Pànxing Digital

26, juliol del 2024

Esports –

El Castell de Calders, l’Alzina de l’Erola i la Cova de Cargolaire

La ruta d'avui, ens portarà a dos llocs diferents, però que es poden fer en un sol matí a l’estar situats en la mateixa zona. En principi volia fer un sol itinerari, però com no vaig saber veure les marques, en arribar el camí a un camp, vaig preferir de fer-ho des de dos punts de sortida diferents.

CASTELL DE CALDERS

Està situat al cim d’un turó al voltant de la riera de Calders. El conjunt és format per la torre de l’homenatge circular, una muralla, una construcció dels segles XVII-XVIII i restes de l’antiga església romànica de Santa Maria. És documentat des del 956, tot i que la construcció actual podria datar-se al segle XI. La família Calders van posseir el castell fins al segle XIV, moment en què es veieren forçats a vendre’l a la família Talamanca. Cal destacar la conservació d’una cisterna coberta amb volta situada al nivell inferior del cos arquitectònic situat al nord del casal.

ALZINA DE L’EROLA

Declarat arbre d’interès local i comarca. Pertany a l’espècie: Quercus ilex.

Dades d’interès: el seu perímetre a 1,3 metres d’alçada és de 3,94 metres, i a 1 metre d’alçada, de 4,15 metres. La capçada (diàmetre) és de 21 metres. L’alçada total és de 14 metres.

COVA DEL CARGOLAIRE

Es tracta en realitat d’una balma, des de la que es pot contemplar una magnífica vista del meandre del riu i del castell.

Aquest lloc va ser aprofitat per en Miquel, un home de les terres de l’Ebre, que va arribar a Calders als anys quaranta del segle XX, un cop acabada la guerra Civil. Si va construir una barraca amb argila, pedres i rajols. Cuina, rebost, dormitori… Tot s’ho va arreglar a la seva manera. Malauradament avui en queda ben poca cosa. En Miquel va ser un personatge que va deixar bons sentiments entre els calderins que el van conèixer. Encara que era pobre, no era un indigent.

Els dies que plovia se’l podia veure al vespre amb un llum de carbur i un sac per a collir cargols. Quan en tenia una bona pila, els venia al mercat de Tona. Era una de les maneres que tenia de guanyar-se la vida. També menava els horts d’alguns veïns, o feia feinetes com esporgar, tallar herba o coses per l’estil.

De la seva vida abans d’arribar a Calders, ningú no en va saber cap detall. Ni de les causes que van fer que se n’anés tan lluny de la seva terra.

Quan va emmalaltir, el poble va respondre com es feia per un familiar. Quan va morir va deixar per a tot el poble de Calders, la humanitat que va saber despertar en la gent. De vegades, les grans persones són aquelles que viuen la seva vida donant-ne testimoni i fan la feina el millor que saben. La seva va ser una manera de viure diferent i la gent de Calders la va saber entendre i valorar perquè era digna i honesta.

FITXA TÈCNICA

Província: Barcelona.

Comarca: Moianès.

Municipi: Calders.

Dificultat: Baixa.

Nota: El temps indicat és orientatiu, és l’invertit per nosaltres el dia que vàrem fer aquesta ruta, sense comptar-hi les parades ni l’esmorzar.

Data: Excursió realitzada el 15 de maig de 2023

Tipus d’itinerari: Lineal.

CASTELL DE CALDERS

Distància aproximada: 2,5 km.

Durada aproximada sense parades: 45’ (Anar i tornar).

Punt de sortida i arribada: Revolt de la pista del castell.

Com arribar al punt de sortida: Situats a la rotonda de Calders on conflueixen les carreteres B-431 que va a Artés, amb la N-141c que porta a Sant Fruitós de Bages i també a Manresa, i per l’altre cantó a Moià i Vic, i la carretera B-124, direcció a Monistrol de Calders i Sabadell, cal agafar aquesta última. Entre el km. 37 i 36 surt a mà dreta una pista que gira 180º a la dreta que és millor passar de llarg i una mica més avall girar i tornar a pujar per poder accedir millor. Després quan arribeu a un primer revolt que gira 180º a l’esquerra, a mà dreta hi ha lloc per aparcar. Aquí vam deixar el cotxe.

ALZINA DE L’EROLA i COVA DEL CARGOLAIRE

Situació: Les Roques dels Gitanos.

Distància aproximada: 1 km.

Durada aproximada sense parades: 15’ (Anar i tornar).

Punt de sortida i arribada: Casa del Bosquet del Puig.

Com arribar al punt de sortida: De retorn a Calders, just on hi ha el cartell de benvinguda al poble. Al seu costat hi ha l’accés a una casa que hi ha a mà dreta, situada al bosquet del Puig, aquí vam deixar el cotxe.

ITINERARI i CRÒNICA DE L’EXCURSIÓ

CASTELL DE CALDERS

• Aparcament. Deixem el cotxe en un revolt de la pista que porta al castell de Calders. Seguirem sempre per la pista fins a arribar fins a aquest.
  • Cruïlla. Una pista de terra surt a mà esquerra, nosaltres continuem endavant per la que anem.
  • Cruïlla amb banderoles. A mà dreta veiem un pal amb banderoles indicatives de direccions. Nosaltres continuem per la pista que anem.
  • Cruïlla. Una pista surt a mà dreta, però aquesta porta fins a un camp. En aquest lloc hi ha una estaca amb un rètol que indica que hi ha una font, però no la sabem trobar. Deu estar seca, aquest any la secada és molt forta. Continuem endavant.
  • Bifurcació. Agafem la de l’esquerra. A partir d’aquí la pista comença a pujar i no para fins que som a dalt del castell.
  • Castell de Calders. Magnífica vista panoràmica de 360º. Contemplem restes de la torre i d’edificacions que hi havia hagut. Està consolidat i ben cuidat, amb diversos plafons informatius.
  • Retorn. Ho fem pel mateix camí que hem arribat fins a aquest indret.
  • Aparcament. Lloc on hem deixat el cotxe.
Castell de Calders

ALZINA DE L’EROLA i COVA DEL CARGOLAIRE

• Casa de l’Erola. Aparquem el cotxe al costat de la tanca d’accés a la propietat.
  • Carretera i corriol. Travessem la carretera. A l’altre cantó hi ha un corriol descendent que marxa paral·lel a la carretera. Seguim el PR-C 197.
  • Alzina de l’Erola. A mà dreta, pràcticament a tocar el corriol. Hi ha un banc per seure i un plafó informatiu. Ens fem unes fotos i continuem corriol avall.
  • Cruïlla. A mà dreta surt un corriol, encara que no ho sembli amb fort pendent. Cal baixar per aquest.
  • Cinglera. En arribar a aquesta seguim el corriol que marxa cap a la dreta. A no tardar veiem un plafó informatiu i tot seguit la Balma.
  • Cova del Cargolaire. Es tracta en realitat d’una balma, en la que encara en poden veure restes d’una construcció. La vista es magnifica en direcció al castell de Calders, i tota la vall.
  • Retorn. El realitzem desfent les nostres passes.
  • Alzina de l’Erola. Ara a mà esquerra.
  • Casa de l’Erola. Lloc on hem deixat el cotxe.