Pànxing Pirineus

Turisme Actiu – Cerdanya Berguedà Pirineus

Ruta dels Collets: als peus del Cadí

Cerdanya Berguedà Pirineus

La Ruta dels Collets és una de les excursions que ens permet resseguir durant més temps i més quilòmeters els peus del Cadí.

És un itinerari en el que podem destacar molts highlights: el primer és el Prat de Cadí, el segon les vistes majestuoses i imponents de la muntanya del Cadí, el tercer el Prat d’Aguiló i les vistes dels Gosolans i per acabar, i ja de tornada a Estana, la vall de Bastanist. Cal remarcar que no és una ruta apta per a tothom, ja que té un recorregut d’uns 20km i un desnivell de més de 1000m. Però per tots aquells acostumats a caminar entre 6 i 7 hores, és una circular de 5 estrelles.

Iniciem la ruta al poble d’Estana. El primer tram del circuït, que ens apropa fins al Prat de Cadí, és molt conegut i concorregut. Aquest tram està molt ben marcat i segueix un PR (amb marques blanques i grogues). El Prat de Cadí amb les seves vistes a la canal del Cristall i les parets imponents de la serra és una de les imatges més immortalitzades dels senderistes.

Per seguir el nostre recorregut hem de creuar tot el prat i, sempre mirant cap a la canal del Cristall, agafarem un sender que surt a mà esquerra (també ben traçat). Aquí comença la ruta dels Collets del Cadí. De camí cap al primer coll ens trobem una bifurcació de senders, escollim el que condueix a la dreta. Després d’una forta pujadeta ens plantem al cim del primer collet: el Collet de Vigivert.

I el nostre itinerari continua seguint la mateixa tònica 6 vegades més: pujar cap al següent collet i tot seguit baixar per creuar la barranquera, pujar i baixar, pujar i baixar… fins a un total de 7 collets. Cada coll amb el seu encant, cada coll amb una panoràmica diferent de la Serra del Cadí. I a cada barranquera podem veure els efectes de les nevades i dels allaus hivernals, com any rere any han anat dissenyant el paisatge.

El recorregut és bastant trencacames, però tot esforç té la seva recompensa: l’arribada al Prat d’Aguiló, amb les seves impressionants vistes de tot el recorregut del collets i de les verticals del Cadí, fan oblidar-nos de l’esforç invertit.

Ara per pista i durant uns 2km ens dirigim cap al coll de l’Home Mort i en aquest punt hem d’estar atents i agafar un sender que surt a mà esquerra i amb sentit descendent cap a la vall de Bastanist. Recorreguts uns 2,5km de baixada ens topem amb una bifurcació on girarem altre cop cap a l’esquerra. El sender, ara amb més inclinació de baixada, ens condueix fins al GR-150 que va des de Montella fins a la Mare de Déu de Bastanist. Aquest GR, en sentit descendent, ens porta fins al Santuari, un lloc per fer-hi una parada, descansar, recuperar forces i fins i tot fer un banyet al riu.

Estana ja es veu ben a prop, però queda el més dur de la ruta. Els últims 4 quilòmetres des de Bastanist fins a Estana no tenen pèrdua ja que segueixen tota l’estona en sentit ascendent el GR-150.

FITXA TÈCNICA:
Punt de sortida i arribada: Estana.
Distància de la ruta: 20 quilòmetres.
Desnivell positiu: 1000 metres aprox.
Temps: 6 hores aprox.
Sensació de dificultat: Mig.
Nivell tècnic: Mig-Baix. Camins i senders de fàcil caminar. No hi ha tarteres, ni zones exposades, ni zones dificultoses de caminar. Simplement tenir en compte que és una mica llarga.