a la vostra esquerra i el Puig del Pla Bernat a la vostra dreta. Quan tombeu (E) el serrat de la Lliça Cremada haureu de baixar (NE) una pala força inclinada i enllaçareu (2.140 m aprox.) amb la zona de pistes que us menaran al punt de sortida 1.678 m (- 634 m).

FITXA TÈCNICA:
Desnivell pujada: 774 m.
Desnivell descens: 1.026 m + 462 m.