Pànxing Pirineus

Turisme Actiu – Cerdanya Pirineus

Ruta amb esquís: Turó Punçó (2.492 m), per a petits i grans

Cerdanya Pirineus
Ja fa molts anys que en Ramon Orriols i en Ricard Molina ens acompanyen en el nostre viatge del Pànxing Cerdanya. De la seva mà hem conegut una altra Cerdanya, descobrint-nos grans secrets per fer meravelloses excursions d’esquí de muntanya, aquell esquí lluny de les tradicionals pistes d’esquí. Enguany Orriols i Molina ens ofereixen un nou regal, amb un nou llibre a les llibreries: La Cerdanya. Esquí de muntanya per a petits i grans ens redescobreixen l’esquí de muntanya, però aquest cop en família. Un llibre on ens ofereixen 20 rutes molt pensades perquè hi pugui participar tot el grup familiar: rutes sense gaires dificultats i amb punts de sortida accessibles.

La poca dificultat de les rutes que us presentarem durant tot aquest hivern tenen un propòsit clar: que muntanyencs poc experts descobreixin l’esquí de muntanya i arribin a poder compartir, amb grans i petits, els valors essencials de l’excursionisme.

Turó Punçó (2.492 m): un turonet eixerit sobre la vall
A la bonica serra de l’Airosa, que termeneja amb l’Alt Urgell, es troben els alterosos cims del Monturull i el Perafita, però en el seu extrem més meridional sobresurt un turonet piramidal que, per la seva situació avançada sobre la vall del Segre, disposa d’una panoràmica excepcional. La seva ascensió no és gens complicada i transcorre per terreny variat i amb un relleu molt adequat per a la pràctica de l’esquí de muntanya. El seu inici, al Centre de l’Estació d’Esquí Nòrdic d’Aransa, fa que l’accés sigui permanentment obert i ens permeti iniciar l’excursió còmodament.

Accés: des de Puigcerdà, sortiu per la N-260 en direcció a la Seu d’Urgell. Just passat Martinet de Cerdanya, gireu a la dreta per la carretera veïnal LV-4036 en direcció a Lles. Al cap de 7,5 km, i en un marcat giravolt, preneu a l’esquerra la pista que puja a Aransa (4,5 km). Deixeu el poble i continueu fins al Fornell, Centre de l’estació d’Esquí Nòrdic.

Des de Puigcerdà: 45 km.

Itinerari: en la descripció del present recorregut entenem que l’estació d’esquí és oberta i els responsables de la mateixa procuren cobrar forfait als que entren a les pistes. En cas contrari, amb l’estació fora de servei, se suposa que la neu és escassa i podreu continuar amb el vehicle fins a Prat Miró o més enllà per la pista que va al coll de Midós, que seguireu amb esquís fins a enllaçar amb l’itinerari ressenyat prop del Coll de la Font d’Aristot.
1.840 m. El Fornell. Aparcament del Centre d’Esquí Nòrdic que disposa dels serveis propis d’una instal·lació d’aquesta naturalesa. Amb l’estació d’esquí oberta, sortiu per un camí indicat per raquetes que progressa en direcció sud-oest pel bosc de la Peguera d’Aransa (+193 m).
2.033 m. Coll de Queralt. Gireu a la dreta i continueu (NO) per una altra pista que ràpidament us menarà a la propera collada (+68 m).
2.101 m. Coll de Dalt. Aquí trobareu la pista forestal que puja de Prat Miró i que és una bona opció per accedir-hi quan l’estació d’esquí és tancada. Seguiu-la en direcció oest tot planejant uns metres. Passeu a prop d’una cova (2.194 m) i, abans d’arribar al coll de la Font d’Aristot, on l’atapeït bosc s’aclareix, abandoneu la pista per la vostra dreta i encareu en direcció nord els pendents que cauen del cim fins a trobar (2.315 m) l’ampla carena que remuntareu (NO) sense dificultat. (+391 m).

2.492 m. Turó Punçó. Excel·lents vistes de l’entorn i especialment de la muralla nord de la serra del Cadí. Sortiu en direcció nord seguint l’ampla carena que separa la Cerdanya de l’Alt Urgell. A la vostra dreta, unes pales orientades a l’est que s’aboquen per l’Orri de Cadell sobre el Prat Miró poden ser una opció per efectuar el descens. El pendent de sortida és força inclinat i, més avall, cal escollir les millors clarianes entre el bosc, el que requereix que el grup tingui un cert nivell d’esquí fora pista. En cas contrari, és recomanable continuar uns 600 metres al nord per la carena lleugerament ondulada. (-20 m).
2.472 m. Coll de la Barra. Just abans d’arribar-hi, encareu la traça a l’est per baixar l’ampla pala de pendent regular, que us ofereix una excel·lent baixada. (-372 m).
2.100 m. Clot de la Barra. Deixeu-lo lleugerament apartat a la vostra esquerra i continueu baixant per trobar, tot seguit, la pista de les Pollineres. Seguiu-la en direcció general sud i, segons la neu, atalleu les marrades del seu traçat (-145 m).

1.955 m. Prat Miró. Refugi de sòlida construcció, amb 30 / 40 places. És propietat de l’Entitat Municipal Descentralitzada d’Aransa i el seu ús és controlat (informació a l’Hostal Pas de la Pera d’Aransa, tel. 973 51 50 01). La pista segueix avall en direcció est i, en poc més d’un quilòmetre, arribareu al punt de sortida del Fornell. (-115 m).

Fitxa tècnica:
Desnivell: 652 m
Dificultat: Fàcil
Temps: 4 – 5 hores
Cartografia: Editorial Alpina >> www.editorialalpina.com.