El 2, 3 i 4 de juny tindrà lloc a Avià la tercera edició de la Fira de la Bioconstrucció i l’Eficiència Energètica organitzada per l’Associació Comarcal d’Empresaris del Berguedà i l’Ajuntament d’Avià. Firhàbitat és un certamen ja consolidat que en el seu tercer any presentarà un format similar a les dues primeres edicions però amb la incorporació de més col·laboracions professionals, noves formacions i la seva internacionalització amb la presència de professors i estudiants d’arreu d’Europa.
La fira aposta per donar protagonisme als expositors, així com a un programa d’activitats paral·leles i de conferències per a tots els públics. Enguany, una de les principals novetats és que aquestes xerrades estaran dividides en cinc blocs temàtics: materials naturals, eficiència energètica, salut de l’hàbitat, sistemes constructius i habitatge sostenible.
Firhàbitat vol continuar sumant col·laboracions i relacions amb institucions i professionals del sector. Enguany a més de l’Institut Espanyol de Baubiologie –que celebrarà la seva trobada anual durant la fira-, el Gremi de Fusta i Moble de Catalunya – que ja van programar tallers i conferències sobre fusta constructiva- i GEA, també s’han establert relacions amb la Universitat de Girona, amb qui es lliuraran els primers Premis Firhàbitat a les millors tesines del màster de bioconstrucció del centre universitari, i amb la Red de Construcción Con Paja, amb qui s’organitzaran diverses propostes formatives i divulgatives.
Aquestes col·laboracions han permès, entre d’altres, oferir un programa de formacions i tallers que tenen en compte materials naturals per als processos constructius. Concretament es donaran a conèixer tècniques de construcció amb palla, amb terra, amb fusta i amb bambú.
A més, Firhàbitat serà l’escenari de la trobada final del projecte HybridTim, una iniciativa a nivell europeu finançada pel programa Erasmus+ que pretén generar eines docents per a afrontar els nous reptes de la formació en construcció amb fusta. Seran presents a la fira professors i alumnes de Catalunya, Àustria, Dinamarca, Lituània i Letònia en la darrera de les trobades d’aquest projecte internacional. I és que un dels objectius és obrir les portes de Firhàbitat també als estudiants i joves del territori amb la intenció de donar a conèixer el sector de la bioconstrucció i alhora, les seves sortides laborals i professionals.
Com en les edicions passades, la fira aposta perquè els expositors i els professionals trobin el seu lloc en el certamen i estableixin relacions i contactes comercials entre ells, però també es busca que la mostra sigui un aparador i una porta d’entrada a la ciutadania i el públic general que no coneix el sector. Tampoc hi faltaran les activitats infantils, així com el sopar networking amb l’objectiu d’oferir un espai distès de trobada entre professionals del sector.