Pànxing Maresme

20, abril del 2024

Turisme Actiu – Maresme

Ruta de les masies d’Arenys de Munt

Maresme
Arenys de Munt és un poble molt ric en masies disperses per tot el terme que han contribuït durant molts segles a la cohesió del territori. Aquest itinerari descriu una ruta circular que passa per unes quantes d’aquestes masies i per tant té un interès històric, cultural i artístic.

Un fet rellevant, és que totes aquestes masies són habitades i els seus propietaris tenen una especial cura en la conservació dels edificis. Si voleu visitar-les caldrà que demaneu permís.

Recorregut:

0 min. Plaça de l’Església. Sortiu riera avall, passant per sota d’un pont de vianants. Uns metres més avall agafeu un pas soterrani que hi ha a mà esquerra per travessar la carretera i després continueu amunt pel carrer rial Pasqual (no us confongueu amb el carrer Pasqual que hi ha al costat). Situats a la placeta que hi ha a l’inici de l’avinguda Sant Carles, gireu a la dreta per un carrer sense asfaltar. Pal indicador de la ruta. Uns metres més endavant arribareu a la primera masia.

6 min. Can Mallol de la Torre, antigament Can Pasqual. Masia del segle XVI amb torre de defensa. Al llarg de la seva història l’edifici ha sofert tota mena de transformacions. A la torre, cal destacar-hi la finestra inferior, on es pot apreciar un gravat a la pedra de la llinda. Es veu un petit dibuix de la primitiva masia. Continueu pel camí de sorra que surt del davant de la masia.

7 min. Rial de la Rectora. Tireu a la dreta, avall, fins arribar a la carretera d’Arenys de Mar a Sant Celoni. Continueu cap a l’esquerra per la vorera en direcció a Arenys de Mar.

12 min. Rial de l’Horteta de Ca l’Amar. Final de la vorera i de la zona urbana. Entreu cap dins el rial i uns metres més amunt trenqueu a la dreta al costat d’una alzina. El camí passa per entre hortes. Aquest tram de camí formava part de l’antic camí de Canet.

14 min. Can Corbera, conegut popularment per Can Boter. Masia de principis del segle XX, obra de l’arquitecte Enric Catà i Catà. La seva funció principal ha sigut la d’estiueig dels seus propietaris, però des de sempre ha mantingut la masoveria i l’explotació dels camps de conreu que envolten la casa que formen part del pla de la riera. Continueu pel camí fins arribar a un altre rial.

15 min. Rial de Ca l’Amar. Una paret al marge dret del rial protegeix els camps de conreu. Just en el lloc on comença aquesta paret continuava el camí de Canet, ara totalment impracticable. Seguiu rial amunt. Després la pista surt del rial i segueix cap a la dreta fins a Ca l’Amar.

20 min. Ca l’Amar de la Torre. Aquesta masia, situada en un context rural i amb camps de conreu al seu voltant, és un clar exemple d’habitatge fortificat amb torre de defensa. Construïda en el segle XVI, la torre, adossada a la masia, és de planta quadrada, formada per planta baixa i tres pisos i acabada amb merlets. Damunt de la porta d’entrada, sobre la llinda, hi ha un escut de la família Amar fet amb pedra i on es veu una torre. És una de les poques torres de defensa que queden al poble. La masia adossada al costat és de planta rectangular, planta baixa, pis i golfes. A l’entrada té un portal rodó de mig punt amb dovelles de pedra, a l’igual que totes les altres obertures. Seguiu pista amunt.

25 min. Camí d’accés a Can Sala de Dalt. Una pista privada dóna accés a la portalada d’entrada d’aquesta imponent masia del segle XVII envoltada de camps de conreu. Els Sala, però, estan documentats des del segle XII. El conjunt de la masia i els edificis que l’envolten queden tancats per un mur que encercla el pati de la casa. Continueu pel camí de l’esquerra amb unes notables oliveres al costat.

29 min. Porta lateral de Can Sala de Dalt. Els murs corresponen a l’edifici del celler. A l’esquerra veureu un vell garrofer de formes capricioses. Seguiu el camí amunt.

41 min. Plana d’en Sala. El camí arriba a una petita carena coberta d’un camp de conreu abandonat. Esplèndida vista sobre la serra del Corredor, els Tres Turons, el Remei, la finca de Can Jalpí i la línia de la costa. Continueu caminant pel costat de la plana i sense deixar la pista principal.

56 min. Camí de la Creu de Canet.  Pal indicador. Seguiu per l’esquerra en baixada passant pels anomenats boscos de Can Bellsolell intercalats amb conreus de cirerers.

1 hora 8 min. Revolt a la dreta abans d’arribar al fons del rial. Des d’aquest punt teniu unes bones perspectives de Can Bellsolell de la Torre i la pedrera al darrera. Can Bellsolell ja existia en el segle XIII. L’actual edifici és del segle XVI, amb una torre de guaita de planta quadrada, fortificada amb merlets escalonats i refets a finals del segle XIX. Tot el conjunt s’ha vist reformat i modificat en nombroses ocasions. A l’interior de la masia es conserva un arxiu privat que conté les memòries de cinc generacions d’hereus, que abasta des del 1666 al 1838 i que són un valuós testimoni de la vida quotidiana de la masia i de tot el poble d’Arenys de Munt. Seguiu pista avall fins arribar al rial.

1 hora 11 min. Rial. Gireu a l’esquerra i travesseu la zona industrial fins arribar a la carretera de Sant Celoni.

1 hora 13 min. Carretera de Sant Celoni. Travesseu-la i entreu a la riera pel carrer rial Bellsolell. Passareu davant la Biblioteca Popular Antònia Torrent.

1 hora 14 min. Riera. Aneu cap a l’esquerra

1 hora 16 min. Plaça de l’Església, 121m.

Fitxa tècnica:
Durada: 1h 16 min.
Distància: 5.900 m.
Desnivell: 170 m.
Nota: L’itinerari està senyalitzat amb fites de ferro verdes i distintius de color marró.