Pànxing Pirineus

Turisme Actiu – Pirineus

Tosa de Guils (2.486m)

Pirineus
Es tracta d’una ascensió senzilla a un cim que, malgrat la seva modesta altitud ofereix unes vistes excel·lents sobre la plana cerdana i la vall del Querol.

L’accés és fàcil i la pujada, que transcorre, en bona part, pels generosos espais del llom de la serra de Tosa, resulta especialment agradable i exempta de dificultats. No cal dir que la baixada, entre claps de pins en el tram superior i rematada per una bonica pala final és també molt atractiva.

ACCÉS:
Sortiu de Puigcerdà per la N-260 en direcció a la Seu d’Urgell. Just travessat el pont sobre el riu Querol o Aravó, preneu a la dreta la GIV-4035, que puja a Guils, passant pel poble de Saneja. Continueu per la pista asfaltada que arriba a la base de l’estació d’esquí de fons de Guils – Fontanera. Des de Puigcerdà: 14 km  (pel retorn cal tenir present que aquesta carretera queda barrada a mitja tarda).

ITINERARI:
1.970m. Pla de Fontanera. Sortiu en direcció nord-oest per la pista de la Llosa assenyalada com a sender comarcal SC-202. Travesseu el riu Tort deixant a la vostra dreta la  pista SC-204 i 232, que va al refugi forestal de les Cases. Procureu no malmetre les traces dels esquiadors de fons ja que l’estació és explotada comercialment. La pista de la Llosa fa un giravolt i reprèn la direcció nord-oest. (+110m).
2.080m. Pleta de les Cases. Bonic pla en mig del bosc de Carboneres. La pista (SC-202) va prenent gradualment direcció nord-est. Abandoneu-la just passat vora una cleda pel bestiar i el rec de Tartarés per remuntar a la vostra esquerra (N) cap una pista que en un parell de llaçades us deixarà a la carena. (+50m).

2.130m. Carena de la serra de Tosa. Remunteu-la a la vostra esquerra (NO) entre claps de pi negre i amb grans vistes de la Cerdanya i els pics del Coll Roig. (+190m).
2.320m. Roc de l’Àliga. Característic roc arrodonit i excel·lent mirador. A partir d’aquí desapareixen el pins i la carena esdevé un gran altiplà (Pla de l’Home Mort). Continueu remuntant pel llom de la serra (NO), per terreny sovint ventat i amb la fondalada de la vall del Querol als vostres peus. Una opció interessant  és continuar l’ascensió travessant (ONO) el Pla de l’Home Mort i el Pla dels Empedrats fins el Puig Farinós (2.571m) i al retorn baixar (SE) per algunes de les canals de Guils que s’aboquen directament sobre la Pleta de les Cases. (+166m)

2.486m. Tosa de Guils. Magnífiques vistes del vessant meridional dels pics de Fontfreda i de les Valletes. Per la baixada seguiu el mateix itinerari de la pujada evitant els caients sobre la vall del Querol. (-166m).
2.320m. Roc de l’Àliga. Continueu baixant entre claps de pins i encarats a les incomparables vistes de la Cerdanya. (-110m).
2.130m. Carena de la serra de Tosa. Des d’aquest punt és recomanable baixar per les pales orientades a llevant al capdavall de les quals retrobareu la pista que ve de la Pleta.
(- 50m). 2.080m. Pleta de les Cases. Retorneu  seguint la mateixa pista de la Llosa (SC-202). (- 110m).
1.970m. Pla de Fontanera. Punt de sortida.

FITXA TÈCNICA:
Desnivell: 516m.
Altitud màxima: 2.486 m.
Dificultat: ** fàcil
Temps: 3 hores

Cartografia:
Andorra – Cadí. Institut Cartogràfic de Catalunya & Rando Editions nº 21. Escala 1:50.000.
Editorial Alpina – Cerdanya, Escala 1:50.000.