Pànxing Pirineus

29, març del 2024

Turisme Actiu – Pirineus

Tot ascendint al cim del Carlit

Pirineus

El Carlit és el cim més alt del Pirineu oriental, a l’hora que està ubicat en la zona on hi ha la segona concentració lacustre més important d’aquest sector del Pirineu, després de la del Parc Nacional d’Aigües Tortes i estany de Sant Maurici, fet que li atorga un doble interès. Aquest doble atractiu la configura en una de les muntanyes més emblemàtiques del Pirineu i, conseqüentment, una de les més visitades, especialment per la ruta dels  estanys que s’inicia a les Bulloses – l’altra ruta, no tan concorreguda, és pels estanys de Font Viva i de Lanós, accedint per Porté-.

El punt de partida del nostre itinerari és l’embassament de les Bulloses, al qual hi accedirem des de Puigcerdà, direcció Bourg-Madame (La Guingueta d’Ix), seguint la carretera que condueix cap a Montlluís, arribant a la rotonda d’accés de la localitat -amb un gran monument dedicat a Emmanuel Brousse- que agafarem cap a l’esquerra, per la D118 direcció a la Llacuna, Formigueres i els  Angles, i seguirem les indicacions per agafar la RD60 direcció a les Bulloses. A l’estiu, del 29 de juny a l’1 de setembre, i els caps de setmana de la segona quinzena de juny i de la primera quinzena de setembre, haurem de deixar el cotxe a l’aparcament del pla dels Avellaners i agafar la navette que fa de llançadora entre aquest punt i el llac de les Bulloses – a no ser que siguem matiners per arribar a les Bulloses abans de les 7.00h del matí -. El llac és format per la retenció de les aigües que fa la presa que hi ha al costat del refugi i que fou inaugurada el 1911 per tal de donar electricitat al “Tren Groc”.

L’itinerari consta de dues parts diferenciades: la primera, on fem l’aproximació, passa per la zona lacustre de les Bulloses, i ens permet contemplar 12 estanys i un estanyol, caminant per una zona sense grans desnivells, la qual anem remuntant progressivament. La segona, on iniciarem l’atac al cim, és molt més costeruda i ens portarà fins al Carlit, tot passant per una aresta rocallosa, on caldrà grimpar una estona, per acabar pujant per la xemeneia que hi ha entre els dos pics. No és una ascensió difícil (passos molt senzills), però cal tenir en compte que caldrà grimpar uns quants metres per assolir el cim.

Des de les Bulloses (2005m) pujarem cap a l’estany Negre, seguint un recorregut que és comú per al circuit curt, el circuit llarg i l’ascensió al cim, tot passant entre l’estany Sec i l’estany de la Comassa, fins arribar a la bifurcació cap a la palanca que ens portarà cap al circuit llarg, i l’estany Ballell, a la nostra dreta, on segueix el camí del circuit curt. Passarem la palanca i el nostre camí es dirigeix cap a l’esquerra. Una mica més amunt, i superada una carena, trobarem una altra bifurcació (2360m): el camí de la dreta ens acosta a l’estany Sobirà i complementa el circuit llarg, i el de l’esquerra inicia la pujada cap al cim del Carlit, tot passant per l’estany Gelat (2600m) i l’ampla carena que ens conduirà cap a la xemeneia que hi ha entre els dos cims: el de l’esquerra, el cim del Carlit, i el de la dreta, o pic petit, amb magnífiques vistes sobre l’estany de Lanós. El retorn el farem pel mateix camí, fins a la base de l’inici de la pujada, on podrem continuar per l’estany Sobirà i completar la ruta dels estanys, tot baixant pels estanys de Trebens, Castellar, Dougnes i Viver, retornant al punt de partida del llac de les Bulloses.

FITXA TÈCNICA:

Sortida i arribada: Llac de les Bulloses (2005m)
Temps de recorregut: 3.30h de pujada + 3.00h de baixada
Punt més alt: Pica del Carlit (2923m)
Una època per fer-lo: Estiu i inici de tardor.

L’ascensió al Carlit és una de les sortides que ofereix el programa Cerdanya Activa, creat per l’Associació d’Hotels i Càmpings de la Cerdanya i desenvolupat per Guies del Pirineu, amb la col·laboració de Nordic Walking Pirineus, a l’objecte d’oferir activitats gratuïtes tot l’estiu als clients dels establiments acollits al programa. Enguany, en la seva tercera edició, s’han dut a terme 65 sortides gratuïtes de senderisme, ascensions, marxa nòrdica, i itineraris culturals. Activitats de caire familiar, esportiu, de salut, lúdic o cultural.