Pànxing Pirineus

Turisme Actiu – Cerdanya Pirineus

Serra d’Ensija

Cerdanya Pirineus

Fent Camí amb el Russi… en companyia del Club Esquí Berguedà.

Pujar a la serra d’Ensija és una d’aquelles rutes que he fet de tant en tant, i per diferents llocs.

Entre Saldes i Gósol hi ha el coll de la Trapa (1.323m), just passat aquest, a mà esquerra surt una carretera que hem d’agafar (hi ha cartells indicadors). Passarem per la Pleta de la Vila i el Parc de Palomera. Al coll Ginebrer veurem una pista de terra a mà dreta (és per on sortirem a peu després d‘haver pujat a Ensija). En arribar a un revolt veurem a mà dreta unes escales que pugen enmig del bosc. Aquí comença el nostre itinerari a peu.

ITINERARI
Font Freda.- A mà dreta surt un corriol, marcat amb pintura de color groc, que marxa pel mig del bosc però que aviat s’enfila fort pel costat d’un torrent.
Font de l’Orri (15’).- Es passa pel seu costat. L’aigua brolla de sota unes roques.
En acabar el bosc, el camí continua fent esses, cal estar atent a les marques, i veurem un turó al davant que l’hem de rodejar pel cantó dret (és un punt de confusió, ja que molta gent l’agafa pel cantó esquerre). Mentre pugeu, de tant en tant feu una paradeta i gireu el cap, la vista sobre el Pedraforca i muntanyes del voltant és magnífica.
Arribant als plans d’Ensija el camí continua cap a la dreta. Aquest lloc sempre m’ha impressionat, és com un desert amb les seves dunes, però format per una autèntica catifa verda. Proveu de fer el camí fins al refugi descalços, és una experiència única, molt bo pels peus, jo ho he fet.
Refugi Delgado Úbeda (1h 25’).
Font d’Ensija.- Al darrera del refugi, prop d’aquest. El camí continua pujant per sobre la font, en direcció oest.
Petit coll.- Sota nostre hi ha les roques de Gallina Pelada. Magnífica vista cap al sud. Ja tan sols ens queda l’última pujada.
Cap Llitzet (2.321m) – (1h 50’).- Punt més alt de la serra. Magnífica panoràmica de 360º. Algunes persones també el coneixen com Gallina Pelada, o Cap de la Gallina Pelada. Sobre aquest tema hi ha certa discussió. El que si és cert, i pot ser que d’aquí ve tot, és que si vas al poble abandonat de Peguera i desprès et dirigeixes cap a la casa de Ferrús, aquesta queda sota mateix del coll pel que hem passat.

Darrera de la casa hi ha una enorme roca, molt apreciada pels escaladors, que porta per nom Roca Gran de Ferrús, però més coneguda per tothom com el Cul de la Gallina Pelada, degut a que presenta aquesta forma. A partir d’aquí que cadascú busqui la resta de la gallina.

Sobre el cim hi ha una petita capella de la Mare de Déu de Queralt, col•locada pel CEB de Berga l’any 1964, i també un llibre d’aquesta entitat per tal que la gent que puja pugui signar. Aquest llibre és canviat puntualment, des de fa molt anys, el dia 25 de desembre de cada any (dia de Nadal), tan si neva com si plou. A partir d’aquí continuarem endavant, seguint per la carena.
Roques Blanques (2h 05’).- Cal estar alerta. La carena és de roca i cau vertical pel cantó esquerre centenars de metres. Un cop a l’extrem baixarem pel cantó esquerre, sempre seguint les marques, per un corriol molt costerut, i que de tan en tan es perd. Aquest camí no és apte per a tothom, sobretot si tens vertigen o no estàs avesat a la muntanya.
L’Estret (1.975m) – (2h 50’).- Aquí trobarem el GR-107 (Camí dels Bons Homes), que hem de seguir cap a la dreta.
Muralla de Roques Blanques.- Tot planejant caminarem per sota aquesta impressionant muralla de roca, mentre que a la nostra part esquerra podem contemplar la gran fondalada del Clot de l’Infern.

Coll del Portet (1.828m) – (3h 30’).- Un extens planell on hi solen pasturar les vaques. Aquí deixarem el GR-107 i seguirem per una pista ampla, que marxa cap a la dreta, i que rodeja la serra d’Ensija.
Font del Portet.- A mà dreta de la pista de terra. Prop del coll del Portet. Rodejarem la serra per aquesta pista, amb magnífiques vistes sobre el Pedraforca, serra del Cadí i també sobre la vall (A mi aquest tram de camí sempre se m’ha fet llarg).

Coll Ginebrer.- Punt on retrobarem la carretera asfaltada i lloc per el que ja havíem passat amb el cotxe. A partir d’aquí tan sols cal seguir la carretera cap a la dreta fins on tinguem aparcat el cotxe.
Font Freda.- (5h aproximadament).

FITXA TÈCNICA:
Punt de sortida i arribada: Font Freda.
Durada: Per donar tota la volta unes 5 hores.
Dificultat: Cal estar sempre alerta a les marques. Baixar per Roques Blanques no és apte per a tothom. Això no vol dir que us hagueu de perdre l’excursió, que val molt la pena. Sempre podeu tornar pel mateix lloc. Si ho feu així la ruta és més curta. Informeu-vos abans si el refugi és obert, és un bon lloc per esmorzar.
Nota: El temps marcat a la ruta és que hi hem ivertit nosaltres.