Pànxing Pirineus

20, abril del 2024

Turisme Actiu – Pirineus

Ruta amb esquís: Tosseta de l’Esquella (2.869m)

Pirineus
Per la vall de Campcardós i el corredor nord.

ACCÉS:
Sortiu de Puigcerdà i de la Guingueta d’Ix i seguiu per la carretera N-20. A l’alçada de Porta (19km)  trobareu, a la vostra esquerra i davant de l’Ajuntament, un estret túnel sota la via del tren. A l’altre costat, una pista enquitranada segueix uns 350 metres avall el marge esquerre del riu Querol. Normalment una tanca impedeix continuar. Aparqueu el vehicle i passeu el riu per un ample pont.

ITINERARI:
1.506m Pont sobre el riu Querol. Comenceu a caminar en direcció oest per una pista que es dirigeix a un repetidor de televisió (1.570m). La pista gira al sud-oest i passa a ser un ample camí ramader que s’enlaira entre el bosc pujant en diagonal cap a l’entrada de la vall de Campcardós. Paulatinament va girant a l’est i (+ 456m).

1.962m Cabana de Campcardós. (Refugi lliure per 10 places amb equipament bàsic). Es troba dalt d’un pujol enmig del pla de les Comes. Continueu remuntant còmodament per les amples planelles del marge esquerre de la vall. (+ 114 m)

2.076m Estany Gros de Campcardós. Malgrat el seu nom, es tracta més aviat d’un aiguamoll primall de regulars dimensions. La vall és cada cop més ampla i al capdamunt es retalla l’arrodonida silueta de la Portella Blanca d’Andorra. (+ 254 m)

2.330m Pleta Barrera. Amples esplanades situades al peu de la Portella Blanca i la coma de les Passaderes. A partir d’aquí comenceu a orientar la traça a la vostra esquerra (S) per situar-vos al peu d’una marcada canal que baixa de la carena cimera de la Tosseta de l’Esquella. El pendent es redreça i us caldrà ajustar les llaçades per tota l’amplada. Amb neu adequada podeu pujar tota la canal amb esquís als peus,  però amb neu dura és recomanable calçar els grampons al començar. (+ 472 m)

2.802m Carena cimera. Des del collet s’obre una magnífica panoràmica del cercle dels Engorgs clapejat d’estanyols i la característica vall de Meranges. Descalceu els esquís i remunteu en direcció oest vora les cornises de la carena fins el planer cim de la Tosseta de l’Esquella. (+ 67 m)

2.869 m. Tosseta de l’Esquella. La seva situació estratègica a l’extrem més septentrional de la serra de l’Esquella us ofereix una panoràmica realment excepcional. La baixada per la vall dels Engorgs és interessant sempre que la neu sigui estable i n’hi hagi suficient en el tram final. Des del collet la canal ofereix un aspecte més complicat del que és en realitat. Amb bona neu, després del primer viratge el descens ja resulta més fàcil i els pendents es suavitzen progressivament. Continueu la baixada seguint la pauta de l’itinerari de pujada. (- 1.363 m)

1.506m Porta. Pont sobre el riu Querol. Punt de sortida.

FITXA TÈCNICA:
Desnivell: 1.363m.
Altitud màxima: 2.869m.
Dificultat: ** mitjana – alta
Temps: 6 – 7 hores.
Cartografia: IGN & Rando Editions. Cerdagne Capcir 1:50.000.

Editorial Alpina – Andorra. 1:40.000.
IGN – 2249 OT. Bourg Madame
Col de Puymorens  1:25.000.