Pànxing Pirineus

28, març del 2024

Turisme Actiu – Pirineus

Ruta amb esquís: Tossal Mercaders (2.547m)

Pirineus
Tot just trascollar el Pimorent apareix davant nostre l'esvelta silueta del Tossal Mercader. Estratègicament situat, presideix altivament  l'alta vall de l'Arièja i ofereix interessants vistes de les boniques muntanyes que l'envolten. El seu ascens és atractiu i fàcil, entre altres coses perquè el còmode accés ens permet iniciar-la des d'una cota força elevada.

1.920m. COLL DEL PIMORENT.
Aparqueu el cotxe al mateix coll i sortiu en direcció nord-est per entrar a l'ampla vall de la Coma d'Engràcies. Podeu seguir (N) una pista que passa vora una cabana i poc desprès planeja i travessa la llera del riu per un pontet (1.955m).

1.970m. CRUÏLLA DE LA PISTA.
A l'altra banda del riu, riba dreta orogràfica, la pista es bifurca. La de la vostra dreta remunta per la vall de la Coma d'en Garcia. Deixeu-la i continueu planejant a la vostra esquerra (O) contornejant un merlet arrodonit. A l'altra costat de la vall teniu, ara, la carretera N-20 que va al Pas de la Casa o a Acs les Termes.

2.020m. TORRE DE TELECOMUNICACIONS.
Més o menys en aquest indret abandoneu la pista i comenceu a enfilar-vos (E) per una pala força inclinada i amb pendent constant, escollint la millor traça segons les condicions de la neu.

2.216m. REPLÀ.
Opcionalment podeu apropar-vos sobre el merlet que us separa de la Coma d'en Garcia. La traçada i la perspectiva esdevé més variada. Continueu remuntant (E) per pendent de constant inclinació.

2.380m. PISTA FORESTAL.
Possiblement en aquesta cota retrobareu la pista per on heu iniciat l'excursió. El seu traçat, a base de llaçades, és realment espectaculari va ser construït per instal·lar tanques paraallaus en el vessant nord del Tossal Mercader. Podeu aprofitar-la per apropar-vos i situar-vos just sota el cim.

2.547m. TOSSAL MERCADER.
Hi arribareu superant el repetjó culminant. Uns 500m a l'est una aèria cresta us permet assolir opcionalment el pic de Quierforc (2.585m). Podeu efectuar el descens seguint aproximadament el mateix itinerari de pujada. Segons les condicions de la neu es recomanable buscar a la cota 2.150m, els pendents que cauen (SE) sobre la Coma d'en Garcia i arribar directament al pont (1.955m) a tocar del coll.

1.920m. COLL DEL PIMORENT.
Punt de sortida.

Editorial. Alpina. Andorra. 1/40.000
IGN. Rando Editions. Cerdagne-Capcir. 1/50.000

ACCÉS:
Arribeu al coll del Pimorent per l'N-20.